۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۸
کد خبر: ۵۵۶۰۷۷

نگاهی بر مجموعه "خصائص فاطمه الزهرا" اثر آیت الله"حائری سنقری"

این کتاب مهم‌ترین نگارش آیت الله حائری سنقری است و وی در این اثر کوشیده است تا روایات رسیده در مناقب، فضایل و خصائص صدیقه طاهره(س) را جمع کرده و به شرح و توصیف آنها بپردازد.
مجموعه خصائص فاطمه الزهرا(س)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مؤسسه فرهنگی هنری شمس الضحی، مجموعه سه جلدی، «خصائص فاطمه الزهرا(س)» اثر آیت الله  محمد علی حائری سنقری را با تحقیق و تصحیح هادی الیاسی منتشر کرده است.

در معرفی پست جلد درباره این اثر چنین آمده است:

این کتاب مهم‌ترین و معروف‌ترین نگارش آیت الله حائری سنقری است و در این اثر کوشیده است تا روایات تفسیری ـ تأویلی رسیده در مناقب، فضایل و خصائص صدیقه طاهره(س) را جمع کرده و به شرح و توصیف آنها بپردازد.

تعداد احادیثی که مرحوم سنقری حائری به شرح آن می‌پردازد چهل حدیث می‌باشد؛  از این رو، می‌توان این کتاب را در عداد اربعنیات به حساب آورد.

 ایشان در این اثر، ابتدا حدیث را به همراه سند آن نقل می‌کند و سپس ترجمه آن را در پی می‌آورد، رجال هر روایت را بررسی کرده و در قسمتی که معمولا با عنوان «بیانات» مشخص شده است،  با استفاده از روایت فراوان  و شواهد تاریخی به شرح حدیث می‌پردازد و به جد می‌توان گفت این اثر،  علاوه بر بدیع بودن ساختار، یکی از نغزترین و کامل‌ترین تألیفاتی است که درباره حضرت فاطمه زهرا(س) نوشته شده است.

مصحح درباره تصحیح و بازنگری این اثر در مقدمه این مجموعه چنین آورده است:

از کتاب خصائص، چندین نسخه موجود است که کامل‌ترین آنها، نسخه‌ای است به شماره 570 در کتابخانه طبسی حائری است که اساس کار ما در این تحقیق قرار گرفته است.

آنچه در تحقیق این اثر نفیس انجام گرفته است شامل تحقیق و تصحیح متن کتاب، استخراج آیات، روایات و منقولات، مقابله نصوص با مصادر و ویراستاری می‌باشد.

  لازم  به ذکر است این نسخه فاقد حدیث سی و چهارم بوده و به دلیل رعایت ترتیب احادیث در نسخه‌های دیگر،  حدیثی تحت این عنوان به مجلدات اضافه نشد.

 همچنین برای سهولت درخوانش متن، ویرایش بسیار مختصری در برخی از جملات صورت گرفته است  و ترجمه فارسی آیات و بیشتر احادیث و متن‌های عربی برای استفاده عموم در پاورقی درج شده است.

نویسنده  در جلد نخست این مجموعه به بررسی احادیثی با عنوان‌های: تفسیر آیه نور، خانه‌ای در آسمان، آدم و میوه بهشتی، آیه تطهیر  حدیث کسا،  علی(ع) هم کفو فاطمه(س)، فاطمه(س) نذیر و بشیر، درخت طوبی مهر و صداق فاطمه(س)، لیلة القدر؛ فاطمه زهرا(س)، فاطمه لیلة مبارکة، حضرت فاطمه(س) سرور زنان عالم، حضرت فاطمه(س) از تبار حضرت ابراهیم(س) و طعام‌های بهشتی پرداخته است.

همچنین آیت الله سنقزی در جلد دوم این مجموعه، روایات:  تأسیس ظلم در غصب خلافت، وارد شدن فاطمه زهرا(س) به صحرای محشر، سوره بینه و بطن‌های آیات و تأویلات ماده آن، تفسیر سوره  فجر، مرج البحرین یلتقیان، لعنت خدا بر ظلم کنندگان به رسول خدا(س)، تفسیر سوره طارق، شجرة سدرة المنتهی، تأویل حب القلوب به فاطمه(س)، عهد و میثاق انبیاء، نزول سوره هل أتی در شأن اهل بیت(س)، پنج نام نورانی بر کشتی نوح، تسبیح فاطمه زهرا(س)، درود و صلوات بر رسول خدا(س)، تحریم خواندن پیغمبر(ص) به نام کوچک، نزول کوثر، خلقت أنوار مقدس، سرانجام قتله دخت نبی(س)، مناظره امام رضا(ع) با بزرگان مذاهب در مجلس مأمون، مفهوم ذریه و مباهله پیامبر با نصاری نجران را واکاوی کرده است.

 نگارنده در  جلد سوم  این مجموعه نیز به بررسی  عنوان‌های:  «بأی ذنب قتلت؟»، فدک احتجاجات حضرت فاطمه(س)، برتری فضیلت اهل بیت(ع) و محبت و دوستی ذوی القربی پرداخته شده است.

مؤسسه فرهنگی هنری شمس الضحی، مجموعه «خصائص فاطمة الزهرا(س)» را با شمارگان  ۵۰۰ نسخه، در قطع رقعی و  قیمت دوره ۷۲۰۰۰ تومان منتشر کرده است./۹۹۸۶۰۲/ش

 

ارسال نظرات