۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۵
کد خبر: ۵۵۵۸۲۷
حجت الاسلام مبلغی خبر داد؛

برگزاری کنفرانس فقه، قانون و واقعیت های اجتماعی

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی از برگزاری کنفرانس فقه، قانون و واقعیت های اجتماعی با دعوت از ۳۰ اندیشمند خارجی جهان اسلام در حوزه فقه و حقوق خبرداد.
حجت الاسلام مبلغی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلّغی رییس مرکز پژوهش های اسلامی مجلس شورای اسلامی با حضور در بیت حضرت آیت الله سیّد محمدعلی علوی گرگانی با این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم دیدار و گفت‌وگو کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی در این دیدار با بیان این که مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی نزدیک به هفت سال است که در قم فعالیت می کند، اظهار داشت: لوایحی که در مجلس می گذرد قبل از تصویب در صحن علنی مجلسه به این مرکز فرستاده می شود.

وی عنوان کرد: از حقوق دانان و فضلای حوزه برای بررسی این لوایح دعوت کرده ایم و در نهایت لایحه را به مجلس برگشت می دهیم و این لایحه در کمیسیون ها دوباره بررسی می شود و افرادی نیز از قم به کمیسیون ها می روند و در واقع این مرکز در روند فقهی سازی قوانین تأثیر می گذارد.

رییس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در حقیقت شورای نگهبان مرجع تشخیص مغایرت و عدم مغایرت قوانین با شریعت است ولی ما می خواهیم قانون را با فقه تطبیق دهیم یعنی ایجاد موافقت با فقه نه صرفا نفی مغایرت.

وی با تأکید بر این که در گذشته شیعه اجتهاد معطوف به قانون نداشته است، یادآور شد: نباید تکه هایی از حقوق غربی و تکه هایی از فقه را تبدیل به قانون کنیم بنابراین کار جدی را شروع کردیم و فقهای شورای نگهبان نیز سختی کار این مرکز را تأیید کردند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی یادآور شد: تجربه دیگری که این مرکز شروع کرده تشکیل کنفرانس های فقه و قانون هست که در کنفراس اول با عنوان فقه قانون و روابط این دو باهم از داخل و خارج افرادی را دعوت کردیم، کنفرانس دوم فقه قانون و اخلاق بود که آیا می توانیم اخلاق های کاربردی را با اجازه فقه وارد قانون کنیم که در این زمینه نیز نظریات جدیدی در جهان اسلام ارائه شد.

وی خاطرنشان کرد: کنفرانس سوم فقه، قانون و واقعیت های اجتماعی است چون قانون در قبال واقعیت های اجتماعی باید موضع گیری کند، برخی از سنخ واقعیت های منفی هستند که باید تغییر پیدا کند و برخی خوب است که قانون باید برای تقویب آنها برنامه داشته باشد و برخی نیز از اساس باید ایجاد شود.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که گریز از فقر، تکدی و اعتیاد روی میز کنفرانس سوم قرار داده شده است، یادآور شد: اینها موضوع روز است چون آسیب های اجتماعی بزرگترین تهدید برای جامعه است و در رأس آن فقر وجود دارد که ام المفساد نیز شمرده شده است.

وی اضافه کرد: ما می خواهیم ببینیم قانون در قبال واقعیت های اجتماعی چگونه باید شکل بگیرد؟ چگونه اجرا شود؟ و فقه در این راستا باید چه تلاش هایی بکند؟ و چه پشتیبانی هایی از قانون داشته باشد.

وی بیان داشت: در کنار میهمانان داخلی حدود 30 نفر از میهمانان که نخبگان خارجی هستند از کشور مختلف از جمله اردن، قطر، فلسطین، تونس، الجزایر، مغرب، روسیه و حتی فرانسه دعوت شده اند که برخی حقوق دان محض با گرایش اسلامی هستند و برخی نیز فقهایی با گرایش حقوقی هستند و بیش از 40 مقاله نیز از داخل دریافت شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان ساخت: در این کنفرانس موارد مختلفی از جمله مبانی و منابع واقعیت های اجتماعی و فقه واقعیات اجتماعی، روش شناسی فقه پیشتیبان قانون برای مواجهه با واقعیت های اجتماعی و سوم بررسی فقهی و حقوقی واقعیت های اجتماعی ست که طرح جامع و کامل است و البته کار اصلی ما بعد کنفراس کار آغاز می شود.

وی با بیان این که شش گروه اندیشه ورز روی مهمترین مسائل کار می کنند، عنوان کرد: یکی از گروه های اندیشه ورز ما روی بحث جرم زدایی و پیش گیری از جرم دو مورد از مهمترین مسائل سیاست جنایی کار می کنند و مکلف است تا سیاست جنایی را تعریف کند و جامعه و حوزه و دانشگاه در این مسإله ورود کرده تا توانایی اسلام را استخراج کنند.

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی فضلا نیز در نقش تحلیل جامعه شناختی نسبت به جرائم اجتماعی در قانون گذاری مثبت نسبت به جرائم اجتماعی وارد می شوند و همینطور هیأت های اندیشه ورز دیگر مهمترین مسائل را در این حوزه بررسی می کنند./1330/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات