۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۵۵۵۷۰۷

یادداشت | دفاع ماندگار

اگر جامعه به دنبال دفاع از حریم امام زمان است، نباید به شناخت سطحی تن دهد، اگر معرفت‌ها به حضرت ولی عصر(عج) برگرفته از معرفت فاطمی باشد جامعه کنونی به جایی می رسد که برای دفاع از امام خود راهی جز جهاد و جانفشانی و ایثار نبیند.
حضرت زهرا حدیث/ زهرا ستاره ای که برای ملائکه آسمان می درخشید

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، شخصیت والا و ذو ابعاد حضرت زهرای مرضیه(س) آينه تمام نمايی است که بی شک قرآن مجسم و ترجمان بی بدیل آیات الهی در عالم وجود است و انعکاس نور زهره زهرا(س)، هستی را روشن کرده است. دفاع ماندگار بانوی نمونه اسلام از حریم امامت، پس از شهادت نبی مکرم اسلام(ص) بخشی مهم و حیاتی از ۱۸بهار عمر کوتاه؛ اما سراسر درس ریحانه رسول خدا(ص) است که باید در ایام شهادت پاره تن پیامبر، این بخش حساس از تاریخ زندگانی بانوی دو سراحضرت فاطمه زهرا(س) عنایت ویژه ای داشت. منتظران ظهور حضرت ولی عصر(عج) می‌توانند با الگوگیری از دفاع همه جانبه حضرت زهرای شهیده(س) به دفاع از حریم امامت و تفکر پویای مهدویت بپردازند. در ماجرای دفاع حضرت صدیقه کبری(س) از امامت به صورت کلی و امامت امیر مؤمنان(ع)برای الگوگیری در عصر حاضر چند نکته بسیار درخور اهميت است.

معرفت به امام زمان

حضرت فاطمه(س) در قله معرفت به امام زمان خویش بود تا جایی که آن حضرت حاضر می شود جان خویش را فدای امام خود کند و در مسیر از دفاع از امام المتقین حضرت علی بن ابی طالب(ع) از هیچ کوششی فروگذار نکرد، اگر جامعه به دنبال دفاع از حریم امام زمان است، نباید به شناخت سطحی تن دهد، اگر معرفت‌ها به حضرت ولی عصر(عج) برگرفته از معرفت فاطمی باشد جامعه کنونی به جایی می رسد که برای دفاع از امام خود راهی جز جهاد و جانفشانی و ایثار نمی بیند.

به موقع بودن دفاع فاطمی

دلیل ماندگاری دفاع حضرت صدیقه طاهره(س) به موقع بودن آن بود. کاری که در زمان خود و به موقع صورت پذیرفت دارای ماندگاری خواهد بود و اگر در غیر زمان خود انجام می شد این اثری را که امروز مشاهده می کنیم را نداشت. اتفاقات زیادی در تاریخ افتاده است که متأسفانه به دلیل اینکه به موقع انجام نشدند از تأثیر خاصی برخوردار نبودند، مثل قیام توابین، قطعا آنها مأجور هستند و مزد عمل خویش را خواهند گرفت؛ اما وقتی دست به کار شدند که سیدالشهدا(ع) و اصحاب بزرگوارش به شهادت رسیده بودند. اگر ما به موقع پاسخگوی حمله‌های فرهنگی و اعتقادی دشمنان اسلام و معاندان فرهنگ مهدوی نباشیم، دفاعی که بعد از تخریب ذهنی مردم نسبت به امام زمان(عج) صورت بگیرد از اهمیت چندانی برخوردار نبوده و تأثیر خاصی ندارد.

