۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۷
کد خبر: ۵۵۵۶۶۱
حجت الاسلام والمسلمین درایتی:

تمسخر مومن در حکم جنگ با خدا است

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان تمسخر مومن را در حکم جنگ با خدا دانست و گفت: امام صادق(ع) در رابطه با تمسخر مومنان فرمودند: «خداوند عزوجل فرمود آن کس که بنده مومن مرا حقیر و خوار و ذلیل کند در حرب و جنگ با من و دشمن من است. چرا که مومن نزد من محترم است».
حجت الاسلام درایتی

 گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین حمید درایتی ظهر امروز در نشست تفسیر سوره حجرات که در مجتمع بنی فاطمه برگزار شد با بیان آیه شریفه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَى أَنْ يَكُونُوا خَيْرًا مِنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِنْ نِسَاءٍ عَسَى أَنْ يَكُنَّ خَيْرًا مِنْهُنَّ» گفت: خداوند در قرآن به مومنان می فرماید که یکدیگر را مسخره نکنید چرا که ممکن است آنانی را که مسخره میکنید بهتر از دیگران و شما باشند. 

استادخارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان با اشاره به انواع تمسخر افزود: ادا در آوردن، بی جهت خندیدن به افراد و سر کار گذاشتن مردم از انواع تمسخر است. اهمیت تبعات تمسخر دیگران در زمانی که آن فرد در شرایط خاصی باشد بسیار بالا است.

وی تکبرو غرور را یکی از دلایل مسخره کردن دانست و خاطر نشان کرد: خداوند در ادامه آیه، تکبر و غرور را یکی از دلایل تمسخر دیگران بیان می کند. این افراد چون خود را برتر و بالاتر از دیگران می پندارند این حق را برای خود می بینند که به تمسخر دیگران دست بزنند. خداوند می فرماید که اشتباه می کنید و همان کسی تحقیرش می کنید چه بسا از شما تزکیه یافته تر باشد.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی با بیان اینکه تفوق و برتری برای خداوند تنها با تقوا سنجیده می شود تصریح کرد: خداوند تنها افراد با تقوا را افراد برتر می داند و در قرآن می فرماید که از خود تعریف نکنید چرا که خدا می داند که با تقوا تر است.

استادخارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان با اشاره به روایتی از امیرمومنان(ع) در نهج البلاغه افزود: ایشان می فرمایند: «آن کسی که از او گناهی سراغ داری چه بسا خدا آن گناه او را بخشیده باشد و گناهی که از خود سراغ داری را خداوند نبخشیده باشد». شاید او توبه کرده است و خدا ما را برای برخی گناهان مان هنوز کیفر می کند.

وی خاطر نشان کرد: قرآن می فرماید: «وای بر هر مسخره کننده عیب جو. آن کسی که مال را جمع می کند و می شمارد». خداوند می خواهد بگوید گاهی انگیزه انسان در زندگس تفوق جویی و برتری طلبی است و وای بر آن فردی که فکر می کند مدرک، پول و زور بازوی او دلیل برتری او بر دیگران است.

 حجت الاسلام والمسلمین درایتی با بیان اینکه تمسخر ابزار ترور شخصیت علیه مومنین است گفت: تمامی پیامبران در طول تاریخ مسخره شدند و امام صادق(ع) در رابطه با تمسخر مومنین فرمودند: «خداوند عزوجل فرمود آن کس که بنده مومن مرا حقیر و خوار و ذلیل کند در حرب و جنگ با من و دشمن من است. چرا که مومن نزد من محترم است».

استادخارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان با اشاره به شان نزولی آیه ای در صدر اسلام افزود: عده ای از مومنین فقیر در آستانه یکی از جنگ ها برای پیامبر اکرم(ص) مقدار بسیار ناچیزی هدیه و خرما آوردند و افرادی شروع به تمسخر و ریشخند آنان کردند. در آن هنگام آیه ای نازل شد و خداوند به پیامبر اکرم(ص) فرمود که با تمام شان و جایگاهت اگر هفتاد بار هم برای آنان آمرزش بخواهی آنان را نخواهم بخشید. آنان نیز فاسق و کافر هستند./861/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات