۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۴
کد خبر: ۵۵۵۸۵۸
استاد حوزه علمیه:

ريشه انحراف تبعيت از شيطان است

استاد حوزه علميه با اشاره به اينكه فاطمه زهرا(س) مي فرمايد، ريشه انحراف تبعيت از شيطان است، گفت: خداوند در قرآن مي فرمايد، ‹‹وَلاَ تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ›› همراه و همگام شيطان نشويد.
حجت الاسلام احمد محلاتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام احمد محلاتي دوشنبه شب در مراسم عزاي فاطمه زهرا(س) كه در هيات حسيني نخل سرفره كاشان، برگزار شد، گفت: مجموع سخنان حضرت فاطمه زهرا(س) كه به خطبه فدكيه معروف است موضوع غصب فدك بود اما غصب فدك بهانه بود چرا كه موضوع اصلي غصب خلافت اميرمومنان(ع) بود.

وي افزود: فاطمه زهرا(س) در خطبه فدكيه به دلايل انحراف و انحطاط جامعه بعد از رحلت پيامبراكرم(ص) و جدايي پيروان اميرمومنان(ع) از حضرت، تبديل جامعه ولايتي به جامعه سلطنتي وجامعه نبوي به جامعه اموي و همچنين نقاط ضعف جامعه در خطبه فدكيه پرداخته است.

حجت الاسلام محلاتي ادامه داد: حضرت فاطمه زهرا(س) مي فرمايد، در زمان حضور پدرم جرأت جسارت نداشتيد تا ماهيت خود را نشان دهيد و از ترس مانند لاك پشتي سر خود را در لاك خود كرده بوديد، اما همينكه خداوند پدرم را براي همنشيني با خودش انتخاب كرد، سر خود را از لاك خود بيرون آورديد و از شيطان تبعيت كرديد.

استاد حوزه علميه گفت: فاطمه زهرا(س) مي فرمايد، ريشه انحراف تبعيت از شيطان است و خداوند نيز در قرآن مي فرمايد، ‹‹وَلاَ تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ›› همراه و همگام شيطان نشويد.

وي در ادامه به راه هاي مقابله با خطوات شيطان اشاره كرد و افزود: قرآن دستور داده مراقب شيطان باشيد و فاطمه زهرا(س) مي فرمايد، ريشه انحراف در پيروي از شيطان است، از اين رو حضرت فاطمه زهرا(س) در خطبه فدكيه به بيش از 20 آيه از قرآن استناد كرده است كه اولين آيه اي كه به آن اشاره كرده است راه مقابه با خطوات شيطان است.

حجت الاسلام محلاتي با اشاره به اينكه خداوند در آيه 102 سوره مباركه آل عمران مي فرمايد، ‹‹يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِه›› مردم مدينه اميرمومنان(ع) را تنها گذاشتند و خيلي بي تقوايي كردند، اظهار داشت: در قرآن از تقوا زياد نام برده شده است اما ‹‹حَقَّ تُقَاتِه›› اسرار پنهان در واژه تقوا، تنها در اين آيه است كه حضرت فاطمه زهرا(س) مي فرمايد مردم مدينه با پدرم بي تقوايي كردند.

وي ادامه داد: در رابطه با تقوا زياد صحبت شده است اما به دليل اينكه در اين زمينه كمبود داريم هرچه هم در رابطه با تقوا گفته شود باز هم كم است چرا كه، امروز همه مشكلات و نواقصي كه در شخصيت ها ديده مي شود و در جامعه بروز و ظهور دارد ناشي از بي تقوايي است.

به گفته وي، اگر چناچه هركس در جاي خودش قرار داشت و رعايت اصول دين را انجام داده بود، امروز اين همه مشكلات در جامعه وجود نداشت.

استاد حوزه علميه ادامه داد: همه انسانها در درون خود هيولايي بنام نفس دارند و تقوا نيز به معناي مراقبت از نفس است و كسي كه اهل مقابله و مبارزه با نفس باشد او اهل تقوا و جهادگر است و گرفتار نفس عماره خود نخواهد بود.

حجت الاسلام محلاتي موضوع نفس را مهم خواند با اشاره به اينكه نفس به شدت قوي است، عنوان كرد: تا انسان زنده باشد نفس نيز وجود دارد و نفس هم پاي انسان رشد مي كند و هرشخصي هر عنواني مي گيرد نفس انسان نيز همان را عنوان را مي‌گيرد، اگر شخصي آيت الله شود، نفس او نيز آيت الله خواهد شد و اگر شخصي سردار شد نفس او نيز سردار خواهد شد.

وي ادامه داد: نفس به اندازه اي قوي است كه شخص نخست عالم خلقت پيامبراكرم(ص) در برابر خداوند زانو مي زند و مي فرمايد، زور من به خودم نمي رسد و تو يك لحظه من را به حال خودم رها نكن، نفس به اندازه اي قوي و موزي و مرموز است كه او را به اژدها و گرگ تشبيه كرده اند و تنها شدن با اژدها و گرگ سخت است.

به گفته وي، اگر انسان با نفس خود تنها شد و امكان هر نوع گناهي برايش فراهم شد اما به نفس خود غلبه كرد و مرتكب گناه نشد، اين شخص اهل تقوا است، بنابراين انساني سعادتمند و پيروز است که درصدد تزکيه نفس خود باشد./1307/پ۲۰۴/ب۱

ارسال نظرات