۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۵۵۵۹۲۲
آیت الله سیدان:

اصلاح زبان سبب اصلاح رفتار و آمرزش می شود

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان اصلاح زبان و قول سدید را سبب اصلاح رفتار و آمرزش دانست و گفت: امیرمومنان(ع) می فرمایند: سوگند به خدا ندیدم کسی از تقوای خود بهره بگیرد مگر اینکه زبان خود را حفظ کند.
آیت الله سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدان ظهر امروز در جلسه درس اخلاق که در بیت وی برگزار شد گفت: اگر انسان از تزکیه نفس خود غفلت کند با وجود دارا بودن عناوین مختلف علمی و اجتماعی ضرر خواهد کرد. عزم جدی به رعایت شریعت و استمداد طلبیدن از پروردگار راه صحیح تزکیه نفس و اصلاح آن است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اهمیت مراقبت در گفتار به عنوان یکی از شروط رشد انسان افزود: قرآن کریم می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا» اگر گفتار انسان ها سدید باشد کارهای او درست خواهد شد چرا که گفتار در حیطه تقوا از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی قول سدید را گفتار عادلانه و درست دانست و خاطرنشان کرد: تهمت، دروغ و غیبت از دایره قول سدید خارج هستند و قول سدید قول عدل است. البته گاهی غیبت لازم است و اینجا دیگر غیبت کردن خارج از دایره قول سدید نیست چرا که به جا و به عدل است.

آیت الله سیدان با بیان روایتی از اهل بیت(ع) تصریح کرد: امام صادق(ع) به یکی از اصحاب خود که تقوای از حرام شکم و عورت خود داشت فرمودند: «آیا کنترل تو بر شکم و شهوتت تو را مغرور کرده است؟ این خوب است اما خداوند می فرماید تا فردی سخنش سدید و عدل نباشد خدا از او چیزی را قبول نمی کند». 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان افزود: مهم ترین سخن عادلانه سخن در ارتباط با خدا است و از حقوق مهم الهی بر گردن بنده اش این است که او چیزهایی را که در مورد خدا نمی داند به زبان جاری نکند.

وی معیار و ملاک در مسائل اختلافی را سخن خداوند و احادیث اهل بيت(ع) دانست و خاطرنشان کرد: نباید در مسائل جزئی که سخنان اختلافی فراوانی در آنان وجود دارد به نظرات خود و دیگران تکیه کنیم.

آیت الله سیدان اصلاح زبان را موجب اصلاح اعمال قلمداد کرد و گفت: امیرمومنان(ع) می فرمایند: «سوگند به خدا که ندیدم کسی از تقوای خود بهره بگیرد مگر اینکه زبان خود را حفظ کند». خداوند در صورت اصلاح زبان و به تبع آن اصلاح رفتار گناهان فرد را نیز خواهد بخشید./861/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات