۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۵۵۵۹۸۹
استاد حوزه علمیه:

دعای غریق از لوازم ثابت قدم ماندن در صراط مستقیم است

استاد حوزه علمیه گفت: خواندن دعای غریق در شرایط سخت انسان را در صراط مستقیم ثابت قدم نگه می دارد.
حجت الاسلام عمومی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد عمومی در سخنرانی شب گذشته که در مسجد مصری واقع در خیابان سروش برگزار شد، گفت: دعا خواندن بدون عمل صالح همچون کمان بدون زِه است و نمی تواند در پرتاب تیر مؤثر باشد.

وی افزود: یکی از واقعیات مهم در سیره اهل بیت(ع) ثابت قدم بودن در مسیر حق است؛ یکی از کسانی که در تشییع جنازه حضرت زهرا(س) شرکت داشت و از محرمان خاندان اهل بیت(ع) محسوب می شد، زبیر بود؛ زبیر بعد از رحلت پیامبر(ص) و غصب خلافت از مسیر حق رویگردان شد و در جنگ جمل در برابر امیرمؤمنان(ع) شمشیر کشید.

حجت الاسلام عمومی با اشاره به دعای غریق  و با بیان این که خواندن دعای غریق در شرایط سخت انسان را در صراط مستقیم ثابت قدم نگه می دارد، خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند، به زودی با فضای شبهه آلودی مواجه می شوید که اوضاع و احوالتان در آن زمان به گونه ای می شود که بی نشانه می مانید و دسترسی مستقیم به امام معصوم(ع) ندارید و شرایط بسیار خطرناک و تشخیص حق و باطل برایتان سخت می شود، در این فضا تنها کسانی نجات می یابند که بر خواندن دعای غریق مداومت داشته باشند.

استاد حوزه علمیه با بیان این که خواندن دعاهای مؤثری می تواند انسان را در مسیر حق ثابت قدم نگه دارد، اذعان کرد: بهشتی و جهنمی بودن افراد از ظاهر رفتارشان مشخص نیست، گاهی برخی به ظاهر جهنمی هستند ولی عاقبت کار بهشتی می شوند و برخی که در ظاهر بهشتی هستند عاقبت کار وارد جهنم می شوند.

وی اظهار کرد: البته بدیهی است که خواندن دعا به تنهایی نمی تواند انسان را از صراط مستقیم حفظ کند؛ برای ماندن در صراط حق لازم است انسان از لحاظ رفتاری، اعتقادی، معرفتی و اخلاقی پیشرفت داشته باشد.  

حجت الاسلام عمومی ابراز کرد: امام معصوم(ع) در روایتی می فرمایند، کسی که بدون عمل دعا کند، همچون تیراندازی است که بدون زِه کمان، قصد پرتاب تیر را دارد.

استاد حوزه علمیه در پایان اظهار کرد: انسان می تواند از راه های میانبُر برای داشتن سیر معنوی استفاده کند، حضور در جلسات معرفتی دین یکی از کارهایی است که سبب کسب ثواب های بسیار زیادی برای انسان می شود و از لحاظ معنوی او را بالا می برد./867/پ204/ب1

ارسال نظرات