۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۵۵۵۵۹۸
گفتگویی با مدیر حوزه علمیه لرستان:

عمل به منشور روحانیت راه مقابله با سکولاریسم

حجت الاسلام میناپور با بیان اینکه روحانیت به عنوان پرچمدار استقلال و آزادی و پاسدار مکتب اهل بیت(ع) است، گفت: امام راحل در متن منشور روحانیت به تفکیک بین اسلام آمریکایی و اسلام محمدی پرداخته است و جدایی دین از سیاست را یکی از توطئه های دشمنان علیه روحانیت دانسته و در این زمینه باید هوشیار بود.
منشور روحانیت حضرت امام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، پیام «منشور روحانیت» که در سوم اسفند 67 صادر شد، تحلیلی از نقش روحانیت در تاریخ تشیع و انقلاب است، امام خمینی(ره) در این پیام مرز بین روحانی واقعی و انقلابی را با «روحانی‌ نماها» و «مقدس مآب‌ها»  تشریح می‌ کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با ویژگی ‌های منشور روحانیت می‌فرمایند: «توصیه می‌کنم که این پیام را مثل یک درس، مثل یک کتاب که انسان بایستی مکرر بخواند، بخوانید، خود من واقعاً مکرر خواندم، هرچه انسان می‌خواند، احساس می‌کند که روی کلمه کلمه آن باید تأمل کند و التذاذ معنوی ببرد.»

در ادامه خبرگزاری رسا در خرم آباد، گفت و گویی با حجت الاسلام علی میناپور، مدیر حوزه علمیه لرستان در این زمینه داشته است که ارائه می شود.

رسا- تحلیل و نظر حضرتعالی درباره پیام تاریخی حضرت امام(قدس) به علما، مراجع، طلاب و حوزه های علمیه چیست؟

امام خمینی(ره) در سوم اسفند ماه سال 67 پیامی خطاب به علما، روحانیان، مراجع، طلاب و حوزه های علمیه بیان فرمود که بعدها به عنوان منشور روحانیت معروف شد، امام خمینی(ره) در این پیام به نقش روحانیت اشاره فرموده است.

روحانیت به عنوان پیشتاز و راهنمایان مردم در مکتب اهل بیت(ع) تلاش کردند که با جان فشانی و پیشتازی در همه جا حاضر شوند و بر اساس رسالت و وظیفه تا پای جان برای حفظ و حراست از دین در جامعه در مقام عمل اقدام کنند.

امام راحل در این پیام به تفکیک بین اسلام آمریکایی و اسلام محمدی پرداخته است و روحانیت به با کسب علم، خودسازی و فضیلت توانسته اسلام ناب را به ملت منتقل کنند و اسلام آمریکایی که به عنوان ابزاری برای تحت سلطه درآوردن ملت مسلمان بوده را نیز برای مردم روشن سازند، روحانیت به عنوان پرچمداراستقلال و آزادی وظیفه آگاه سازی مردم را در برابر دشمنان دارند.

امام راحل دشمن را زالو صفت توصیف می کند که خون مردم را می مکد و برای رسیدن به اهداف شوم خوداز ابزارهای مختلف استفاده می کند، در اینجا روحانیت با استفاده از ابزار علم و آگاهی با سردمداران زالو صفت مبارزه می کند.

پیام امام راحل به عنوان دستورالعملی است که علما، روحانیت، مراجع و بزرگان دین در تبیین و رساندن آن به مردم جامعه به نحو احسن عمل می کنند و اگر جامعه پیام را به کار گیرد از بسیاری از آسیب ها و توطئه ها و دام هایی که در کمین علما و ملت است، در امان می ماند، جدایی دین از سیاست یکی از توطئه های دشمنان علیه روحانیت بوده و در این زمینه باید هوشیار بود.

روحانیت برای در امان ماندن از توطئه های دشمن، نباید به بیگانگان دل ببندد و در راه مکتب اهل بیت(ع) با دوری کردن از جاذبه های زودگذر و با اخلاق و ولایتمداری هدایتگر خوبی برای سعادت جامعه و بشیرت باشد.

رساـ حوزه های علمیه چقدر توانسته اند خود را با اندیشه های ناب، دقیق، عمیق و ژرف حضرت امام رضوان الله تعالی علیه منطبق و مطابق این اندیشه ها حرکت کنند؟

خدا را شاهد هستیم که حوزه های علمیه نشان داده اند در طول این سال ها به خوبی فعالیت داشته اند و در راستای اجرای اندیشه های امام راحل و تبیین آرمان های انقلاب گام برداشته اند، حوزه نه تنها در این سال ها بلکه در دوران جنگ تحمیلی به خوبی ایفای نقش کرده است، در دوران دفاع مقدس دو هزار و پانصد شهید که بعدها این آمار افزایش یافت، حوزه تقدیم انقلاب کرده است.

