۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱
کد خبر: ۵۵۵۷۹۰

کتاب "حیرت‌ها و هدایت‌ها" به بازار نشر رسید

نویسنده در این پژوهش به دنبال بررسی عواملی است که شیعیان در تشخیص امام زمان خویش دچار سرگردانی شده‌اند.
کتاب «حیرت‌ها و هدایت‌ها؛ شیعیان عصر حضور و تشخیص مصداق امام» را

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بنیاد فرهنگی امامت،کتاب «حیرت‌ها و هدایت‌ها؛ شیعیان عصر حضور و تشخیص مصداق امام» را به قلم روح الله کاظمی منتشر کرد.

نویسنده در مقدمه درباره این کتاب چنین آورده است:

این پژوهش به دنبال بررسی این قضیه است که گرچه رسول خدا و امامان معصوم به فراخور حال، در طول عصر حضور، به نام و ترتیب ائمه اثنا عشر تصریح کردهاند، عوامل گوناگونی، چون فضای اختناق و تقیه، دوری از رهبری شیعه، نقش آفرینی خواص می تواند به غفلت از این تصریحات انجامیده باشد و شیعیان در تشخیص امام زمان خویش دچار سرگردانی شده باشند و البته معصومان نیز متناسب با حال مخاطب با بهره‌گیری از معجزات، روشنگری‌ها، به کارگیری خواص در برطرف ساختن این تردیدها کوشیده‌اند.

ساختار کتاب:

این کتاب شامل مقدمه و چهار فصل با عنوان‌ها کلیات، گزارشی از تحیر شیعیان، علل تحیر تشیع در تشخیص مصداق امام، راهکارها رفع تحیر شیعیان از سوی امامان معصوم و یک خاتمه است:

نویسنده در مقدمه فصل‌های این کتاب را این گونه شرح داده است:

 فصل اول با عنوان کلیات: این فصل در دو عنوان تنظیم شده است و در عنوان اول به اختصار به تبیین جایگاه شک در معارف دینی پرداخته‌ایم و عنوان دوم، توضیحی است در این خصوص که چگونه به گونه‌ای رقم خورد که در دوران امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) مسأله رهبری جامعه شیعیان مورد توجه و طمعه گروه‌های مختلف قرار گرفت و در این دوره به تردیدها در این زمان دامن زده شد.

فصل دوم: گزارشی از تحیر شیعیان: این فصل در سه عنوان تنظیم شده است و با توجه به تمرکز و فراوانی این سرگردانی ها در دوره امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) گزارش این موارد در سه دوره قبل، زمان و بعد از این دو بزرگوار تنظیم شده کرده‌ایم.

 فصل سوم ـ علل شیعیان در تشخیص امام: ابن فصل در شش عنوان تنظیم شده است که در پنج عنوان نخست به آن به تفصیل به علل تحیر شیعیان پرداخته‌ایم و در پایان به چگونگی هم افزایی و تلفیق این علل و عوامل اشاره کرده‌ایم.

 فصل چهارم: راهکارهای رفع تحیر شیعیان از سوی امام معصوم: در این فصل در هفت عنوان به نوع عملکرد پیشوایان معصوم در برطرف ساختن تردیدهای شیعیان در مسأله رهبری پرداخته‌ایم.

در خاتمه به جمع‌بندی نهایی نتایج به دست آمده اشاره وو دیدگاه نگارنده را درباره پاسخ مسأله مورد بحث ارائه کرده‌ایم.

 نویسنده در خاتمه در پنج عامل: فشار و اختناق حاکم بر جامعه شیعی و تقیه ناشی از آن ، جایگاه یا عملکرد خواص، آموزه مهدویت و چالش‌های مرتبط با آن، تمرکز بر ملاکی خاص و غفلت از دیگر ملاک‌ها، دوری راه را از عوامل بروز سرگردانی در میان برخی از شیعیان در تشیخص مصداق امام دانسته‌ است و در ادامه راهکارهای پیشوایان معصوم برای مقابله با این مسأله را یادآور شده و در این زمینه چنین آورده است:

پیشوایان معصوم نیز برای هدایت شیعیان به مصداق امام، متناسب با شرایط و مخاطب، دست به اقداماتی می‌زدند که در مجموع در موار زیر بدان پرداخته شده است:

1.تبیین ملاک‌ها و تطبیق مصادیق:

بدیهی است مقام رفیع امامت به کسب شایستگیها و شرایطی نیاز دارد که ائمه در مجموع به بخشی از آنها به عنوان راهکاری برای تشخیص امام اشاره کرده و در پاره‌ای از موارد نیز عملا با تطبیق مصداق بر یکی اهل بیت(ع)،به امامت وی اشاره نموده‌اند.

2- ارائه آیات و خوارق عادات:

 اظهار معجزات و خوارق عادات از سوی ائمه در جاهای گوناگون؛ به وسیله روایت متعدد اثبات می‌شود و با کاوشی در این روایت به روشنی می‌بینیم در مواردی حضرت با استفاده از این ویژگی، تردید مخاطبان خویش را در مصداق امام برطرف کرده‌اند.

3- خبر دادن از غیب آنچه در درون افراد می‌گذرد:

گذشته از آنکه غیب و علم به ان دردیدگاه اهل بیت چگونه تبیین شده است، نفس ارائه آگاهی‌هایی که حاکی از ارتباط فرد با عالم ماوراء است، یکی از راهکارهایی بوده که ائمه برای هدایت شیعیان از ان بهره می‌برده‌اند و از آن جمله به طور مشخص، خب دادن از مکنونات قلبی مخاطب بوده است که پیشوایان معصوم ان را از لوزام امامت برمی‌شمرده‌اند.

4- اظهار مراتب فقاهت و حکم به احکام شرعی:

یکی از ویژگی‌های امام در کلام اهل بیت، اشراف بر احکام و دستورات الهی است که البته معیار بودن آن تا حدودی مستلزم وجود شرایطی در مخاطب نیز می‌باشد. به هر روی، روایات حاکی از آن است که اصحاب با ارشادهای ایشان، تسلط فرد را براحکام شرعی، نشانه‌ای بر صداقت او در تصدی مقام امامت می‌دانستند و در مواقع نیاز برای نجات از سردرگمی به دست یازیده‌اند.

5. روشنگری و پیشگیری از انحراف:

قاعده‌ای عقلایی وجود دارد که در صورت امکان، علج واقعه را قبل از وقوع باید کرد و امام معصوم نیز آنجا که می‌دیدند عواملی دست به دست هم داده که ممکن است در آینده، موجب تردید و سرگردانی شیعیان در تشخیص رهبر جامعه خویش شود؛ با استفاده از شرایط و امکات موجود، درصدد برطرف ساخت آنها برمی‌آمدند.

6. استفاده از خواص جامعه:

چنان که روایت نشان می‌دهد؛ خواص جامعه همان‌گونه که در روز سرگردانی در شیعیان نقش آفرین بودند، در زودودن تردیدها و هدایت جامعه به سوی مصداق امام نیز نقش مؤثری ایفا می‌کردند و ائمه نیز در موارد مختلف به این کارکرد خواص توجه کرده‌اند.

بنیاد فرهنگی امامت،کتاب «حیرت‌ها و هدایت‌ها؛ شیعیان عصر حضور و تشخیص مصداق امام» را با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، در قطع رقعی و ۱۷۴ صفحه، به قیمت ۷۵۰۰ تومان منتشر کرده است./۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات