۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۵۵۶۰۰۳
روزنامه عربی بررسی کرد؛

افزایش فشار رژیم صهیونیستی بر غزه و پیام‌های مقاومت

اعلام صریح گردان‌های قسام در شلیک پدافند هوایی خود به سمت جنگنده‌های رژیم صهیونیستی پیام‌هایی مهم برای اسرائیل و آمریکا مخابره کرد.
تانک‌های رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری رسا، اسرائیل شامگاه شنبه و بامداد یکشنبه گذشته (28 و 29 اسفند) حملات به نوار غزه را شدت بخشید، آن هم به بهانه اینکه یک بمب دستی در مسیر گشتی نظامیان اسرائیلی در نوار مرزی جنوب غزه در شرق شهر خانیونس منفجر شده بود.

وبگاه «العربی الجدید» در گزارشی با عنوان « تشدید تنش اسرائیل علیه غزه زیر چتر حمایتی آمریکا... پیام‌های مقاومت» آورده است: همزمانی تحولات غزه با تلاش‌های آمریکا در حمایت از تجاوزگری، محاصره و بمباران‌های هوایی اسرائیل موضوعی قابل توجه است،کاخ سفید صدور بیانیه‌های متعددی حماس را مسئول بحران‌های انسانی در نوار غزه دانسته  و می‌گوید که این جنبش فلسطینی غیرنظامیان را سپر انسانی خود کرده است.

به موازات تحرکات آمریکا، مقاومت فلسطین نیز این بار فرصت ارسال پیام‌هایی متفاوت با دفعات پیشین را از دست نداد به گونه‌ای که گردان‌های قسام شاخه نظامی حماس اعلام کرد که پدافند هوایی آن جنگنده‌های متجاوز اسرائیل را از آسمان غزه فراری داده‌ است.

العربی الجدید نوشت، تشدید حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه از روز شنبه (هفدهم فوریه) آغاز شد. جنگنده‌های اشغالگر 18 موضع مقاومت و همچنین زمین‌های زراعی را به ادعای اینکه مقاومت در آنجا تونل‌هایی را برای رسیدن به فلسطین اشغالی حفر کرده است، بمباران کردند.

این حملات به دنبال انفجار یک بمب دستی درمسیر عبور یک گشتی اسرائیلی  در نوار مرزی جنوب نوار غزه در شرق شهر خانیونس صورت گرفت که با زخمی شدن چهار نظامی صهیونیست همراه شد که جراحت دو نفر آنها بسیار شدید گزارش شده است.

در حمله شنبه شب اسرائیل به جمعی از فلسطینیان در شرق شهر رفح در جنوب نوار غزه دو فلسطینی شهید و دو نفر دیگر زخمی شدند. گروه های پزشکی صبح دیروز یکشنبه اجساد دو شهید فلسطینی را پیدا و به بیمارستان منتقل کردند.

در همین حال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز قول داده که به طور مناسب و بشدت به عملیات انفجار بمب در مرز غزه واکنش نشان می‌دهد.

«آویگدور لیبرمن»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز کمیته‌های مقاومت مردمی را مسئول این عملیات خوانده و قول داد که عاملان این انفجار را ترور می کند، وی گفت که این اتفاق هنوز تمام نشده چون تروریست‌ها هنوز کشته نشدند،لیبرمن همچنین حماس را مسئول حوادث غزه خواند.

محافل فلسطینی معتقدند این عملیات توسط یکی از گروه‌های اصلی مقاومت شامل حماس و جهاد اسلامی صورت گرفته با وجود اینکه هنوز هیچ کدام مسئولیت آن را برعهده نگرفتند.

رسانه‌های اسرائیلی و قبل از آن ارتش و فرماندهان این رژیم پس از ضربه قوی مقاومت علیه نیروهای نخبه آنها در عملیات انفجار بمب دستی تلاش کردند درباره واکنش اسرائیل بزرگنمایی کنند اما گروه‌های مقاومت تاکید کردند که این مساله تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر شکست اطلاعاتی رژیم اشغالگر است که منجر به وقوع انفجار و زخمی شدن نظامیانش شد علاوه بر اینکه این رژیم می‌خواهد دلواپسی جبهه داخلی خود و شهرک نشینان نزدیک به نوار غزه را آرام کند.

اعلام گردان‌های قسام در هدف گرفتن جنگنده‌های متجاوز رژیم صهیونیستی پیام‌های متعددی از جانب مقاومت فلسطین مخابره می‌کند و با وجود اینکه اولین بار نیست که گردان‌های قسام از شلیک پدافند هوایی برای حمله به جنگنده‌های صهیونیستی استفاده می‌کند اما این بار به صراحت و آشکارا از عملیات خود سخن گفت که نشانه تمایل حماس برای انتقال پیام‌هایی به رژیم اشغالگر و چه بسا دیگرانی در داخل فلسطین است که می‌خواهند در چارچوب آشتی ملی سلاح را از غزه بگیرند.

«حازم قاسم»، سخنگوی حماس در گفت‌وگو با «العربی الجدید» اظهار داشت: این نخستین بار نیست که گردان‌های قسام از شلیک پدافند هوایی خود استفاده می‌کند.

