۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۲
کد خبر: ۵۵۵۹۸۱
پژوهشگر متون اسلامی خواستار شد؛

تدوین پایان‌نامه‌ها با موضوع احیای متون اسلامی

حجت الاسلام محمودی خواستار تدوین پایان‌نامه‌ها با موضوع احیای متون اسلامی در مراکز علمی کشور شد و کتاب «تأسیس الشیعة لعلوم الإسلام» را از مهمترین منابع پژوهشی شیعی دانست.
نشست معرفی دانشنامه آثار شیعه و فعالیت‌های مؤسسه کتابشناسی شیعه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد جواد محمودی، مصحح و پژوهشگر متون اسلامی، در نشست معرفی دانشنامه آثار شیعه و فعالیت‌های مؤسسه کتابشناسی شیعه که در پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب دین قم برگزار شد، به معرفی و تبیین کتاب «تأسیس الشیعة لعلوم الإسلام» پرداخت و گفت: تمام علمای اسلامی به ویژه شیعه در پیشرفت علوم و فنون در تاریخ نقش ویژه‌ای داشته و برخی از مخالفان، تشیع را مذهبی نوپا و نوظهور دانسته‌اند که هیچ سابقه و مرکز علمی در آن وجود نداشته و تمام آثار و مطالب علمی این مذهب را نوپا بیان کرده‌اند.

حجت الاسلام محمودی بیان کرد: علامه سید جبل العاملی برای رد این تهمت، رشته‌ها، علوم و شخصیت‌های برجسته تأثیرگذار در مذهب شیعه در یک اثر ماندگار جمع‌آوری کرده است.

وی درباره کتاب «تأسیس الشیعة لعلوم الإسلام» ابراز کرد: این کتاب نوشته مرجع بزرگ دینی علامه شهید سید حسن صدر است و این اثر یکی از مهمترین منابع پژوهشی است که نقش شیعیان را در تولید و نشر علوم اسلامی به روشنی آشکار می‌سازد.

وی با بیان اینکه مؤسسه کتابشناسی شیعه عهده‌دار تصحیح و بازنگری و ویرایش این کتاب شده است، گفت: متن اصلی این ۴۰۰ صفحه و دست‌نویس شهید آیت‌الله صدر بود و بعد از بازنگری و تصحیح به ۱۷۰۰ صفحه رسیده است.

حجت الاسلام محمودی در ادامه گفت: در چاپ جدید این کتاب مقدمه مفصلی و شرحی بر زندگی شهید آیت‌الله صدر نوشته و در پایان این اثر 12 ۱۲نوع فهرست برای دستیابی به مطالب این کتاب تنظیم و تدوین شده است.

 این پژوهشگر متون اسلامی ابراز کرد: نام برخی از علما در متن اصلی این کتاب با عنوان اندیشمندان شیعه آمده است در حالی که از اهل تسنن بوده‌اند و این موضوع در بازنگری این اثر تصحیح و ویرایش شده است.

حجت الاسلام محمودی در ادامه نشست به تبیین کتاب «درجات الرفیعه» پرداخت و گفت: این اثر در ۱۳۸۵ هجری قمری در نجف به قلم سید علی‌خان مدنی چاپ شده است و او در آن در ۱۲ عنوان به بررسی صحابه، تابعین، فقها، شاعران و بزرگان شیعی پرداخته است.

وی درباره تصحیح کتاب «درجات الرفیعه» اظهار کرد: هیچ زمانی نسخه کاملی از کتاب درجات الرفیعه ارائه نشده است، از این رو، در مؤسسه کتابشناسی شیعه هفت نسخه از این اثر تهیه شده است و پژوهشگران در حال تطبیق و تصحیح و بازنگری در متن این کتاب ارزشمند هستند.

حجت الاسلام محمودی در پایان سخنانش خواستار تدوین پایان‌نامه‌ها با موضوع احیای متون اسلامی شد و گفت: دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های حوزوی در حال حاضر احیای و تصحیح متون اسلامی را با عنوان پایان‌نامه قبول نمی‌کنند؛ اما مناسب است که پایان­ نامه‌هایی با عنوان احیا و تصحیح آثار گذشته در  مراکز علمی کشور تدوین شود./۹۹۸/پ ۲۰۲/ش

ارسال نظرات