۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۵۵۵۸۹۵
در مشهد؛

نشست «در هزار توی انقلاب» برگزار شد

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی گفت: حق توحش و کاپیتولاسیون نمونه هایی از وابستگی رژیم پهلوی به کشورهای غربی است.
هزارتوی انقلاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد،  نشست در هزار توی انقلاب با موضوع «اصلاحات در رژیم پهلوی؛ امکان یا امتناع» با حضور محمد نبی حبیبی، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی و صادق زیبا کلام، عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران شامگاه دوشنبه 30 بهمن در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

حبیبی، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی درابتدا با بیان اینکه اقتدار رضاه شاه تصنعی بود و مبتنی بر اقتدار ملی نبود، گفت: در واقع حکومت پهلوی متکی به کشورهای دیگر بود و به همین دلیل مجبور شد که با اشاره آنان کشور را ترک کند.

وی با بیان اینکه آمدن محمدرضا شاه بعد از رضاخان تصمیم ملی نبود، افزود: در واقع سه کشور قدرتمند تصمیم گرفتند که برای ادامه سلطنت، محمد رضا شاه به سر کار بیاید و قدرت را در ایران به دست بگیرد.

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه در دوره رضا شاه کارهای مهمی هم انجام شد، ادامه داد: مهم این است که اصل آمدن رژیم پهلوی برای تامین منافع کشورهای غربی بود.

زیباکلام در ادامه با انتقاد نسبت به نگاه حبیبی درباره تاسیس سلسله پهلوی گفت: در واقع من با این نگرش مخالف هستم چرا که این روایت من‌درآوردی و با توهم توطئه است.

وی از نگارش کتاب خود که در مورد رضا شاه است اما با دیدی متفاوت نسبت به آن، خبر داد و ابراز کرد: البته ارشاد با انتشار این کتاب موافقت نکرده است و امیدوار بودم دولت جدید و وزیر ارشاد جدید کاری انجام بدهد که این کتاب منتشر شود.

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران با تاکید بر این نکته که این کتاب جنبه تحلیلی ندارد، افزود: این کتاب بر اساس اسناد و مدارکی است که بین سفارت انگلستان و وزارت خارجه رد و بدل می‌شده است و در عین حال امکان ندارد که هم آن اسناد و هم روایت جمهوری اسلامی درست باشد.

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران درادامه به بیان روایتی متفاوت از سلسله پهلوی پرداخت و بیان داشت: روح انگلستان هم از کودتا و به قدرت رسیدن رضا خان خبردار نبود.

وی با بیان اینکه تأسیس دانشگاه تهران، کارخانه ها و بیمارستان و ارتش هیچ نفعی برای انگلستان ندارد، خاطرنشان کرد: هرچه قدر کلاس جلوتر می‌رود شک و تردید دانشجویان بیشتر می‌شود و این حکایت که انگلیس ها رضا شاه را آورده اند به بن بست می‌رسد و چیزی از آن تئوری باقی نمی ماند.

در ادامه حبیبی با بیان اینکه ادامه روش های حکومتی قاجاریه به نفع انگلستان نبود، ادامه داد: بنابراین طبیعی است که وقتی رضا شاه سر کار می‌آید باید کارهایی انجام دهد که مردم او را بپذیرند که یکی مسأله ناامنی بود که خواست مردم را به خوبی در این مورد تامین کرد.

وی با تأکید بر حق توحش و کاپیتولاسیون که نمونه هایی از وابستگی رژیم پهلوی هستند، تصریح کرد: در واقع کارشناسان آمریکایی به بهانه اینکه به اصطلاح از یک دنیای متمدن وارد یک جنگل وحشی شده اند و این موضوع اظهار لطف آنان بود از جیب ملت ایران به آنان حق توحش پرداخت می شد.

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی ادامه داد: از طرفی در دوره رضا شاه لایحه ای به مجلس می رود که مستشاران آمریکایی در ایران اگر مرتکب خلاف شوند حق محاکمه شدن در ایران را ندارند./934/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات