۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۵
کد خبر: ۵۵۵۸۳۸

ولایت مداری با اطاعت محض معنا می یابد

استاد حوزه علمیه خواهران گفت: ولایت مداری با اطاعت محض معنا می یابد؛ همانطور که سیره عملی حضرت زهرا(س) مؤید این موضوع است.
ولایتمداری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم مؤمنی حبیب آبادی امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که خداوند متعال در قرآن کریم ولایت و سرپرستی را مختص خود می داند و می فرماید«ولى شما، تنها خدا و پیامبر اوست و کسانى که ایمان آورده‏اند؛ همان کسانى که نماز برپا مى‏دارند و در حال رکوع زکات مى‏دهند»، گفت: بر اساس این آیه از قرآن کریم ولایت به قدری اهمیت دارد که یکی از مقام های خاص خداوند است و ولایت دیگران ولایت به اذن الله است.

استاد حوزه علمیه خواهران افزود: ائمه معصوم(ع) در مورد اهمیت جایگاه ولایت احادیث بی شماری را ذکر کرده اند و امام باقر(ع) می فرمایند«اسلام روى پنج پایه نهاده شده نماز و زکات و روزه و حج و ولایت و به چیزى مانند ولایت فریاد زده نشد، مردم آن چهار را گرفتند و این (یعنى ولایت) را رها کردند».

وی افزود: از آن جایی که خداوند در زمینه ولایت تنها به حضرت رسول(ص) امام علی(ع) و فرزندانشان اذن داده است؛ بنابراین کسی دیگری نمی تواند بدون اذن الهی به این مقام نزدیک شود و این مقام به حدی اهمیت دارد که خداوند از همان نخسیتن روز دعوتگری حضرت رسول(ص) ولایت را به عنوان یکی از ارکان اسلام معرفی می کنند.

مؤمنی حبیب آبادی خاطر نشان کرد: به دلیل همین مرتبه عظیم ولایت است که شخصیتی مانند زهرا(س) با آن رفعت مقام و مرتبه که پیامبر(ص) بارها در شأن آن بانوی بزرگوار تعابیری مانند مُهجَتی (خون قلب من) و نُورُ عَیْنِی‏ (نور چشم من) و ثَمَرَةُ فُؤَادِی‏ (میوه دل من) و رُوحِیَ الَّتِی بَیْنَ جَنْبَی‏ (روح من که درون من است) بیان فرموده بودند برای دفاع از حریم ولایت پس از رحلت شهادت گونه پیامبر(ص) وارد میدان شده و به دفاع از امام علی(ع) به عنوان ولی خدا اقدام کردند.

وی افزود: بر همین اساس شاهد هستیم که حضرت زهرا(س)در ماجرای غصب فدک و خطبه ای که در مسجد برای مردم بیان می کنند به شکل کامل رهنمودهای امام علی(ع) را به اجرا گذاشتند و حتی استدلال‌های آن بانوی بزرگوار در مسجد برگرفته از سخنان امام علی(ع) بود.

استاد حوزه علمیه خواهران ادامه داد: همچنین مشاهده می‌کنیم که جریان نهضت گریه آن حضرت با حمایت و هدایت امیرمؤمنان صورت می‌گیرد و بعد از اعتراض مردم مدینه، حضرت زهرا (س) با تأیید امام خویش به این نهضت ادامه می‌دهند.

مؤمنی حبیب آبادی تصریح کرد: ولایتمداری حضرت زهرا(س) به حدی بود که حتی پس از تصمیم بر نفرین، با درخواست امام علی (ع) از این تصمیم منصرف می‌شوند و به این شکل به مردم نشان می دهد که حتی با آن همه صدمات برای نفرین نمودن نیز باید مطیع امر ولی خدا بود.

وی افزود: حضرت زهرا(س) در فعالیت های تبلیغاتی خود و رفتن به درب خانه انصار نیز با رهنمودهای امام علی(ع) در هماهنگی کامل بودند و حتی یک قدم جلوتر از امام خویش برنداشته بلکه در امر تبعیت از امام عصر خویش کاملا مطاع بوده و با وجود جایگاه رفیع هرگز حاضر نشدند در امر اطاعت از امام و ولی خدا؛ بنابر نظر شخصی خود عمل کنند و زنان و مردان امروزی نیز در یاری امام زمان(عج) و ولایت فقیه به عنوان نایب امام باید به این شکل عمل کنند./968/پ۲۰۳/ج

ارسال نظرات