۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۳
کد خبر: ۵۵۶۱۳۲
حجت الاسلام خراسانی مطرح کرد؛

طراحی مدون مطالبات ۲۷ ساله رهبر انقلاب در منشور حوزه و روحانیت

نویسنده موسوعه ۱۴ جلدی حوزه و روحانیت از طراحی مدون مطالبات ۲۷ ساله رهبر معظم انقلاب از حوزه های علمیه در این منشور خبرداد.
حجت الاسلام علی خراسانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست خبری با موضوع رونمایی موسوعه 14جلدی منشور حوزه و روحانیت (کتاب مرجع دیدگاه‌ها و مطالبات حوزه و روحانیت از منظر مقام معظّم رهبری) عصر امروز در کتابخانه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد.

حجت الاسلام علی خراسانی نویسنده منشور 14 جلدی حوزه و روحانیت و مدیر مؤسسه حدیث لوح و قلم در این نشست با بیان این که باید بخش های مختلف این اثر در نشست های متعددی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد، اظهار داشت: ازاصحاب رسانه حوزه دین و روحانیت توقع این است که در این عرصه به صورت جدی وارد شوند.

وی افزود: در مورد چگونگی این اثر باید بگوییم که بخش قابل توجهی از این پژوهش و تدوین را برعهده داشتیم و در مؤسسه لوح و قلم کار می کنیم که مجموعه ای غیر انتفاعی بوده و بدون واسبتگی به بودجه های دولتی با قوت و قدرت به مسیر خود ادامه می دهد و علی القاعده یک تیم پشتیبانی قوی نیاز دارد.

مدیر مؤسسه حدیث لوح و قلم با بیان این که مدیریت حوزه های علمیه استقبال بسیار خوبی از این اثر داشتند، خاطرنشان کرد: آیت الله اعرافی در خلال این اثر مرتب سراغ کار را می گرفت و در آخر نیز تقدیر ویژه ای داشتند و این کار را مورد تأیید قرار دادند.

وی عنوان کرد: گام محکم در استناد به رهنمودهای یک شخص نیازمند جستجوی لازم از بیانات او است و از طرفی جایگاه حوزه و روحانیت در تولید تمدن اسلامی یک نقش بی بدیل است و برای این که یک سازمان در این عرصه موفق باشد و نقشه راه خود را درست ترسیم کند لازمه این کار این است که یک دیدبان های مسلط بر اوضاع این تمدن را مورد توجه قرار بدهد.

حجت الاسلام خراسانی بیان داشت: دغدغه های کارشناسان این حوزه و به ویژه افرادی که جبهه دوست و دشمن را می شناسند و تولیت فقهی جامعه اسلامی را برعهده دارند، اولویت پیدا می کند و تراز بیانات آنها نیز ارتقا می یابد.

وی با بیان این که برای استناد به بیانات رهبر معظم انقلاب نیاز به یک کتب مرجع داریم، ابراز داشت: بدون داشتن یک منبع نمی توانیم گام های بعدی را بدون اشتباه برداریم و کارهایی که می خواهد برنامه های راهبردی را مستند به سخنان ایشان تولید کند بدون داشتن منبع سخنان رهبر معظم انقلاب غلط خواهد بود.

نویسنده موسوعه منشور روحانیت ادامه داد: با همکاری مؤسسات مختلف از جمله مؤسسه انقلاب اسلامی که مرکز نشر آثار رهبر معظم انقلاب توانستیم در طول 10 سال این اثر را به نتیجه برسانیم و نیروهای جهادی در این عرصه کمک های زیادی داشتند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از 9 هزار صفحه مطالب جمع آوری شده که بخش زیادی سخنان رهبر معظم انقلاب که در این اثر آمده هنوز در جایی منتشر نشده است و و مکتوبات و بیانات ایشان به صورت خط به خط مطالعه و مورد عنایت قرار گرفته است.

حجت الاسلام خراسانی با بیان این که در ابتدای کار درختواره مجموعه 15 جلدی منشور حوزه و روحانیت تهیه شد، خاطرنشان کرد: در حقیقت این درختواره یک نظام واره موضوعات است و به همین جهت بر اساس ساختار پسینی پیش رفتیم و در دو بخش اصلی حوزه و روحانیت به تدوین کتاب پرداختیم.

