۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
کد خبر: ۵۵۵۶۹۲
استاد درس خارج حوزه علمیه:

درجه تقوا در مکتب اسلام ارزش افراد را تعیین می‌کند

حجت الاسلام مفتح با بیان این که در مکتب اسلام درجه تقوا است که ارزش افراد را تعیین می‌کند، گفت: در میان مرد و زن هر یک تقوای بیشتری داشته‌ باشند، در دیدگاه خداوند متعال نیز ارزشمند‌تر خواهند بود.
حجت الاسلام و المسلمین محمد هادي مفتح

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد هادي مفتح، عضو هیأت علمی دانشگاه قم، امروز در وبینار فرهنگی تربیتی «نقش زنان در گسترش اسلام» که در سالن جلسات دانشگاه مجازی المصطفی(ص) برگزار شد، بیان داشت: در یک نگاه کلی می‌توان گفت؛ در تاریخ اسلام زنانی بودند که نقش ویژه‌ای در پیشبرد اهداف اسلامی داشته‌اند.

وی اظهار داشت: با مطالعه شرایط جامعه‌ای که پیامبر اکرم(ص) در آن مبعوث شد و حتی ویژگی‌های کلی جامعه بشری در آن تاریخ، می‌توان پی‌ برد که زن در آن ادوار به عنوان یک موجود قابل ارزش به شمار نمی‌آمد.

حجت الاسلام مفتح ابراز داشت: گزارشی که قرآن کریم نسبت به جایگاه زن در میان جوامع بشری آن دوران ارایه می‌دهد، نشان دهنده آن است که دختردار شدن به عنوان یک پیام بد برای یک پدر و مادر تلقی می‌شد.

وی با قرائت آیاتی از قرآن کریم، تصریح کرد: هنگامی که به پدر و مادری بشارت داده می‌شد که فرزند دختری به دنیا آورده‌اند؛ از شدت عصبانیت چهره هر دو سیاه می‌شد و در مواردی نیز آن دختران بی‌گناه را زنده‌ به گور می‌کردند.

عضو هیأت علمی دانشگاه قم با بیان این که چنین نگاهی به جنس زن، مختص به اعراب جاهلی در آن اعصار نبوده است، خاطرنشان کرد: در همه جوامع بشری و حتی در جوامع پیشرفته و تکامل یافته امروزی نیز، زنان به جایگاه هم شأن خود نرسیده‌اند.

وی عنوان کرد: یکی از بارز‌ترین خصوصیات فراماسونری‌ها که از بازماندگان 200 سالِ گذشته زمین به شمار می‌آیند، این است که زن به هیچ عنوان نمی‌تواند در فعالیت‌های اجتماعی حضور داشته باشد.  

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان این که در مکتب اسلام درجه تقوا است که ارزش افراد را تعیین می‌کند، گفت: خداوند بشر را از مرد و زن آفریده و در قالب گروه‌ها و قبایل مختلف تقسیم کرده است، اما در میان آنها هر یک تقوای بیشتری داشته‌ باشند، در دیدگاه خداوند متعال نیز ارزشمند‌تر خواهند بود.

وی با تأکید بر این که نگاه اسلام به زن، نگاهی کرامت بخش است، اظهار داشت: قرآن کریم در آیات سوره تحریم زن فرعون و مریم بن عمران را به عنوان الگوی مثبت و زن حضرت نوح و لوط را به عنوان نمونه‌ای منفی برای انسان‌های سراسر جهان معرفی می‌کند.

این متخصص در حوزه‌ علوم  قرآنی ابراز داشت:‌ در جهانی که زن را موجودی پلید می‌انگارد، اسلام آن را محترم شمرده و برای این جایگاه ارزش ویژه‌ای قائل می‌شود.

وی افزود: با نگاهی که آیین و مکتب اسلام به جایگاه زن در جامعه دارد، طبیعی است که زنان نیز چنین تفکری را پذیرفته و از صمیم‌قلب از فرامین آن تبعیت کنند.

حجت الاسلام مفتح با بیان این که از ابتدای اسلام تا به امروز زنانی بوده‌اند که نقش ویژه‌ای در گسترش و پیشبرد اهداف اسلام داشته‌اند، تصریح کرد: خدیجه کبری، همسر پیامبر اکرم(ص) یکی از آن زنانی است که با حمایت‌های مالی خود، پشتیبانی بسیاری از مسلمانان کرد.

وی خاطرنشان کرد: خدیجه از بازرگانان بزرگ مکه بود که پس از بعثت رسول خدا(ص)، تمام دارایی‌ها و ثروت خود را برای پیشبرد مقاصد پیامبر اکرم(ص) صرف کرد.  

عضو هیأت علمی دانشگاه قم با بیان این که حضرت فاطمه زهرا(س) یکی دیگر از شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام به شمار می‌آید، عنوان کرد: در مورد جایگاه رفیع آن بانوی با کرامت همین بس که پیامبر اکرم(ص) از او به عنوان «ام‌ابیها» تعبیر می‌کردند.

وی اظهار داشت: رسول خدا(ص)، دخترش فاطمه(س) را مادرِپدرش، معرفی می‌کرد. فاطمه زهرا(س) در سن 15 یا 16 سالگی چنان جایگاهی در نزد پیامبر اکرم(ص) داشت که چنین تعبیر بزرگی از او می‌شد./878/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات