۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۵۵۵۷۰۵

جلوه‌های طغیان در مسؤولان و خطر آن برای جامعه

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان از تکبر، حسادت، کینه، عُجب و غرور به عنوان جلوه های طغیان نام برد و گفت: مسؤولان طغیان داشته باشند، جامعه به انحراف کشیده می شود.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان امشب در دومین شب از مراسم عزاداری به مناسبت ایام فاطمیه که در حسینیه آیت الله مرعشی نجفی برگزار شد، با اشاره به اینکه اولین مسأله ای که خداوند در قرآن کریم بر پیامبراکرم(ص) نازل فرمود، بحث «طغیان» است، گفت: انسان باید با تأسی به معصومان(ع)، علما و بزرگان دین بر مسأله طغیان بسیار مراقبت داشته باشد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه شناخت مصادیق طغیان بسیار سخت است، اظهار داشت: انسان برای شناخت طغیان باید به کسی مراجعه کند که او در زندگانی اش طغیان نکرده باشد؛ انسانی که طغیان گر نباشد آرامش درونی دارد، اما فردی که طغیان می کند همواره دچار تشویش و نگرانی است.

وی با اشاره به اینکه استغفار جلوی طغیان را می گیرد، عنوان کرد: در سیره معصومان(ع) بوده است که همواره استغفار می کردند؛ این بدان معنا نیست که این ذوات قدسیه گناهی مرتکب شده اند، بلکه حاکی از آن است که ایشان با این کار جلوی طغیان را می گرفتند؛ از این رو‌ در روایات وارد شده است که انسان در روز و شب باید بر ذکر «استغفار» مداومت داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان خاطرنشان کرد: طغیان سبب می شود تا مشعائر انسان خدشه دار شده و دیگر توانی برای انجام کار نیک‌ نداشته باشد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مناجات، استغفار و حالت انابه به درگاه ایزدی جلوی استغنا و احساس بی نیازی از پروردگار را می گیرد، اضافه کرد: در زندگی انسان ها یک سری بلایایی مقدر شده است تا انسان از خواب غفلت بیدار شود، زیرا بلا به سبب طغیان بر انسان عارض می شود، بنابراین استغفار کردن جلوی طغیان را می گیرد و همین سبب می شود تا دیگر بلایی بر انسان عارض نشود.

وی تصریح کرد: مسؤولان باید وجود خود را از هرگونه طغیانی خالی کند، چراکه اگر مسؤولان طغیان داشته باشند، جامعه را به انحراف می‌کشانند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه تکبر، حسادت، کینه، عُجب و غرور و غیره از جلوه های طغیان است، تأکید کرد: انسانی که قلب اش از طغیان خالی باشد، بی تردید به جرگه بندگان صالح خداوند داخل می شود.

استاد حوزه و دانشگاه سرمنشأ طغیان را احساس بی نیازی به پروردگار دانست و ابراز کرد: انسان باید خود را همواره محتاج خداوند بداند؛ می توان با اندکی تفکر، تلقین و توجه پی برد که انسان هیچ وجودی مستقل از خداوند نمی تواند داشته باشد.

وی یادآور شد: مؤمن باید از طغیان و سرکشی نفس خود به‌وسیله خضوع، خشوع و تضرع به درگاه ایزدی جلوگیری کند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در پایان راه پیدا کردن احساس نیاز به پروردگار را اینگونه توصیف‌کرد: اگر انسان تصور کند که بدون خداوند چه مصیبت ها و‌ عذاب هایی در انتظارش است، بی شک وارد وادی محبان الهی خواهد شد./841/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات