۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۵۵۵۷۳۰
آیت‌الله تحریری تشریح کرد؛

ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری حضرت زهرا

تولیت مدرسه علمیه مروی تهران با بیان اینکه وجود مقدس حضرت زهرا(س) مملو از ایمان و یقین بود، گفت: ویژگی‌های رفتاری و عملی حضرت زهرا(س) الگو و اسوه‌ برای کل بشریت است.
تحریری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی تهران، شب گذشته در مراسمی که به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا(س) با حضور حجت الاسلام والمسلمین مهدوی کنی رییس دانشگاه امام صادق(ع)، حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت، اساتید، دانشجویان و مردم عزادار و ولایتمدار فاطمی در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، گفت: حضرت فاطمه زهرا(س) جلوه‌ گری‌های مختلفی در عظمت روحی و معنوی داشتند.

وی افزود: این جلوه گری‌ها عمدتا برای عده‌ای خاص ظاهر می‌شد اما گاهی برای شناخت جایگاه این بانوی عظیم شأن و روشن شدن عملکرد ایشان که از چه مبدأ و منشأیی سرچشمه می‌گیرد تا ویژگی‌های علمی، معنوی، زهد و سایر جنبه‌های این بانوی مکرم برای امت اسلامی آشکار شود و الگو دیگران قرار گیرد، بر مردم آشکار می‌شد.

آیت‌الله تحریری با اشاره به رویداد مباهله، ابراز کرد: یکی از جلوه گری‌های حضرت زهرا(س) در ماجرای مباهله است که حقانیت ایشان در قالب پنج تن ظهور می‌کند. قضیه مباهله یک جریان ساده نبود بلکه برخورد یک فرهنگ اصیل دینی با یک فرهنگ دست خورده دینی بود که برای اثبات حق پیامبراکرم(ص) به همراه خاندان مکرم خود به امر الهی گام در میدان مباهله می‌گذارند.

تولیت مدرسه علمیه مروی تهران ادامه داد: مرحوم علامه طباطبایی جایگاه مباهله را جایگاه دعوت بیان فرمودند؛ جایگاه دعوت تنها بر عهده رسول الهی است، انبیای الهی با تحمل جایگاه رسالت سختی‌های آن را نیز می‌پذیرند بنابراین حضرت زهرا(س) با حضور در این رویداد جایگاه خود را برای همگان مشخص کردند.

وی درباره عبادت حضرت زهرا(س)، گفت: گاهی جلوه‌هایی از عبادت حضرت زهرا(س) برای مردم آشکار می‌شد تا آنان بدانند که حضرت شخصیتی عادی ندارد. نقل شده حضرت زمانی که در محراب عبادت قرار می‌گرفتند نوری از ایشان تلالو می‌کرد و در خانه‌ها ظاهر می‌شد و این نور چیزی غیر از انوار حسی بوده است.

آیت‌الله تحریری در خصوص عظمت علمی حضرت، بیان داشت: حضرت زهرا(س) از نظر علمی به حدی بود که به حضرت علی(ع) از حال، آینده و قیامت خبر می‌دادند همچنین به حضرت علی(ع) فرمودند: خداوند نور مرا آفرید زمانی که همواره تسبیح خداوند را می‌کرد و خداوند این نور را در درختی در بهشت به ودیعه گذاشت و پدرم به فرمان الهی از آن میوه تناول کردند و من از آن نور هستم.

تولیت مدرسه علمیه مروی تهران صیانت و پاسداری از معارف اهل بیت(ع) را بسیار ارزشمند و مهم دانست و گفت: کسب معارف دینی و آشنایی با سیره ائمه اطهار(ع) یکی از راه‌های صیانت از معارف اهل بیت(ع) است. روح انسان اگر با تلاوت قرآن، عبادت و مذاکرات معارف دین شاداب نشود به طور قطع انسان به حالت مردگی و سستی در ایمان مبتلا می‌شود.

وی با استناد به روایتی از پیامبراکرم(ص) مبنی براینکه خداوند قلب، اعضا و جوارح دختر مرا مملو از ایمان و یقین کرده است، ابراز کرد: حضرت سراسر نور و ایمان بودند.

آیت‌الله تحریری تصریح کرد: یکی از سفارشات اجتماعی حضرت به مسلمانان برای ارتباط بهتر با دیگران آن است که فرمودند: مومن کسی نیست که همسایه از آزار او در امان نباشد در جای دیگر می‌فرمایند: کسی که به معاد ایمان دارد همسایه خود را اذیت نمی‌کند؛ اسلام خواستار زندگی توام با آرامش برای مومنان است لذا با وضع برخی قوانین درصدد تحقق این آرامش برای جامعه اسلامی است.

تولیت مدرسه علمیه مروی تهران درباره اینکه بیشترین مباحث اخلاقی در روابط اجتماعی بیان می‌شود، اظهار داشت: اجتناب از رذائل سبب هدایت انسان در مسیر کمال می‌شود بنابراین گذشت در مقابل رفتار ناپسند دیگران بسیار ارزشمند است کاری که حضرت زهرا(س) با دعا کردن در حق همسایه و دیگران انجام دادند.

وی با اشاره به کلام حضرت زهرا(س) که فرمودند: انسان عاقل اول سخن می‌گوید بعد فکر می‌کند اما انسان عاقل برعکس است، گفت: قوه عقل بر قوای دیگر حاکم است یکی از اقسام مهم تعقل، اندیشدن در اعمال و رفتار شخصی است. انسان باید در ماهیت عملش فکر کند و اینکه این عمل با چه هدف و چه قصدی انجام می‌شود تدبر داشته باشد.

آیت‌الله تحریری در پایان با تاکید بر اینکه سکوت و سخن انسان مومن هم برای خود و هم برای دیگران مفید است، خاطرنشان کرد: خطبه حضرت زهرا(س) بسیار برجسته و سرشار از معارف الهیه است و اگر کسی سال‌ها این خطبه را محور بحث علمی، اخلاقی و معنوی خودش قرار دهد ضرر نکرده است./813/پ202/ب1

ارسال نظرات