حوزه علمیه در کنار علم و اقتصاد در میدان جنگ و نبرد تا پای جان کوشا بوده است، گرچه در انجام وظایف خود شاید آسیب هایی نیز بوده و عمده شبهه افکنی ها و دشمنان برای تخریب روحانیت توطئه های فراوانی در پیش گرفته اند، اگرچه برخی نتوانستند در انجام رسالت خود با وجود این توطئه ها موفق شوند، بزرگ نمایی دشمن در این زمینه توانسته ضربه های بزرگی به این جایگاه وارد سازد و اما روحانیت و حوزه های علمیه به خوبی توانسته اند با بصیرت، درایت، هوشیاری و تیزبینی رسالت و وظیفه خود را پیش و پس از پیروزی انقلاب انجام دهند.

روحانیت در سایه تلاش، بصیرت، درایت در حد توان تاکنون توانسته است به وظایف خود عمل کرده و در راستای تحقق آرمان های امام خمینی(ره) گام بردارد و از ثمره خون شهدا حفاظت و حراست نماید و از این پس نیز تا پای جان به پای انقلاب و ارزش های انقلابی می ایستد.

رساـ اگر بخواهیم روند حرکتی حوزه های علمیه و روحانیت را مطابق منشور حضرت امام(ره) آسیب شناسی کنیم، شما چه چالش هایی را در این مسیر می بینید؟

در اینجا باید گفت که اگر روحانیت به سه وظیفه اصلی خود عمل کند، در انجام وظیفه خود موفق و در راه اهاف و آرمان های انقلاب گام بر می دارد و در این راه با مشکلی روبرو نمی شود، نخستین وظیفه روحانیت رهبری و راهنمایی مردم در مسیر دین و اعتقادات دینی است، دومین وظیفه را می توان رهبری و ارشاد عمل در جنبه اخلاقیات عنوان کرد و وظیفه دیگر این قشر رهبری مردم در جنبه بصیرت افزایی در مسائل سیاسی است.

روحانیت با عمل در جنبه دینی، اخلاقی و سیاسی می تواند موفق شود و اما موفقیت در این راه نیازمند به تلاش است، روحانیت باید در جبنه دینی عامل باشد، سعی کند که با علم به میدان بیاید و با استفاده از این ابزار بتواند نقش آفرین باشد، در زمینه اخلاقی نیز خود الگو باشد و با تهذیب نفس و خودسازی بتواند در هدایت و روشنگری مردم نقش مؤثری داشته باشد و در مسائل سیاسی نیز باید خود را از نظام و سیاست جدا نکند و به منشور امام خمینی(ره) عمل کند، سیاست نظام عین دیانت ما بوده و باید به ان عمل کرد.

روحانیت باید مسائل دینی، اخلاقی و سیاسی را در متن جامعه به صورت اجرا در بیاورد و با ولایتمداری و پیروی از رهبری، هماهنگ با نظام در زمینه های دینی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی عمل کند می تواند موفق شود و اگر بی تفاوت نسبت به این مسائل و گوشه گیر باشد ضربه جبران ناپذیری به روحانیت وارد می شود.

دشمنان نظام و انقلاب نیز به دنبال همین مسائل هستند، آنها می خواهند روحانیت ما گوشه گیر بوده و نسبت به مسائل جامعه بی تفاوت باشد، باید موظاب بود زمینه اجرا شدن توطئه های دشمن فراهم نشود و هوشیاری لازمه مقابله با هجمه های دشمنان است.

هر اندازه به مردم و نظام خدمت شود، کم است، چراکه خدمت به نظام  به معنای قدم نهادن در راه ارزش های اسلامی، پاسداری از انقلاب و تداوم راه شهدا است.

رساـ  بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در پیام تاریخی خود جایگاه رفیع حوزه های علمیه و مراجع دینی را متذکر شدند؛ به نظر شما چه چالش ها و آسیب هایی این جایگاه را تهدید می کند؟

حوزه های علمیه از جایگاه رفعی برخوردار است، روحانیت تمام معارف دین و ارزش های اسلامی را از قرآن و معارف اهل بیت(ع) می گیرد، این معارف آثاری همچون اصول کافی، آثار شیخ طوسی، علام حلی و دیگر کتب تجلی می یابد.

روحانیت در طول تاریخ سخنان اهل بیت(ع) و قران را به مردم و جامعه منتقل کرده و امانت داری می کنند، اگر روحانیت در کسب معارف دینی، علمی و علوم مختلف در همه جنبه های فلسفه، اصول و فقه قوی نباشند نمی توانند پاسدار خوبی برای مکتب اهل بیت(ع) باشند، نمی توانند آنچه که در حوزه و مکتب اهل بیت(ع) فراگرفته اند، در خدمت و سعادت جامعه عملی سازند.

روحانیت باید یاد بگیرد ابتدا امانت دار خوبی باشد و در نظام گردنه ها را با بصیرت و درایت پشت سربگذارد، دشمن شناسی، آگاهی از مسائل روز در این عرصه ضروری است، دشمن برای کمرنگ کردن نقش علماف مراجع، ائمه جمعه و روحانیت در جامعه دام می تند و در سایه بصیرت و هوشیاری می توان گرفتار دام دشمن نشد، روحانیت وقتی که از ولایت و رهبری جدا نباشد می تواند به خوبی به جامعه، مردم و نظام خدمت کند و خنثی کننده توطئه های دشمن باشد.

