۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰
کد خبر: ۵۵۵۹۲۸

مروری بر نکته‌هایی از "خطبه فدکیه" در کتاب "بهشت فدک"

کتاب «بهشت فدک؛ نکته‌هایی از خطبه فدکیه برای محبان فاطمی» شامل بخش‌های: یاس بهشتی، فاطمه (س)، بنیان‌گذار مکتب دفاع از ولایت، بهشت فدک و مسابقه است.
کتاب «بهشت فدک»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، کتاب «بهشت فدک؛ نکته‌هایی از خطبه فدکیه برای محبان فاطمی» را ویژه مسابقه کتابخوانی ایام فاطمیه منتشر کرد.

این کتاب شامل بخش‌های: یاس بهشتی، فاطمه (س)؛ بنیان‌گذار مکتب دفاع از ولایت، بهشت فدک و مسابقه است.

در بخش نخست کتاب «بهشت فدک» به بررسی مطالب: مهم‌ترین راهبرد دفاع از ولایت، ولایت مداری حضرت زهرا (س) واسوه‌های فاطمی پرداخته شده است.

همچنین عنوان‌های: الگوی نیکو، دادگاه دادخواهان، یادگار ماندگار، درود خدا، عبدالکریم بهشت، انتساب باارزش، مبارزه دائمی، قانون قرآن، نقشه راه، همیشه زنده، نشانه‌های انس، شعاع آرامش، غواصان محبت، روشنان حقیقت، مروارید دل‌ها، رمز موفقیت، برکات نیکی، آزادی مشروط، خویشاوندان بابرکت، کوثر زلال قصاص، زندگی بدون صبر، افزایش روزی، فریضه، معامله بهشتی، تمرین اخلاص، گوهر عصمت، سمت خورشید، وجدان‌های نابینا، وسوسه‌های شیطان، بدترین پیامد گناه، پرتگاه نفاق، فتنه و فتنه‌گران، شخصیت ممتاز، نعمت‌های دنباله‌دار، وقت حساب، حسرت و افسوس، یک پایان خوب در بخش دوم این کتاب واکاوی شده است.

در بخش سوم نیز توضیحاتی درباره مسابقه بزرگ کتابخوانی بهشت فدک و سؤالات آن آمده است.

مهم‌ترین راهبرد حضرت زهرا(س) توجه دادن مردم به رهبر برگزیده از طرف خدا و رسول برای هدایت جامعه و سامان بخشیدن به امور دنیا و آخرت است؛ از این رو، در این زمینه زیر عنوان «مهم‌ترین راهبرد دفاع از ولایت» در بخش اول چنین آمده است:

در این راستا، بیان جایگاه دینی و معنویت اهل‌بیت و معرفی شأن و شخصیت والای امام علی (ع)، از مهم‌ترین تلاش‌های فکری و سیاسی حضرت زهرا (س) است.

 فاطمه (س) با ذکر فضائل علی (ع)، او را شایسته خلافت و رهبری معرفی می‌کرد و خدمات او را قابل مقایسه با هیچ‌کس نمی‌دانست و می‌فرمود: «آنگاه که او در راه اسلام در تلاش و مبارزه بود؛ شما در رفاه و آسایش و عیش و نوش به سر می‌بردید، ساکت و آرام در حال خوش گذارانی و در امنیت و آسایش زندگی می‌کردید، انتظار آن را می‌کشیدید که برای ما اهل‌بیت حادثه‌ای ناگوار رخ دهد و شما منتظر چنین خبری بودید و در مواقع بحرانی و خطرناک از صحنه کنار می‌رفتید تا خطری متوجه شما نشود و از صحنه‌های جنگ فرار می‌کردید.»

با نگاهی به زندگی آن حضرت در این روزهای تلخ و جانگاه پس از رحلت پدر گرامی‌اش، روشن می‌گردد که آن حضرت برای دستیابی به اهداف الهی خود برای احقاق حق و بازگشت ولایت بر مدار اصلی خود از راه‌های گوناگونی همچون: نفرین کردن، سخنرانی، سخن نگفتن با حاکمان؛ گریه، یاری جستن از مهاحرین و انصار، مناظره‌های گوناگون، مواجهه با سران سقیفه، درخواست اذان از بلال، وصیت تاریخی، دفن شبانه، پنهان‌سازی محل دفن و دیگر روش‌ها بهره برد.

 تا شاید مردم غفلت زده را بیدار کند و جلوی انحراف از ولایت را بگیرد و جامعه را از سقوط برهاند و ولایتی که اساس دین و محور زندگی مؤمنان و نجات‌بخش همگان است، ولایتی که با تمسک و پیروی از آن، سعادت و موفقیت دنیا و آخرت به دست خواهد آمد.

 زیر عنوان «یک پایان خوب» از بخش دوم این کتاب به بررسی و تفسیر این فراز از خطبه فدکیه پرداخته شده است:

«و هداهم الی الذین القوم و دعاهم إلی صراط المستقیم»؛ پس خداوند آن مردم را به وسیله پیامبر به دین محکم هدایت کرد و آنها را به راه راست دعوت نمود.»

زندگی در راه مستقیم همانند ورود به یک قیف است، اول آن آزادی و رهایی است؛ هرجور که بخواهی، زندگی می‌کنی و تمام مرزها را بر خود و برای خود باز و آزاد می‌بینی؛ پوشش آزاد، زبان‌دراز، رفتار ناروا و آن گونه زندگی پایان خوشی نداشته، بلکه محدودیت‌ها، تنگناها و سقوط‌های خطیر و خطرناکی در پی خواهد داشت.

نقطه مقابل این زندگی، زندگی در اره مستقیم است که چیزی شبیه شیپور است؛ شاید با دشواری‌ها، تنگناها، محدودیت‌ها و محرومیت‌ها باشد، ولی پایانش وسعت و آزادی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، کتاب «بهشت فدک؛ نکته‌هایی از خطبه فدکیه برای محبان فاطمی» را با شمارگان ۵۰۰۰ نسخه، در ۱۲۰ صفحه و به قیمت ۵۰۰۰ تومان منتشر کرده و همچنین این اثر اهدایی این معاونت در همایش یاس نبوی در سال ۱۳۹۶ است./۹۹۸/ن۶۰۲/ش

ارسال نظرات