۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۵۵۵۹۹۰
آیت الله مکارم شیرازی:

عزاداری ها نباید در ذکر مصیبت خلاصه شود | باید سبک زندگی و فضائل اهل بیت را تبیین کرد

حضرت آ‌یت الله مکارم شیرازی با بیان این که عزاداری ها نباید در ذکر مصیبت خلاصه شود، خواستار تبیین سبک زندگی و فضائل اهل بیت(ع)برای جامعه شد.
درس خارج آ‌یت الله مکارم شیرازی

به گزرش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با بیان این که ایام فاطمیه با عظمت برگزار شد، گفت: همه ایام فاطمیه و عزاداری ها نباید منحصر در بیان مصیبت ها باشد.

وی افزود: البته ذکر مصیبت ها و روضه ها جایگاه ویژه خود را دارد اما کافی نیست بلکه باید فضائل مهم اهل بیت(ع) به یژه حضرت زهرا(س) بیان شود، به عنوان مثال در خطبه فدکیه حضرت شجاعت، جامعیت و فصاحت مشهود و واضح است، ایشان با وجود مصیبت های بسیاری که داشت در خطبه ای شجاعانه تمام اصول و فروع را با فصاحت و بلاغت ایراد کردند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این این فضائل باید در کنار مصائب بیان شود که همه توجه داشته باشند، اظهار داشت: درس های زندگانی و پیام های حضرت زهرا(س) باید برای جامعه تبیین شود، عظمت مقام حضرت باید روشن شود.

وی همچنین با اشاره به سانحه سقوط هواپیما، برای جانباختگان آرزوی غفران الهی و برای بازماندگان آرزوی صبر کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام گفت: حضرت فرمود کسی که از گناه توبه کند مانند کسی است که گناه نکرده و کسی که استغفار کند اما باز گناه می کند مانند کسی است که می خواهد خدا را استهزا کند.

وی افزود: یکی از رحمت های الهی این است که در توبه را بر بندگان باز کرده است، اگر این توبه نبود مردم آلوده و ناامید می شدند چون وقتی در توبه باز باشد نسبت به آلوده نشدن خود تلاش می کند و اگر گناهی انجام داد امید به بخشش الهی داردکه البته شرایطی دارد که از جمله آن جبران گذشته است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: اگر توبه و اصلاح باشد یعنی جبران گذشته صورت گیرد انسان مانند کسی می شود که اصلا گناهی نکرده است، اگر کسی استغفار کند و باز هم گناه انجام دهد در حکم مسخره کردن است و گناهی سنگین مرتکب می شود.

وی اضافه کرد: کسی که مسلمانی را اذیت و آزار کند دچار گناهی بزرگ می شود چرا که در منطق و فرهنگ اسلامی درباره مردم آزاری نکات بسیاری بیان و از آن نهی شده است  که گناهی بسیار بزرگ به شمار می رود و این اذیت کردن منشأ دشمنی ها و گناهان دیگر است./1323/

ارسال نظرات