۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۷
کد خبر: ۵۵۵۷۰۳
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

رنج امام علی به علت خاک شدن گنجینه با ارزشی از عدل و علم بود

استاد حوزه علمیه گفت: رنج و اشک امام علی(ع) نه به علت مرگ همسر بلکه به علت خاک شدن گنجینه با ارزشی از عدل و علم بود که اگر از دنیا نرفته بود چه آثار عظیمی می‌توانست از خود به جا بگذارد.
حجت الاسلام انصاریان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان استاد حوزه علمیه و مفسر قرآن کریم در مراسمی که امروز به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: اولیای الهی به سه مسأله بسیار مهم تأکید و تشویق کرده‌اند که یکی از آنها علم است که انواع علوم مربوط به عالم هستی را شامل می‌شود. علم، نوری است که انسان را برای دریافت معلومات راهنمایی می‌کند.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) برای علم بهترین تعریف را دارند که علم، نوری است که بدون آن ظلمت و تاریکی انسان را احاطه می‌کند. وقتی خداوند متعال پس از خلقت حضرت آدم(ع) به تمام فرشتگان دستور می‌دهد به آدم سجده کنند به این علت است که از ارزش او آگاه شوند. یکی از اهداف و بخش مهمی از دعوت انبیا در امت‌ها، دعوت به علم و دانایی و معالجه جهل بوده است که در سوره‌های قرآن درباره آن به کرات سخن به میان آمده است.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: در کتاب العدل و الجهل آمده که انسان دارای یک مایه وجودی به نام خرد است که در کنار آن لکه‌ای به نام جهل وجود دارد؛ عقل انسان بین انسان و معلومات او واسطه‌ای می‌شود که این قدرت را دارد که معلومات را بگیرد و آن لکه را معالجه کند.

وی در ادامه اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) به امام علی(ع) درباره جهل می‌فرمایند ثروتی سودمندتر از عقل و فقری شدیدتر از جهل و نادانی نیست. ارزش علم و تحصیل آن به قدری بالاست که پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند کسی که در راه علم می‌میرد شهید از دنیا می‌رود و کسی که برای کسب علم وارد کلاس می‌شود، وقتی می‌خواهد در جای خود بنشیند فرشتگان الهی به احترام طلب علم بال‌های خود را پهن می‌کنند که متعلم به خاطر احترام و ارزشی که دارد روی بال ملائکه قرار بگیرد و در مدت زمانی که در حال تحصیل علم است، از خداوند متعال برای او طلب آمرزش و مغفرت می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در ادامه این روایت، گفت: بر اساس این روایت کسی که به شخص متعلم، علم می‌آموزد همچنان که او را به راه درست نیز هدایت می‌کند و در کنار سایر علوم، اخلاق، معرفت، انسانیت و ادب را به او انتقال می‌دهد، برای او سودمندتر از آنچه که آفتاب بر او می‌تابد، است.

مفسر قرآن کریم ابراز داشت: روایات زیادی در زمینه احترام پیامبر اکرم(ص) و ائمه(ع) به معلمان و متعلمان وجود دارد. امام صادق(ع) که خود سراسر نور و علم بود، احترام بسیاری برای شاگردان قائل بود و یکی از آنها را که ۳۰ هزار روایت در سینه خود داشت، به مرکبی از علم و نور تعبیر کرده بود و هنگام ورود آنها تمام قد می‌ایستاد و احترام می‌کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آثار حضرت صدیقه کبری(س) که همه مکتوب و تنظیم شده است، انسان را به این نتیجه می‌رساند که این بانوی بزرگوار و روایات، دعاها، سخنرانی‌های ایشان دریایی از معرفت بوده است. رنج و اشک امام علی(ع) نه به علت مرگ همسر بلکه به علت خاک شدن گنجینه با ارزشی از عدل و علم بود که اگر از دنیا نرفته بود چه آثار عظیمی می‌توانست از خود به جا بگذارد؛ امامی که درِ خیبر را از جا درآورد و در جنگ های بسیاری پیروز شده بود از شدت غم نمی‌توانست بدن مبارک حضرت فاطمه زهرا(س) را در قبر قرار دهد./969/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات