۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۱
کد خبر: ۵۵۵۶۶۷

انتشار کتاب خاطرات استاد خسروشاهی درباره امام موسی صدر

این کتاب تلفیق کتاب «حدیث روزگار» با ویرایش و بازنگری جدید و اضافه نمودن چند پیوست و اسناد است که در ضمن مجموعه «خاطرات مستند» استاد خسروشاهی تجدید چاپ شده است.
صدر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات کلبه شروق قم کتاب «خاطرات استاد سید هادی خسروشاهی درباره امام موسی صدر» را منتشر کرد.

این کتاب که جلد نهم از مجموعه «حدیث روزگار» است چهار بخش دارد: 1. خاطرات مستند درباره امام موسی صدر؛ گفتگوی استاد خسروشاهی با گروه تاریَخ شفاهی مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، 2. پیوست­ها: الف. امام موسی صدر و گفتمان مشترک ادیان (متن سخنرانی استاد خسروشاهی به مناسبت چهلمین سال ایراد سخنرانی امام موسی صدر در موعظه روزه مسیحیان در بیروت؛ ارائه شده در تاریخ بهمن 1393 در انجمن علمی ادیان حوزه علمیه قم، ب. امام موسی صدر نیاز امروز جامعه ما (گفتگوی استاد خسروشاهی با ماهنامه «نسیم بیداری»، آذر 1390)، ج. وضعیت تبلیغ دینی ما (متن سخنرانی امام موسی صدر در مؤسسه دارالتبلیغ اسلامی قم ـ مهرماه 1344)، 3. اسناد، 4. تصاویر.

در بخش اسناد این کتاب، نامه استاد خسروشاهی به امام موسی صدر، مسأله مرجعیت آیت ­الله خویی (متن بیانیه امام موسی صدر پس از ارتحال آیت ­الله سید محسن حکیم)، نامه امام موسی صدر به آیت الله شهید بهشتی، گزارشی از همایش ملتقی ­الفکر الاسلامی در الجزایر، متعه در فقه مالکی و توضیح امام موسی صدر درباره متعه در شیعه امامیه، الخوارج انصار الامام علی؛ رهبر اباضیه و کتابی درباره امام علی(ع) و متن نامه امام موسی صدر درباره این کتاب، پاسخ امام موسی صدر به نامه انتقادی استاد خسروشاهی درباره چگونگی تعامل با فلسطینیان، نامه ­ای از امام خمینی به امام موسی صدر، نامه استاد خسروشاهی به پاپ برای پیگیری مسأله ربودن امام موسی صدر، گزارش استاد خسروشاهی به امام خمینی درباره عملکردشان به عنوان سفیر ایران در واتیکان و پیگیری مسأله امام موسی صدر، مجوز مجله مکتب اسلام، یادداشتی در روزنامه وظیفه درباره استعفای تعدادی از نویسندگان مجله مکتب اسلام، تلگراف حوزه علمیه قم درباره امام موسی صدر.

کتاب «خاطرات مستند استاد خسروشاهی درباره امام موسی صدر»، تلفیق کتاب «حدیث روزگار» با ویرایش و بازنگری جدید و اضافه نمودن چند پیوست و اسناد است که در ضمن مجموعه «خاطرات مستند» استاد خسروشاهی تجدید چاپ شده است. استاد خسروشاهی در بخشی از این کتاب به مقایسه ویژگی­ها و بیان مشابهت ­های امام موسی صدر و سید جمال ­الدین اسدآبادی و روابط امام موسی صدر با شهید صدر، شهید چمران، جلال ­الدین فارسی، آیت الله محمدجواد مغنیه، آیت ­الله سید رضا صدر و سید حسن شیرازی و... می­ پردازد.

امام موسی صدر؛ از پیشگامان جریان روشنفکری حوزه

استاد خسروشاهی می نویسد: امام موسی صدر از ارکان اصلی و پیشگامان جریان روشنفکری حوزه بود. به ­ویژه که از لحاظ سابقه درخشان خانوادگی و رتبه تحصیلی حوزوی، یک فرد شاخص بود و به طور طبیعی و در عمل، در طلیعه این جریان قرار داشت و البته اقدامات بعدی ایشان، نشان­ دهنده عمق ریشه فکری این جریان در ذهن و اندیشه ایشان بود.(ص20)

رابطه شهید بهشتی و امام موسی صدر

استاد خسروشاهی درباره دوستان و رفقای امام موسی صدر می ­نویسد: تا آن­جا که من یادم هست ایشان اغلب با آیات بزرگوار حاج سید موسی شبیری زنجانی، ناصر مکارم شیرازی، حاج سید مهدی روحانی، عبدالکریم موسوی اردبیلی، علی احمدی میانجی و شهید بهشتی مأنوس بودند و ظاهراً با این آقایان هم­ مباحثه نیز بوده­اند. البته این رفاقت و دوستی بعدها هم ادامه یافت تا آن­جا که شهید بهشتی از آلمان برای دیدار امام موسی صدر به لبنان سفر می ­کرد و امام موسی صدر هم از لبنان به همین منظور به آلمان می­ رفت... امام موسی صدر از هوش و ذکاوت و روشن ­بینی شهید بهشتی تعریف می ­کرد. البته در همان دوران اقامت شهید بهشتی در آلمان هم همواره با ایشان در تبادل فکری و مکاتبه بودند...(ص30) امام موسی صدر در نامه ­ای، شهید بهشتی را «عقل منفصل و مکمّل وجود» می ­نامد. این تعبیر از عمق دوستی و در عین حال احترام وافر حکایت می ­کند... امام موسی صدر با احترام به شهید بهشتی نگاه می­ کرد و از مقام علمی و مدیریت جامع ایشان تجلیل می ­نمودند.(ص31)

سرّ موفقیت و محبوبیت امام موسی صدر از منظر استاد خسروشاهی

استاد خسروشاهی درباره سرّ محبوبیت و موفقیت امام موسی صدر در لبنان می­ گوید: در مورد محبوبیت امام موسی صدر در میان مردم لبنان، اعم از مسلمان و مسیحی که زبانزد خاص و عام است، علت را باید در روش پیامبرگونه ایشان در برخورد با مردم جستجو کرد. امام موسی صدر دچار ضیق خناق نبود. در یک جامعه­ ای هم زندگی می­کرد که مرکب از طوایف و مذاهب مختلفی بود و نمی­شد که انسان در چنین جامعه­ ای پیشرفت کند و به اهداف خود برسد یا تبلیغ کند، در حالی که آن اخلاق لازم را نداشته باشد. در این قبیل موارد، با خشونت یا اخلاق تکسونگر نمی ­توان در دل مردم و آحاد غیر شیعه نفوذ کرد.(ص113)

نظر مالک بن نبی، اندیشمند بزرگ جهان عرب درباره امام موسی صدر

استاد خسروشاهی که در جریان مباحثات امام موسی صدر با شخصیت­های برجسته جهان اسلام ـ در برخی کنفرانس ها یا جلسات ـ بود، می­نویسد: مرحوم مالک بن نبی به من (خسروشاهی) گفت: قدر امام را بدانید. در عصر ما شخصیت ­هایی مثل ایشان نادر است. «قد وجدت فی کلماته مالم اجدها فی کتب الفلاسفه القدامی؛ من در بیانات ایشان چیزهایی یافتم که در کتاب­های فلاسفه پیشین نیست.» مالک بن نبی در واقع یکی از ایدئولوگ­های فرهیخته عصر ما بود و گواهی وی دارای ارزش خاص است.(ص74)

روابط امام موسی صدر و جلال الدین فارسی

استاد خسروشاهی درباره فعالیت های جلال الدین فارسی در پیش از انقلاب اسلامی می نویسد: ایشان به قم زیاد می آمد و با مراجع و علمای معروف در راستای اهداف و برنامه های اسلامی ملاقات می کرد ولی کم کم آقای فارسی رادیکال شد و هیچ کس را جز خودش، قبول نداشت... در دوران هجرت به لبنان، متأسفانه با امام موسی صدر و مجلس اعلای شیعیان و حرکت اصلاحی ایشان، زاویه تندی پیدا کرد و به طور ناجوانمردانه ای اتهامات عجیب و غریبی را علیه امام موسی صدر شایع کرد و در واقع، یکی از اقدامات اساسی وی در لبنان، مخالفت با امام صدر و یاران وی مانند شهید مصطفی چمران بود و همه را جاسوس و مزدور رژیم صهیونیستی می دانست. این روش غیراخلاقی باعث شد که دوستان صمیمی خود را از دست بدهد و از لحاظ اجتماعی هم دیگر منشأ اثر نبود...  البته خودشیفتگی یک نوع بیماری روانی است که متأسفانه بعضی ها به آن مبتلا می شوند.(ص103و104)

چاپ اول این کتاب، در 308 صفحه، قطع رقعی و شمارگان 1000 نسخه و قیمت 12000 تومان عرضه شده است. برای تهیه این کتاب و سایر مجموعه خاطرات مستند خسروشاهی می ‌توانید در قم به کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه و در تهران به فروشگاه کتاب مؤسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران و یا سایت مرکز بررسی های اسلامی (www.iscq.ir) مراجعه نمایید و یا با مرکز پخش کتب در قم به شماره تلفن 37838144 (025) تماس بگیرید./925/ دت 303/ش

 

ارسال نظرات