۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۶
کد خبر: ۵۵۶۱۵۱
خانواده و آسیب‌ها؛

پدیده "تجرد" در قم بررسی شد

همایش آسیب‌های فرهنگی خانواده با محوریت واکاوی جامعه شناختی پدیده تجرد با حضور پژوهشگران و دانش‌پژوهان مرکز آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.
خانواده خانواده تجرد، ازدواج، مجرد، خانواده، تجرد، ازدواج، مجرد، خانواده،

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش آسیب‌های فرهنگی خانواده با محوریت واکاوی جامعه شناختی پدیده تجرد، امروز، در سالن‌ همایش‌های مؤسسه آموزشی_ پژوهشی امام خمینی(ره) با حضور اساتید، محققان و دانش‌پژوهان این مرکز آموزشی_ پژوهشی برگزار شد.

سید حسین شرف الدین، قائم مقام گروه جامعه شناسی مؤسسه امام خمینی(ره) در ابتدای این همایش به سخنرانی پرداخت و خانواده را یکی از نهاد‌های اصیل، بنیادی و دارای کارکرد‌های بی‌بدیل معرفی کرد.

وی اظهار داشت: خانواده نهادی است که امروزه در جوامع مدرن به شدت دچار مشکل شده و حتی در برخی از کشور‌ها عملاً در حال احتضار است.

شرف‌الدین ابراز داشت: ویلیام گاردنر در کتاب جنگ علیه خانواده، تصریح می‌کند که در جهان معاصر جنگ‌هایی به شکل رسمی علیه خانواده به راه افتاده است.

قائم مقام گروه جامعه شناسی مؤسسه امام خمینی(ره) با ابراز نگرانی از بروز مشکلات عدیده در حوزه خانواده، تصریح کرد: متأسفانه کشور ما نیز از حوادثی که بنیاد خانواده را تهدید می‌کند، بی‌نصیب نمانده است.

وی افزود: علیرغم تأکید نظام جمهوری اسلامی ایران بر حفظ خانواده، شاهد معضل‌ها و بحران‌های بسیار جدی هستیم و هر چه زمان پیش می‌رود، با مشکلات جدی‌تر در این عرصه مواجه می‌شویم.

شرف‌الدین عنوان کرد:‌ هر چند که بحث تجرد مربوط به زنان و مردان می‌شود، اما این معضل بیش از هر مسأله‌ای گریبان زنان جامعه را گرفته و غالباً به حوزه مطالعات زنان ارتباط می‌یابد.

وی اضافه کرد: بر اساس آمار رسمی ارایه شده، جمعیت زنان در جامعه ما بیش از مردان است، از این رو حتی اگر هر مردی در این جامعه اقدام به ازدواج کند، باز هم تعدادی از خانم‌ها بدون همسر باقی خواهند ماند.

قائم مقام گروه جامعه شناسی مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که بی‌رغبتی در ازدواج صرفاً در خانم‌ها وجود ندارد، گفت: افزایش بی‌رغبتی خانم‌ها در ازدواج، شرایط و زمینه‌های تجرد در جامعه را فراهم می‌آورد اما این بی‌رغبتی برای ازدواج در میان مردان جوان ما نیز افزایش چشم‌گیری داشته است.

وی با بیان این که تجرد در خانم‌ها غالباً تحمیلی است، اظهار داشت: در جامعه ما تجرد از سوی آقایان مسأله‌‌ای اختیاری و انتخابی تلقی می‌شود، در صورتی که این معضل از سوی جامعه در بین خانم‌ها اجباری و تحمیلی تلقی می‌شود.  

شرف‌الدین ابراز داشت: تجرد ابتدایی در خانم‌ها تا آن که به سن 49 سالگی برسند، طلاق‌هایی که در سنین جوانی به وقوع می‌پیوندد و خانم‌هایی که همسر آنها بنابر دلایلی فوت می‌کند، اصلی‌ترین مصادیق تجرد در کشور به شمار می‌آیند.

وی تصریح کرد: هر چند که در سال‌های اخیر نشست‌هایی در رابطه با معضل‌های موجود در خانواده برگزار شده و آثاری نیز به انتشار رسیده است اما همایش «آسیب‌های فرهنگی خانواده» به ابتکار اعضای شورای علمی گروه جامعه شناسی مؤسسه امام خمینی(ره) برگزار شده است و امید می‌رود در پایان این نشست به راهکار‌های مناسبی برای حل این معضل اجتماعی دست یابیم.

 قائم مقام گروه جامعه شناسی مؤسسه امام خمینی(ره) عنوان کرد: توصیف وضعیت موجود در جامعه، پیامد‌ها و آثار این وضعیت و ارایه راهکار برای برطرف کردن این معضل، موضوع مهم در حوزه تجرد است.

وی گفت: هیچ معضلی را نمی‌توان به طور کلی از جامعه‌ای حذف کرد، اما با مدیریت و راهکار‌های مناسب می‌توان آن را کاهش داد یا مانع روند افزایشی آن در آینده بود./878/پ۲۰۲/س

اکتای بهمنی
ارسال نظرات