وی ادامه داد: مطالبات حوزه و روحانیت بعضا مربوط به کارکردهای اجتماعی حوزه و روحانیت و برون سازمانی این دو است به همین جهت سرفصل تعاملات نیز به دو سرفصل حوزه و روحانیت اضافه شده است.

مدیر مؤسسه حدیث لوح و قلم تأکید کرد: در این اثر هیچ گونه تحلیل وارد کار نشده است چون کارهای تحلیلی و موضوعی و اسناد راهبردی بعد از یک موسوعه مرجع معنا دارد و به همین جهت ما دنبال تدوین همین موسوعه بودیم ولی در بخش هایی از محتوا به مناسبت برخی توضیح هایی داده شده و آدرس هایی آورده شده است.

وی با اشاره به سانسور یا عدم سانسور سخنان رهبر معظم انقلاب در این اثر عنوان داشت: هیچ مطلبی که در این اثر مورد نیاز بوده دچار تیغ سانسور نشده و کلیه مطالب منتشر شده است، هرچند تقطیعاتی با توجه به این که برخی مطالب به موضوع اثر ربطی نداشته ایجاد شده است.

حجت الاسلام خراسانی در پاسخ به سؤال خبرنگار رسا مبنی بر این که آیا اثر به تأیید شخص رهبر معظم انقلاب رسیده است یا خیر؟ عنوان کرد: ابتدا جا دارد از خبرگزاری رسا تقدیر ویژه ای داشته باشیم که در این یک ماه گذشته به دلایلی همراه بودند و به صورت آتش به اختیار به همکاری با مجموعه لوح و قلم مبادرت کردند، اخبار ما را رصد کردند و مطالب کانال مؤسسه را نیز پوشش خبری می دادند.

وی ادامه داد: این اثر و ماکت اولیه اثر آن را دو سال پیش به رهبر معظم انقلاب هدیه کردیم و ایشان تأیید غیر مستقیمی داشتند و البته در مدیریت مؤسسه انقلاب اسلامی نیز فرزند رهبر معظم انقلاب حضور دارند و در استناد به بیانات ایشان تأیید شخص ایشان ضرورت ندارد چون همه مطالب منتشر شده از سوی مؤسسه انقلاب اسلامی با اجازه رهبر معظم انقلاب منتشر می شود.

نویسنده موسوعه 14 جلدی حوزه و روحانیت یادآور شد: مجموعه این کتاب از ابتدای رهبری ایشان تا پایان سال 95 است و حدود دو هزار جلسه از بیانات و مکتوبات ایشان را در برمی گیرد.

وی با بیان این که در سرفصل «حوزه» شامل فصولی می شود، عنوان کرد: تهذیب، پژوهش، تبلیغ و آموزش از جمله آن است که تنها 1200 صفحه به تبلیغ و زیر فصل های آن برمی گردد، همچنین تشکیلات حوزوی، اصلاح و تحول حوزه و مسائل مربوط به نهادهای حوزوی نیز در چند صد صفحه مورد مطالعه قرار گرفته است.

حجت الاسلام خراسانی ادامه داد: در سرفصل روحانیت چهار عنوان اصلی دارد که شامل دیدگاه ها، بایسته ها، لباس روحانیت و اعلام حوزوی است و جایگاه اعلام حوزوی شامل احیاء و اموات می شود، چراکه شخص و شخصیت و راه شخص به تعبیر معظم انقلاب قابل تفکیک از یکدیگر نیستند.

وی با بیان این که پنج مجلد آخر مربوط به سرفصل تعاملات می شود، ابراز داشت: حکومت اسلامی، جامعه، دانشگاه، مذاهب اسلامی و سایر ادیان، فصول این سرفصل کلی است که هریک از این فصول نیز دارای زیرفصل هایی دارد که تنها مواردی آمده که مربوط به حوزه می شود یا مخاطبان جلسه حوزوی بوده اند./1330/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات