۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۵۵۵۶۱۴
استاد حوزه و دانشگاه:

مهم ترین چالش حوزه ورود تفکر سکولار است/ منشور روحانیت مهجور مانده است

حجت الاسلام احمدی ورود تفکر سکولار در حوزه علمیه را مهم ترین چالش برای حوزه علمیه جهت حرکت در مسیر منشور روحانیت دانست.
حجت الاسلام حمیداحمدی

حجت الاسلام حمید احمدی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تقدیر و تشکر از خبرگزاری رسا برای بازخوانی منشور روحانیت حضرت امام، گفت: پیام تاریخی امام خمینی(ره) به روحانیت و علما که به منشور روحانیت شهرت دارد متأسفانه در حوزه های علمیه مهجور مانده که تلاش خبرگزاری رسا برای بازخوانی آن قابل تقدیر است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فرازی از منشور روحانیت حضرت امام و تاکید صریح ایشان مبنی بر وحدت میان علما و طلاب، گفت: تجربه در دوره های گذشته نشان می دهد وحدت میان علما ضرورت دارد؛در دوره مشروطه و نهضت ملی شدن صنعت نفت و حوادث دیگری به واسطه تفرقه میان علما ضربات فراوانی به ما وارد شده است و ثمرات بزرگ مجاهدان را از دست داده ایم و ایجاد حکومت استبدادی ثمره آن اختلاف و تفرقه بوده است.

وی ادامه داد: در جنبش های دیگر در دنیای اسلام نیز این تجربه تلخ دیده می شود به عنوان مثال حکومت عثمانی به واسطه اختلاف در میان علما در حوزه سیاسی و اجتماعی و حتی دینی و فرهنگی به شتر پیر تبدیل گردید که انگلیسی ها آن را به چند بخش تقسیم کردند.

مدیرکل آموزش بعثه مقام معظم رهبری با تصریح بر این که انقلاب اسلامی ایران مدیون وحدت روحانیت است، اظهار کرد: اگر روحانیت که پیشتاز ایجاد انقلاب اسلامی است با همه سلایقی که در آنها وجود دارد از امام خمینی(ره) حمایت نمی کرد این اتفاق بزرگ نمی توانست با موفقیت همراه باشد.

وی ادامه داد: علت موجبه یک نهضت بزرگ علت بقا و استمرار او نیز به شمار می رود و از سوی دیگر تجربه تاریخی و عقل سلیم حکم می کند که دشمن بیکار نیست و از منافذی که امام خمینی(ره) در منشور روحانیت به آن اشاره کرده نفوذ خواهد کرد.

استاد دانشگاه معارف اسلامی ادامه داد: از منافذ نفوذ دشمن می توان به اختلاف میان علما اشاره کرد؛ اختلاف روحانیت می تواند دست آویز دشمن قرار گیرد و ممکن است با ایجاد صف بندی های تصنعی روحانیت را ندانسته در مقابل یکدیگر قرار دهد تا از این رهگذر به آنچه که می خواهد یعنی بی اعتماد کردن مردم به اساس روحانیت و اسلام دست یابد بنابراین امام خمینی(ره) اختلاف در میان روحانیت را به عنوان یک خطر معرفی می کند.

وی خاطرنشان کرد: در دهه نخست انقلاب اسلامی ایران مشاهده می شود که دشمن با استفاده از اختلاف میان علما و روحانیان نفوذ کرده و آنها را در مقابل هم قرار داده و ضربات غیر قابل جبرانی به انقلاب زده است از این رو امام خمینی(ره) در پیام خود بیان می کند اختلاف نباید موجب تقابل شود بلکه می تواند به کنش ها و فکرهای جدید تبدیل شود.

استاد جامعه الزهرا به چالش های حرکت روحانیت و حوزه علمیه بر اساس منشور روحانیت اشاره کرد و گفت: اختلاف میان علما همچنین برگشت تفکر مقدس مآبانه در حوزه علمیه که توجهی به مسائل سیاسی و اجتماعی ندارند از مهم ترین چالش های حوزه علمیه برای حرکت در مسیر منشور روحانیت است؛اگر این گونه افراد مفسر دین شوند، دین کاملا سکولار جدای از دنیای مردم برخلاف اسلام ناب که مفسر آن اهل بیت(ع) هستند را به مردم معرفی می کنند.

وی ادامه داد: افرادی که نیروهای حوزوی را که وارد مسائل حکومتی شده اند دنیا گرا می دانند و اسلام حکومتی و غیر حکومتی را ایجاد کرده اند اگر بر سر مَسند نشینند، به معنای وارونه کردن ارزش هایی که براساس تفکرات بزرگان دینی شکل گرفته، است؛ افراد بزرگی همانند شیخ طوسی، شیخ بهایی و سیدحسن خوانساری نیز وارد بحث سیاسی شده اند.

مدیرکل آموزش بعثه مقام معظم رهبری ورود اندیشه سکولاریسم در حوزه علمیه را از چالش های حرکت حوزه علمیه براساس منشور روحانیت امام خمینی(ره) دانست و افزود: متأسفانه اندیشه سکولاریسم در بدنه حوزه نفوذ پیدا کرده است که ناشی از برخی مراکز علمی است که به نام اسلام فعالیت می کنند اما همان علوم رایج غربی را ترویج می کنند که مبانی و اساس آن اندیشه اومانیستی است و فقط یک ظاهر اسلامی به آن می دهند و خود را نیز اسلام شناس معرفی می کنند که اگر به درستی هدایت نشوند می توانند چالش های جدی برای روحانیت ایجاد کنند.

وی اضافه کرد: حوزه علمیه به ویژه بزرگان حوزوی نباید حساسیت خود را نسبت به مسائل سیاسی از دست دهند التبه این سخن به این معنی نیست که باید نامزد خاص را تعیین کنند که این خود نیز یک چالش و آسیب است و نباید بر سرمسائل جزئی ورود پیدا کنند.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: نهادسازی ها در حوزه علمیه نیز یک چالش است؛ هنگامی که امام خمینی(ره) به صراحت از جامعه مدرسین حوزه علمیه نام می برد و بر پیروی از آن تأکید می کند ایجاد کردن گروه های دیگر حتی به قصد خیر، مقبول نیست و اگر آقایان به جامعه مدرسین نقدی دارند راهش این نیست که در تقابل با آن نهادسازی صورت گیرد که از جایگاه آن جامعه و اساتید حوزه کاسته خواهد شد زیرا جامعه مدرسین باید در هدایت جامعه پیش رو و در سطح کلان دخالت داشته باشد و از سوی دیگر برای مردم نیز برداشت می شود که حوزه علمیه به مسائل جناحی ورود پیدا کرده که چنین موردی برای حوزه علمیه شایسته نیست./1324/ت۳۰۲/ج

 

ارسال نظرات