قائل نشدن مقام و جايگاه خویش در حین دفاع از حریم امامت

حضرت زهرا(س) بانویی است که قرآن کریم و پیامبر اعظم(ص) متکفل مدح ایشان شده اند؛ اما قلم بشر در حد و اندازه ای نیست که بتواند «کوثر قرآن» را توصیف کند؛ اما آن بانوی بی‌همتا در بحث دفاع از امامت هیچ منقبتی از مناقب والای خود را در نظر نگرفت و خود را تافته ای جدا بافته ندانست و میدان دفاع را خالی نکرد، بلکه بالعکس تمام آبرو و عزت خویش را استفاده کرد تا از امام زمان خویش دفاع کند و این  کار را هم به خوبی انجام داد و به هدف خویش رسید، اگر چه خناسان زمان باغصب خلافت و شهادت فاطمه کبری(س) جهنمی بودن خود را با دست خود امضا کردند؛ اما نسل امروز پس از چهارده قرن به خوبی تشخیص می دهد که زهرای شهیده(س) پیروز این میدان است. اگر محبان اهل بیت طاهرین درصددند فاطمی وار از حضرت مهدی(عج) دفاع کنند نباید در قید و بند جایگاه و مقام بمانند، اگر چنین نباشد هیچگاه منتظر واقعی نخواهند شد، باید همانند حضرت صدیقه طاهره(س) در مسیر دفاع از امامت حضرت حجت(ص) تمام اعتبار خود را خرج زمینه‌سازی ظهور کنیم.

نهراسیدن از هجمه معاندان

از دیگر دلایل ماندگارشدن دفاع زهرای اطهر(س) از امامت این بود که آن حضرت از هجمه معاندان ترسی به دل راه نداد تا جایی که با بدن مجروح و لسانی پیامبرگونه از اصل امامت دفاع کرد. به یقین امامان بعد از مولی الموحدین حضرت علی (ع)، امامت خود را مدیون دفاع جانانه ی حضرت فاطمه(س)هستند. امامت و در یک کلام دینی که از اقیانوس بی کران اهل بیت(ع) به ما رسیده محصول شکسته شدن پهلویی است که سوختن همه عالم در مقابل شکسته شدن پهلوی پاره تن پیامبر اسلام چیزی نیست.

دین ما محصول بازوی مجروح صورت نیلی و طفل سقط شده حضرت أم ابیها(س) است که همه موظف به حفظ چنین دین گرانسنگی هستیم و ما نیز همچون ائمه اطهار(ع) تمام اعتقادات خود را مدیون آن بانویی هستیم که بین در و دیوار به شهادت رسید تا اسلام زنده بماند؛ از این رو باید باشجاعتی فاطمی از حریم امامت در عصر غیبت کبری دفاع و جان را حضرت ولی عصر(عج) برای فداشدن در مسیر الهی ظهور تقدیم کرد؛ همچنان که شهدای مدافع حرم که در دفاع از حریم وحرم اهل بیت(ع) به مادر شیعه حضرت صدیقه کبری(س)تأسی نموده اند مصادیق عینی ومشهودزمینه سازان ظهور هستند که بذل نفس ونفیس نموده اندتا مسیر نورانی ظهور را باخون خود شستشوداده و درعمل دعای(الهم عجل لولیک الفرج)را نهادینه نمودند.

این چهار نکته، مهم‌ترین نکات ابعاد دفاع ماندگار، ماندگارترین بانوی هستی از حریم امامت است، که منتظران ظهور حضرت بقیت الله الأعظم(عج) می‌توانند با الگوبرداری از این نکات اساسی در مسیر دفاع از تفکر مهدویت و ترویج انتظار امام قائم، قدم بردارند و مسیر را برای ظهور منتقم پهلوی شکسته گوهر خلقت،حلقه اتصال نبوت و امامت حضرت زهرای اطهر(س) هموار کنند و خود را جزء سربازان امام عصر(ع) و مشمولان دعای حضرتش قرار دهند.

جامعه معیار و مطلوب ایمانی می تواند برای ظهور امام مهربانی‌ها فاطمه وار از حریم ولایت الهی دفاع و به عنوان زمینه‌ساز ظهور ایفای نقش کند در این راه گرانبهاترین ثروث که جان هر کسی است شایسته است برای اتمام غیبت کبری به ارزانی و تحقق عدالت اصیل اسلامی تقدیم حضرت ولی عصر(عج) شود./۸۴۱/ی۷۰۴/س

حجت الاسلام امین بهرامی(شریعت شوشتری)، پژوهشگر دینی

ارسال نظرات