۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۵۵۵۶۴۹
نماینده خبرگان رهبری:

۲۹ بهمن تبریز تبلور غیرت مردم آذربایجان است

حجت الاسلام والمسلمین ملکوتی گفت: قیام ۲۹ بهمن سال ۱۳۵۶ تبلور غیرت، اراده و روحیه ظلم‌ستیزانه مردم آذربایجان بوده است.
قیام ۲۹ بهمن تبریز

حجت الاسلام والمسلمین هادی ملکوتی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با اشاره به این‌که مردم تبریز و آذربایجان همواره در طول تاریخ پیشگام و پیشرو بوده‌اند، اظهار داشت: بسیاری از نهضت‌های آزادی‌خواهانه و حق‌طلبانه ملت ایران از تبریز آغاز شده است.

وی با بیان این‌که تاریخ معاصر کشور به ویژه در سده اخیر سرشار از مجاهدت علما، مبارزان و نخبگان آذربایجان در عرصه مقابله با استبداد، استعمار و سلطه اجانب بوده است، خاطرنشان کرد: غیرت دینی و شیعی مردم این دیار موجب شده تا هیچ‌گاه زیر سلطه بیگانه نروند، چنانکه تاریخ هیچگاه مجاهدت آذربایجانی‌ها در مقابله با تجاوز عثمانی به کشور را فراموش نخواهد کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که مردم تبریز در جریان مبارزات ضد استعماری و ضد استکباری توانسته از حقوق مسلم ملت ایران در برابر بیگانگان دفاع کند، تصریح کرد: قیام 29 بهمن سال 1356 تبلور غیرت، اراده و روحیه ظلم‌ستیزانه مردم آذربایجان بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکوتی با اشاره به نقش محوری علمای آذربایجان و تبریز در رویدادهای مختلف سیاسی و اجتماعی کشور، تصریح کرد: در جریان قیام 29 بهمن که به مناسبت گرامیداشت چهلم شهدای 19 دی قم بر پا شد، اعلامیه‌ دعوت مردم به این مراسم از سوی مجتهدین، علما و فضلای برجسته حوزه علمیه تبریز امضاء شده بود.

وی با تأکید بر این‌که قیام تاریخی مردم تبریز نخستین جرقه برای حضور مردم در صحنه برای مقابله با رژیم ستمشاهی بوده است، تصریح کرد: این نهضت مردمی که به واسطه توهین مامور شهربانی به مسجد قزللی تبریز، شعله‌ورتر شد؛ آخرین میخ بر تابوت رژیم پهلوی بود.

نماینده خبرگان رهبری با اشاره به اسناد و تصاویر به دست آمده از ساواک گفت: پس از قیام ۲۹ بهمن تبریز، مراجع تقلید، علما و روحانیت مبارز در شهرهای مختلف کشور به ویژه مشهد، تهران و قم نسبت به حوادث خونین تبریز واکنش نشان دادند که مهم‌ترین پیام مربوط به امام‌ خمینی‌ بود که ایشان تحلیل بسیار دقیقی از وقایع آن روزها ارایه کردند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکوتی ادامه داد: امام راحل در پیامی‌ خطاب‌ به‌ اهالی‌ آذربایجان‌ فرمودند؛ درود بر مردانی‌ که‌ در مقابل‌ دودمان‌ بسیار خطرناک‌ پهلوی‌ قیام‌ کردند و با فریاد مرگ‌ بر شاه‌ خط‌ بطلان‌ بر خرافه‌ گویی‌های‌ او کشیدن ... من‌ به‌ شما اهالی‌ معظم‌ آذربایجان‌ نوید پیروزی‌ نهایی‌ می‌دهم‌./935/ت303/ب1

ارسال نظرات