۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۹
کد خبر: ۵۵۵۸۷۸
مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی:

معرفت و نیت خیر دو رکن ایمان کامل است

حجت الاسلام نظافت معرفت و نیت خیر را دو رکن ایمان کامل خواند و گفت: ایمان دینی پذیرش قلبی است و اگر این پذیرش از روی احساسات و بدون معرفت باشد ایمان خوانده نمی شود.
حجت الاسلام نظافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد مهدی نظافت یزدی دوشنبه شب در جلسه شرح دعای مکارم الاخلاق که در مجتمع بنی فاطمه(س) برگزار شد با بیان اینکه اخلاق بدون ایمان ارزشی ندارد گفت: اعمال بدون ایمان ارزشی ندارند و ایمان است که به اعمال ارزش می دهد. ایمان همانند ریشه است برای شاخ و برگ های یک درخت که اگر قوی باشد آن درخت میوه خوبی خواهد داد.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) با اشاره به ارکان ایمان افزود: معرفت اولین رکن ایمان است. پذیرش معرفت با جان و دل را ایمان می گویند و اگر پذیرش بدون معرفت و تنها با احساسات صورت پذیرد این پذیرش ایمان نیست. 

وی اکثریت مومنان را دارای نقصان در ایمان دانست و خاطر نشان کرد: به میزانی که ایمان ما کامل نباشد و دارای نقصان باشد مشرک هستیم. برای نمونه وقتی می گوییم شاگردان دبستان جاهل اند منظور ما این است که آنان نسبت به علم دانش آموزان دبیرستان که مرحله کامل تری از علم را دارا می باشند جاهل هستند.

حجت الاسلام نظافت با بیان آیه «وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَهُمْ مُشْرِكُونَ» تصریح کرد: بسیاری از ما در عین مومن بودن از کمبود رزق و روزی خود می ترسیم و نگران حرف مردم نیز هستیم، در حالی که رزق و عزت دست خدا است. این موارد نشان دهنده وجود شرک در درون ما به میزان فاصله ایمان فعلی مان تا ایمان کامل است.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) افزود: وجود برخی صفات همچون حسادت و انجام برخی اعمال مثل کنترل نکردن چشم نشان دهنده نقصان ایمان در ما است و باید از خداوند بخواهیم تا ایمان ما را در دوره حال که آخر الزمان است کامل کند.

وی دوره جوانی را بهترین وقت برای جای گرفتن و رشد بذر ایمان در دل دانست و خاطر نشان کرد: امیرمومنان(ع) دل جوان را مانند زمینی خالی دانستند که هر آنچه در آن کاشته شود به خوبی ثمر خواهد داد و رشد خواهد کرد.

حجت الاسلام نظافت با بیان اهمیت نیت به عنوان دومین رکن ایمان اظهار کرد: نیت خیر و خالص دومین رکن ایمان است و همچنین در روایت در رابطه با اهمیت نیت آمده است که بدن در همراهی با نیت قوی احساس ضعف نخواهد کرد. 

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) با اشاره به نیت از انجام عبادات در افراد مومن افزود: امیرمومنان(ع) می فرمایند که خداوندا من تو را به خاطر شوق بهشت و ترس از جهنم عبادت نمی کنم بلکه برای تشکر از تو، تو را می پرستم. فردی که نیت افضل دارد ایمان کامل تر و همچنین عمل بهتری را در کارنامه خود دارا خواهد بود.

وی عمل احسن را دارای شرایط خاصی دانست و خاطر نشان کرد: انجام هر عمل صالح دارای شرایط اختصاصی و عمومی است. نیت افضل و ایمان کامل شرایط عمومی عمل احسن هستند و مطابقت عمل با شریعت نیز شرط اختصاصی آن است./861/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات