۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۵۵۶۱۵۷
آیت الله مجتهد شبستری:

پاسخ به نیازهای جامعه وظیفه امروز حوزه علمیه است

نماینده مجلس خبرگان با اشاره به عملکرد حوزه علمیه پس از صدور منشور روحانیت از سوی امام راحل، گفت: امیدواریم حوزه علمیه برای پاسخگویی به نیازهای جامعه و نیز پاسخ به سوالاتی که در اذهان جوانان به وجود آمده به آمادگی کامل برسد تا فقه غنی و پویای شیعه گسترش یابد.
آیت الله مجتهد شبستری

آیت الله محسن مجتهد شبستری نماینده مجلس خبرگان رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سالروز صدور پیام تاریخی امام خمینی(ره) به علما، مراجع و طلاب، گفت: نظر به اینکه حوزه علمیه و علمای اسلام در طول تاریخ اسلام و تشیع مهمترین پایگاه اسلام در برابر حملات، انحرافات و کجروی ها بوده و توده مردم غالبا تابع و دنباله روی آنان هستند بنابراین اصلاح یا فساد پیشروان دینی در کل جامعه اثرگذار است.

وی افزود: امام خمینی(ره) آن پیام تاریخی را خطاب به روحانیت و منشوری جاویدان برای تمام عصرها صادر کردند تا به آن عمل شود و آثار خوبی به یادگار گذاشته شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که حوزه علمیه تا چه میزان توانسته است خود را با اندیشه های ناب، دقیق، عمیق و ژرف امام راحل منطبق و مطابق با آن حرکت کند، اظهار داشت: قضاوت قطعی و دقیق در این زمینه کار دشواری است ولی می شود به طور تخمینی گفت آنطور که شاید و باید وضع حوزه علمیه و سلسله طیبه روحانیت با آرمان های بلند و ارزشمند امام راحل منطبق نیست. 

وی ادامه داد: البته برخی از مدارس علمیه و جمعی از علما و طلاب از نظر سیره علمی و عملی وضع مطلوبی داشته و چشم و چراغ جامعه هستند.

آیت الله مجتهد شبستری در پاسخ به این سوال که چه چالش ها و آسیب هایی جایگاه رفیع حوزه علمیه و مراجع دینی را تهدید می کند، گفت: چالش ها و آسیب های متعددی در مقابل حوزه علمیه و روحانیت که انصافا حافظ مرزهای اعتقادی و اخلاقی جامعه هستند قرار دارد. ازجمله آنها نبودن برنامه ریزی صحیح و دقیق درسی و نیز در بخش ورود و خروجی طلاب به حوزه ها و همچنین مهاجرت علما و مبلغان به نقاط مختلف مورد نیاز کشور به تناسب معلومات و نیز تامین معاش آنان به طوری که با عزت و استقلال همراه باشد.

متولی مدرسه علمیه ایت الله ایروانی در تببین عملکرد حوزه علمیه پس از گذشت سی سال از صدور این پیام تاریخی و با توجه به سخن امام خمینی(ره) مبنی براینکه «حوزه و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آینده جامعه را در دست خود داشته باشد و پاسخگوی نیازها باشد»، ابراز کرد: مسلما عالم به زمان بودن و آگاهی از شرایط حاکم بر دین وظیفه هر مسلمان به ویژه حوزه علمیه است. حضرت امام(ره)  فرمودند؛ به فقه جواهری معتقدیم که اجتهاد باید با عنصر زمان و مکان نظر بدهد. امید است در حوزه علمیه شاهد آمادگی برای پاسخگویی به نیازهای جامعه و نیز پاسخ به سوالاتی که در اذهان جوانان به وجود آمده باشیم تا فقه غنی و پویای شیعه گسترش یابد.

آیت الله مجتهد شبستری در پاسخ به این سوال که حوزه علمیه چه خدماتی را در قبال نظام اسلامی داشته است، گفت: تا آنجا که مقدور بوده است روحانیت انقلابی خدمات نسبتا ارزشمندی به نظام اسلامی داشته و این وظیفه ان شاءالله ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: البته کوتاهی هایی از سوی عافیت طلبی ها و یا توقعات بیجا و احیانا غفلت، بی مهری و سایر عوامل مشاهده می شود که باید به فضل الهی تجدید نظر شود. باید در مقابل حکومت اسلامی که پس از قرن ها نصیب این کشور شده است احساس مسؤولیت بیشتر کرد./811/ت302/ب1

ارسال نظرات