۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۵۵۵۹۰۲

شیوه دفاع حضرت زهرا از ولایت

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی بیان ویژگی های امام علی از سوی حضرت زهرا(س) را از شیوه های دفاع حضرت زهرا از ولایت دانست و این شیوه را عقلایی و از سوی همگان پذیرفتنی خواند.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به شیوه دفاع حضرت زهرا(س) از ولایت گفت: حضرت زهرا(س) در دفاع از ولایت امام علی(ع) در برابر مخالفان از دلائل قطعی وحیانی و عقلائی استفاده کرده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: حضرت زهرا(س) انتخاب شدن امام علی(ع) برای امامت بر مردم و جانشینی پیامبراکرم(ص) را از جانب خداوند و متعین از سوی پیامبراکرم(ص) می دانست.

وی با بیان این که تأکید بر شایستگی های امام علی(ع) شیوه دیگر حضرت زهرا(س) برای دفاع از ولایت است، اظهار کرد: استفاده از این روش برای همه پذیرفتنی است و حضرت زهرا(س) ویژگی هایی برای امام امت مطرح می کرد که منحصر در امام علی(ع) بود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: به عبارت دیگر در این روش مسأله اهلیت مطرح می شود به عنوان مثال حضرت زهرا(س) بیان می کردند فردی که همواره جانش را در طبق اخلاص نهاده و برای دفاع از دین و دفاع از پیامبراکرم(ص) جانفشانی کرده امام علی(ع) است.

وی اضافه کرد: امام علی(ع) عالم به احکام الهی و آشنای به قران و قانون اسلام است و فردی است که همواره در خط مقدم در دفاع از اسلام بوده و برای دفاع از اسلام به استقبال هر خطری رفته است در حالی که دیگران هیچ یک از این شایستگی ها را برای جانشینی پیامبراکرم(ص) و تصدی مقام امامت ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی با اشاره به فرازی از خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) اظهار کرد: حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه بر سوابق امام علی(ع) در جانبازی در راه اسلام تأکید کرده و عدالت خواهی و پایداری وی در مجاهدت ها را مطرح می کنند.

 وی ادامه داد: حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه پس از بیان ویژگی های امام علی(ع) به ضعف ها و کاستی های دیگران اشاره می کند، افرادی که به هنگام احساس خطر صحنه مبارزه را ترک کرده و حفظ جان خود را از حفظ اسلام مهم تر دانستند و جسارت مقابله با دشمن را ندانشتند بنابراین افرادی که صاحب هیج هنری در عرصه علم، عمل و شجاعت نیستند نمی توانند متصدی رهبری باشند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: بیان ویژگی های امام علی(ع) از عناصری است که در کلمات حضرت زهرا(س) در دفاع از ولایت به صورت جدی مورد استفاده  قرار گرفته است و تا کنون با گذشت زمان طولانی از تاریخ اسلام همچنین فراز و فرودهای فراوان سیاسی اجتماعی و علمی هیچ فردی نتوانسته است استدلال ها و براهین عقلی و دلایل حضرت زهرا(س) در دفاع از ولایت را مورد مناقشه قرار دهد./1324/ت۳۰۲/ی

ارسال نظرات