وی بر پافشاری حماس برای انجام تکلیف خود در دفاع از ملت فلسطین در برابر هر تجاوز اسرائیل گفت: مقاومت از همه ظرفیت خود برای دفاع از حقوق خود استفاده می کند.

قاسم تصریح کرد: حماس هرگز به رژیم اشغالگر اسرائیل اجازه نمی‌دهد معادلات جدیدی را علیه مقاومت در نوار غزه تحمیل کند و رژیم اشغالگر مسئول ایجاد هر گونه تنش در نوار غزه و نتایج کامل آن است. این مسئول حماس تاکید کرد: حمله به غزه بخشی از تجاوز مستمر علیه همه ملت فلسطین در کرانه باختری، قدس و اراضی اشغالی 1948 است.

وی ادامه داد: رژیم اشغالگری که درصدد شکستن اراده فلسطینیان و مقاومت آنهاست در خیال باطل به سر می‌برد و هرگز در هیچ کدام از تجاوزات خود برای بازداشتن مقاومت از انجام تکلیف خود در قبال ملت فلسطین موفق نخواهد بود. قاسم تصریح کرد: حمایت‌های آمریکا از رژیم اشغالگر و ادعاهای آن خود تجاوزی آشکار علیه ملت فلسطین، مقاومت آن و همه اعراب و مسلمانان است.

فلسطینی‌ها بر این باورند که عکس العمل اسرائیل و تحریکات مبالغه آمیز خود به دنبال عملیات انفجار شرق خانیونس با هدف ممانعت از ادامه جنبش اعتراضی مردمی است که از زمان اعلام قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی هر جمعه یا وقت‌های دیگری در مرز غزه برپا می‌شود.

دیگران هم می‌گویند، اسرائیل سعی دارد با حملات خود  از راهپیمایی بزرگ «بازگشت» که برای برپایی باشکوه آن با حضور صدها هزار نفر از اهالی غزه ذر مرز با سرزمین‌های اشغالی برنامه ریزی شده است، پیشی بگیرد تا نشان بدهد که با خشونت و قدرت با هر گونه تظاهرات مرزی برخورد می‌کند تا فلسطینی‌ها را از نزدیکی به نوار غزه و دیوار حائل مرزی به واهمه اندازد.

در همین راستا فرماندهی منطقه جنوب ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که شیوه برخورد با تظاهرات پیش روی فلسطینیان در نوار غزه از حالا به بعد متفاوت خواهد بود با اینکه تاکنون هم با خشونت افراطی نظامیان صهیونیست و شهادت ده‌ها فلسطینی و زخمی شدن صدها نفر طی هفته‌های گذشته همراه بوده است.

بر اساس ارزیابی‌های فلسطینی موج تشدید تنش‌ها علیه غزه موقتی و به حسب اوضاع میدانی و عملیاتی است و هرگز به جنگ و تجاوزی گسترده در آینده نزدیک در نوار غزه منجر نمی‌شود چون اسرائیل در مقطع کنونی تمرکز خود را روی لبنان گذاشته و نمی‌خواهد به جنگی کشیده شود که عاقبت آن نامعلوم است یا گشودن بیش از یک جبهه مطمئنا به جبهه داخلی متزلزل اسرائیل ضربه می‌زند.

تشدید تنش‌های اسرائیل علیه غزه با بیانیه‌های روزهای اخیر آمریکا همزمان شده که به اسرائیل برای انجام هر آنچه علیه غزه مناسب می‌بیند چراغ سبز نشان داده همزمان با اینکه اوضاع انسانی و اقتصادی نوار غزه هم تا حدی به وخیم شده است.

در همین راستا حماس روز گذشته اتهامات آمریکا را رد کرد، سایت کاخ سفید در نهم فوریه جاری اظهارات «جیسون گرینبلات»، فرستاده آمریکا برای پیگیری روند صلح خاورمیانه را منتشر کرد که گفته است: حماس به جای اینکه برای بهبود زندگی مردمی که ادعای حکومت بر آنها می کند تلاش کند خشونت را برگزیده و موجب مشقت مردم غزه شده است.

حماس در واکنش به اظهارات این مقام آمریکایی در بیانیه‌ای اظهار داشت: ادعاهای کاخ سفید درباره مسئولیت حماس در قبال بحران فزاینده انسانی در غزه را رد می‌کنیم این ادعاها چراغ سبزی برای رژیم اشغالگر است تا به خط مشی متجاوزانه خود علیه ملت فلسطین ادامه بدهد.

این جنبش فلسطینی اسرائیل را به دلیل محاصره و تجاوز به نوار غزه مسئول مستقیم فاجعه انسانی در این منطقه شد و گفت: این رژیم از حمایت‌های آشکار آمریکا برخوردار بوده است.

حماس تاکید کرد: دولت‌های پی در پی آمریکا مسؤول فاجعه‌هایی هستند که از زمان اشغال فلسطین بر سر مردم آن آمده آم هم به دلیل حمایت‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی که آمریکا از این اشغالگران صهیونیست می‌کند.

این جنبش فلسطینی تاکید کرد: دولت دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا درصدد تشدید تحریم‌های غزه است تا مردم فلسطین و گروه‌های سیاسی آن را تسلیم راه حل‌هایی سیاسی کند که به نابودی آرمان‌های فلسطینی منجر می‌شود./994/ب101/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات