۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۵۵۵۷۷۷
استاد عابدی مطرح کرد؛

چرایی مخفی بودن قبر حضرت زهرا

حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا قبر حضرت زهرا(علیها سلام) پنهان است؟ احتمالات مختلف در این باره را تبیین کرد.
حجت الاسلام عابدی

به گزارش خبرگزاری رسا، مخفی بودن قبر حضرت صدیقه طاهره حضرت زهرا(س) یکی از موضوعات مهمی است که احتمالات مختلفی نیز درباره آن مطرح شده است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی از استادان حوزه علمیه قم سخنانی را در این باره مطرح کرده است که در آستانه سالروز شهادت این بانوی بزرگوار تقدیم خوانندگان گرامی می شود.

 قبر امیرالمومنین(علیه السلام) تقریبا یک قرن پنهان بود اما قبر حضرت زهرا(علیها السلام)  ۱۴ قرن است که پنهان است. امام زمان(عج) هم غایب و پنهان است. شاید کسی گمان کند که علت اینکه قبر حضرت زهرا مخفی است این است که حضرت زهرا بر ابوبکر غضب کرد و برای اینکه این غضب معلوم باشد و در تاریخ بماند که حضرت زهرا از دست اینها ناراحت بود، قبر ایشان نیز پنهان است.

در صحیح بخاری هم هست که حضرت زهرا(علیها السلام) فرمود خدایا شاهد باش اینها مرا اذیت کردند. البته سنی ها می گویند اولی و دومی بعدا حلالیت طلبیدند. این در حالی است که دلیلی نداریم که حضرت آنها را حلال کرده باشد و یا آنها توبه کرده باشند.

شاید علت مخفی بودن قبر این است که مردم بفهمند حضرت زهرا از دست اینها ناراحت بوده است. ولی اگر این امر، علت مخفی بودن باشد باید بعداً روشن شود و باید ائمه بعدی قبر حضرت زهرا را مشخص می کردند مثل قبر امیرالمومنین علیه السلام.

چون الان که ابوبکر و عمر وجود ندارند. آن موقع باید پنهان می بود که این مسئله در تاریخ بماند مثل امیرالمومنین(ع) که قبرشان مخفی بود برای اینکه خوراج نروند آن را نبش قبر کنند. الان قبر مشخص است ولی این در تاریخ ماند که امیرالمومینن(علیه السلام) از دست خوارج امنیت نداشت. این یک احتمال است.

 احتمال دوم هم این است که این مسئله از اسرار الهی است و ما سرّ آن را نمی دانیم که چرا قبر حضرت زهرا مخفی است. سرّی است که خدا می داند و به عقل ما هم نمی رسد.

یک احتمال دیگر هم این است. حضرت یوسف(علیه السلام) مدتی غایب شد. چه اینکه در چاه افتاد و چه اینکه بعد از چاه در مصر بود و پدر و برادرانش نمی دانستند. علت غایب شدن حضرت یوسف را عرض می کنم که شاید مخفی بودن قبر حضرت زهرا(علیها سلام) و یا امام زمان(عج) هم از همین حیث باشد.

در کتاب علل الشرایع صدوق صفحه ۴۵ نقل می کند که ابوحمزه ثمالی می گوید نماز صبح جمعه ای را همراه با امام سجاد(علیه السلام)  به جماعت خواندیم و حضرت وقتی نماز و تعقیبات آن را خواند، بلند شدند تا به منزل بروند و من هم به دنبال ایشان رفتم.

حضرت، کنیزی به نام سکینه داشت که به وی فرمودند کسی از در خانه من رد نشود مگر اینکه به او غذا بدهید. من به امام گفتم که خیلی از کسانی که گدایی می کنند مستحق نیستند. امام به من فرمود می ترسم که در میان آنها کسی مستحق باشد و به او غذا نداده باشیم و در آن صورت آنچه که به سر حضرت یعقوب(علیه السلام) آمد به سر ما هم بیاید. لذا هر کسی را دیدید غذا بدهید.

امام سجاد(علیه السلام) می فرماید حضرت یعقوب(ع) هر روز یک گوسفند می کشتند که یک مقداری از آن را خود تناول می کردند و بقیه را به فقرا می دادند. یک روز گوسفندی را کشتند که مقداری را به فقرا دادند و مقدار دیگری را در حال پختن بودند که خود بخورند. یعنی سهم فقرا داده بودند.

فقیری که فرد متدینی بود و روزه هم بوده است به در خانه حضرت یعقوب(علیه السلام)  می آید و آنها در پاسخ او می گویند ما سهم فقرا را داده ایم و هیچ به او نمی دهند. او روزه بوده و هیچ برای خوردن پیدا نمی کند و فردا هم روزه می گیرد. دل او می شکند که خدایا من به در خانه پیامبر تو رفتم و چیزی به من داده نشد.

همان شبی که این فرد به در خانه یعقوب(علیه السلام)  رفت و چیزی به او ندادند، همان شبی بود که حضرت یوسف(علیه السلام) آن خواب را دید که «إِنِّی رَأَیْتُ أَحَدَ عَشَرَ کَوْکَبًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ رَأَیْتُهُمْ لِی سَاجِدِینَ» صبح بلند شد و خواب را تعریف کرد و حضرت یعقوب(علیه السلام)  فهمید و گفت بلای بزرگی برای ما نازل خواهد شد. حضرت یعقوب(ع) خود این را فهمید که علت این خواب یوسف(ع) همان فقیری است که دیروز رد شد.

بعد از آن، بلا ها یکی پس از دیگری بر سر آنها آمد تا اینکه جناب یوسف(علیه السلام)  گم شد. این حدیث می گوید علت غائب شدن یوسف(علیه السلام)  این بود که به فقیر چیزی داده نشد و دل فقیر شکست.

در حدیث آمده که چرا یعقوب(علیه السلام)  اینقدر گریه می کرد؟ می گوید گریه فقط برای فراق یوسف(ع) نبود. حضرت یعقوب(علیه السلام)  از این خواب و گم شدن یوسف(ع) فهمید که خدا غضب کرده که چرا فقیری را رد کردید و بر این غضب خدا می گریست.

وقتی حضرت یوسف(علیه السلام)  پیراهنش را داد و گفت این را برای پدر ببرید، یعقوب(ع) فهمید که غضب خدا تمام شد و توبه اش قبول شده است. نکته اصلی قصه یوسف همین پیراهن است و اینکه غضب خدا بر می گردد و به رحمت تبدیل می شود.

این حدیث را بخوانید خیلی مفصل است و نکته های جالبی دارد و سند حدیث هم محکم است. احتمال دارد غیبت امام زمان شاید از نوع این جور چیزها باشد. گاهی افرادی رد می شوند و یا دلشان شکسته می شود. احتمال دارد غیبت امام زمان برای این جور گناهان باشد یعنی گناهان خاص. مثل دل شکستن یا رد کردن آدمی که محترم است. لذا نباید هیچ کس را رد کنیم.

شاید علت اختفای قبر حضرت زهرا(علیها السلام)  این جور چیزها باشد. احتمال هم دارد چیز دیگری باشد. مثلا قبر معصومین هر کدام خصوصیتی دارد. ائمه کلهم نور واحد هستند ولی زیارت هر کدام از ائمه خصوصیاتی دارد. مثلا گفته می شود کسی که مشکل زندانی و حبس و... دارد قبر امام جواد(علیه السلام) و کاظمین را زیارت کند و یا برای رفع همّ و غم زیارت امام هشتم (علیه السلام) توصیه شده است. هر کدام از معصومین قبرشان و زیارتشان خصوصیتی دارد که دیگری ندارد.

شاید خصوصیت قبر حضرت زهرا(علیها السلام) این باشد که هر کس بر سر قبر این بزرگورار برود، خدا او را می بخشد و برای اینکه افرادی نباید بخشیده شوند -به این دلیل که اگر آنها به سر قبر صدیقه کبری بروند باید بخشیده شوند- قبر پنهان است که اینها چنین چیزی به دست نیاورند. لذا برای اینکه فردی که مستحق عذاب است بخشیده نشود، قبر حضرت پنهان است.

احتمال دارد این جور خصوصیتی در قبر حضرت فاطمه(علیها السلام)  وجود داشته باشد که هر کس برای زیارت برود بخشیده شود و افراد ظلمه برای اینکه استحقاق بخشیده شدن ندارند، قبر حضرت زهرا(سلام الله علیها) مخفی است تا آنها به زیارت نروند.

این بانوی عظیم الشأن علی رغم داشتن مقام و منزلت و مایه های بزرگی چون دختر پیامبر، همسر ولایت و مادر امامت، به بیان حدیثی از امام حسن عسکری(ع)، عصمت الله الکبری و حجة الله علی حجج است. /924/د101/ج

ارسال نظرات