۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۵۵۵۸۱۹
در سوگ یاس نبوی؛

زندگانی حضرت فاطمه زهرا بهترین منبع برای استخراج سبک زندگی اسلامی

ابعاد زندگانی حضرت فاطمه زهرا(س) بهترین منبع برای استخراج سبک زندگی اسلامی فاطمی است، زندگی سراسر خیر و رحمت ایشان همواره برای زنان مسلمان مانند خورشیدی پرتوافشانی می کند.
شهادت حضرت زهرا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، تردید و شکی نیست که حضرت فاطمه زهرا(س) در سال 11 هجری وفات کردند اما در تعیین روز و ماه اختلاف زیادی وجود دارد که بعضی تا 39 قول شمردند.

ولی آنچه که میان این اقوال مشهورتر است یکی 13 جمادی الاول است و دیگری سوم جمادی الثانی، زیرا در روایات آمده است حضرت فاطمه(س) 75 روز پس از رحلت پیامبر به شهادت رسیدند و نیز روایاتی که می گویند آن حضرت 95 روز پس از پیامبر(ص) زنده بودند بیشتر و مشهورتر است.

حضرت زهرا(س) الگویی بی نظیر برای بانوان و زنان هستند، زهرای اطهر(س) امتداد نور و صفات پیامبر، امتداد درس ها و تجلی تمام قامت آموزه های پیامبر است.

در حقیقت حضرت زهرا(س) تجلی کاملی از مکارم و اخلاق عظیم الهی پیامبراکرم(ص) و عینیت تمام درس های مکتب متعالی اوست و از این جهت اسوه و الگویی کامل برای وصول به سبک زندگی اسلامی است.

سبک زندگی به معنای انتخاب روش و شیوه صحیح برای زندگی که ضمن تأمین خواسته های معنوی و مادی انسان، در نهایت زمینه های رضایت و خشنودی خداوند متعال را نیز فراهم آورد و این مهم جز با انتخاب الگویی جامع و حامل فضایل و ارزش ها در زندگی تحقق نخواهد یافت.

ابعاد زندگانی حضرت فاطمه زهرا(س) بهترین منبع برای استخراج سبک زندگی اسلامی فاطمی است، زندگی سراسر خیر و رحمت ایشان همواره برای زنان مسلمان مانند خورشیدی پرتوافشانی می کند.

نقش حضرت زهرا(س) در خط ولایت پررنگ بوده است

حجت الاسلام محمدرضا بابایی، امام جمعه فردوس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند اظهار داشت: مهم ترین خصیصه حضرت زهرا(س) دفاع از ولادت تا مرز شهادت بود.

حجت الاسلام بابایی تصریح کرد: نقش حضرت زهرا(س) در خط ولایت پررنگ بوده و دفاعی که از امام زمان خود یعنی امام علی(ع) انجام می دهند بزرگترین درس است.

وی ادامه داد: اثر تربیتی وجود شهدا در مکان های مختلف به ویژه مکان های فرهنگی و آموزشی پررنگ است و حوزه و طلاب باید ادامه دهنده راه شهدا باشند.

امام جمعه فردوس خاطرنشان کرد: روحانیان در منابر سخنرانی خود باید مسائل انقلاب و شهادت را مطرح کنند و نباید از طرح مسائل انقلابی و فرهنگ شهادت دوری کنند.

زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) برای زنان و مردان الگو است

حجت الاسلام ابراهیم مهاجریان مقدم، امام جمعه طبس نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: حضرت زهرا(س) محور عالم هستی هستند که اگر خداوند متعال ایشان را نمی آفرید به طور قطع حضرت علی(ع) و پیامبراکرم(ص) و سایر ائمه اطهار(س) نیز نمی آفرید.

حجت الاسلام مهاجریان مقدم افزود: زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) برای زنان و مردان الگو است و از نظر عبادت و تقوا نیز ایشان در اوج بودند.

وی با بیان اینکه فاطمه(س) آن قدر در محراب عبادت می ایستادند که پاهای ایشان متورم می شد، تصریح کرد: زنان همانطور که حضرت زهرا(س) به عفاف و حجاب توجه می کردند باید به عفاف و حجاب خود اهمیت بدهند.

امام جمعه طبس بیان کرد: روزی فرد نابینایی بر پیامبر(ص) وارد شد و حضرت زهرا(س) نیز به پشت پرده رفتند، وقتی پیامبراکرم(س) گفتند این فرد، نابینا است و شما را نمی بیند، ایشان به پیامبراکرم(ص) فرمودند این مرد من را نمی بیند ولی من وی را می بینم.

حجت الاسلام مهاجریان مقدم اذعان داشت: از نظر اسلام باید زن و مرد به همدیگر احترام بگذارند، حضرت زهرا(س) هیچ گاه امام علی(ع) را و امام علی(ع) هیچ گاه حضرت زهرا(س) را با اسم کوچک صدا نمی کردند چرا که این نوع سخن گفتن از دیدگاه عرب، اقدام خوبی نیست.

وی با بیان اینکه تمام کارهای خانه را حضرت زهرا(س) و کارهای بیرون از خانه را نیز حضرت علی(ع) انجام می دادند، افزود: مهم ترین موضوع در زندگی بحث ولایتمداری است، حضرت زهرا(س) ولایتمداری را مورد توجه قرار می دادند.

امام جمعه طبس با بیان اینکه همانطور که امام راحل فرمودند باید پشتیبان ولایت فقیه باشیم تا به کشور آسیبی نرسد، اظهار کرد: اگر پشتیبان ولایت فقیه باشیم، نظام و شخصیت جامعه حفظ می شود.

حجت الاسلام مهاجریان مقدم تصریح کرد: مراسمات عزاداری باید باشکوه برگزار شود و زندگانی ما باید بیشتر از گذشته فاطمی شود.

مشکلات و معضلات در جامعه ناشی از سبک زندگی ناصحیح است

همچنین حجت الاسلام علیجان دلدار، مدیر مدرسه علمیه رضویه بیرجند در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا افزود: بسیاری از مشکلات و معضلات در جامعه ناشی از سبک زندگی ناصحیح است.

حجت الاسلام دلدار با بیان اینکه باید به سبک زندگی فاطمی توجه شود، عنوان کرد: حضرت زهرا(س) در زمینه اجتماعی و سیاسی و دفاع از امامت حضور فعالی داشتند، مسأله دفاع، دفاع از شخص نیست بلکه دفاع از جایگاه است.

وی بیان کرد: زندگی حضرت زهرا(س) در زمینه های فردی، اجتماعی، معنوی و سیاسی تاثیرگذار است، این زندگی کامل ترین نسخه است که می توانیم در جهت رشد و سعادت دنیوی و اخروی خود به آن عمل کنیم.

مدیر مدرسه علمیه رضویه بیرجند خاطرنشان کرد: اثر تربیتی وجود شهدا در مکان های مختلف فرهنگی و آموزشی برای جوانان و مسائل اخلاقی و سبک زندگی موثر است.

اسلام حضرت زهرا(س)، کاریکاتوری نیست

حجت الاسلام مجتبی شیدایی، معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان کرد: برای اینکه سبک زندگی فاطمی را سرلوحه کار خود قرار دهیم باید به خطبه فدکیه مراجعه کنیم.

حجت الاسلام شیدایی گفت: حضرت زهرا(س) انسانی هستند که در ابعاد مختلف به تربیت فرزند به جدیت می پردازند و از همسر خود حمایت می کنند و در عرصه جهاد حضور فعالی داشتند.

وی ادامه داد: حضرت زهرا(س) در عرصه علم و دانایی یکه تاز زمان بودند، به نقل برخی از منابع ایشان نشست هایی را برگزار می کردند که به مسائل شرعی زنان جواب دهند.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی با بیان اینکه ایشان سبک زندگی را می آورند که در آن تمام نیازها لحاظ می شود، افزود: اسلام حضرت زهرا(س)، کاریکاتوری نیست بلکه اسلام شبکه ای و سیستمی است که تمام ابعاد مختلف را پوشش می دهند.

حجت الاسلام شیدایی تصریح کرد: باید زندگی حضرت زهرا(س) را الگو قرار دهیم و در زندگی به اندازه ای که نیاز داریم مصرف کنیم و قانع باشیم.

وی عنوان کرد: امروز آنچه که در جامعه وجود ندارد، قناعت و آنچه که وجود دارد، حرص است، بسیاری از انسان ها نگاه مقایسه ای به همدیگر دارند./880/پ202/ب1

ارسال نظرات