رسا- حضرت امام در فرازی از پیام تاریخی خود تأکید کردند که «هیچ دلیل شرعی و عقلی وجود ندارد که اختلاف سلیقه و برداشت و حتی ضعف مدیریت منجر به بهم خوردن وحدت و الفت طلاب و علمای متعهد گردد» به نظر شما علت تأکید صریح حضرت امام بر لزوم حفظ وحدت در حوزه های علمیه چیست؟

داشتن وحدت و حفظ این مهم لازمه موفقیت حوزه در راستای رسیدن به اهداف و قدم نهادن در راه تحقق آرمان های انقلاب است، امام راحل در عین هوشیاری، شجاعت و درایتی که داشت و با توجه به لطف و اشراف الهی تمام کلامش نکته سنجی بود، وحدت داشتن رمز موفقیت و کلید حل بسیاری از مشکلات است، اختلاف موجب می شود جهان اسلام، خواص و علمای دین ضربه های جبران ناپذیری از سوی دشمن بخورند، ایجاد اختلاق و تفرقه از ابزار دشمن برای پیاده کردن نقشه های شوم خود است.

وحدت عنایت و برکت الهی بوده و اگر در جامعه و بین علما این ویژگی وجود داشته و حفظ شود زمینه ناامیدی دشمنان فراهم می شود و در رسیدن به اهداف شوم و استکباری خود و توطئه نفوذ ناکام می مانند.

اختلاف سلیقه ها نباید موجب ایجاد اختلافات بزرگ تری در جامعه شود، امام خمینی(ره) اختلاف نظرها را مضر نمی داند چراکه این اختلاف نظرها موجب پیشرفت جامعه می شود، علما باید مواظب باشند که این اختلافات به اختلاف عمل منجر نشود و علما در مقابل یکدیگر قرار نگیرند، زیرا در این صورت به ضرر جامعه و مردم خواهد بود و دشمن سوء استفاده می کند.

رساـ امام خمینی(ره) همچنین تأکید کردند که «حوزه و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آینده جامعه را در دست خود داشته باشند و پاسخگوی نیازها باشند» در این زمینه عملکرد حوزه را بعد از گذشت سی سال از صدور این پیام تاریخی چطور تحلیل می فرمایید؟

، کسی که راهنما است، باید راهور نیز باشد کسی که دیدش جلوتر نباشد و از گردنه ها و پیچ و خم ها آگاهی نداشته باشد نمی تواند راهنمای خوبی نیز برای مردم و جامعه باشد.

به فرموده امام خمینی(ره) روحانیت باید گام هایی جلوتر از مردم باشد، روحانیت وقتی می خواهد راهنما باشد ابتدا باید خود هدف غایی را شناسایی نماید و نسبت به مسیری که می خواهد طی کند اشنایی و بصیرت داشته باشد، در این صورت می تواند جامعه را از سنلاخ هایی که در مسیر قرار دارد، عبور دهد و راه را از چاه تشخیص دهد.

روحانیت باید چراغ هدایت مردم باشد 

روحانیت به عنوان چراغ هدایت مردم باید علم و آگاهی نسبت به مسائل روز جامعه داشته باشد و با تشخیص راه درست بتواند راهنمای خوبی برای مردم باشد، روحانیت باید کشتی نجات مردم باشد و کسی که می خواهد چراغ هدایت باشد باید روشنایی دهد و کسی که در این راه عالم نباشد نمی تواند آگاهی بخشد.

روحانیت باید همچون فرمانده ای باشد که به نیروهای خود بگوید جلو برویم نه اینکه جلو بروید و برای پیمودن راهی که به مردم پیشنهاد می دهد خودش مسیر را پیموده و آگاهی کامل داشته باشد.

رسا- « ما اگر امروز به نظام خدمت نکنیم واستقبال بی نظیر مردم از روحانیت را نادیده بگیریم هرگز فرصت و شرایط بهتر از این را نخواهیم داشت» حضرت امام با بیان این جمله، وظیفه خطیر حوزه، مراجع دینی و علما در قبال نظام اسلامی را به آنان گوشزد کردند؛ به نظر شما حوزه چه خدماتی را در قبال نظام اسلامی داشته است؟

نظام جمهوری اسلامی چکیده زحمات انبیا، اولیا الهی و ائمه اطهار است، آرزوهایی که ائمه(ع) داشتند این بوده که حکومت اسلامی در جامعه ای که هست، تحقق یابد و روحانیت رسالتشان بر اساس آیات و روایات جانشین پیامبران الهی هستند و راه آنان را ادامه می دهند.  

در زمان غیبت حضرت ولی عصر(عج) وظیفه هدایت جامعه بر عهده روحانیت است، به برکت خون شهدا، وجود امام راحل و فداکاری و رهبری رهبر معظم انقلاب زمینه فعالیت روحانیت در انقلاب اسلامی فراهم است و روحانیت به شایستگی در هدایت جامعه نقش آفرینی می کنند.

روحانیت به خوبی وظایف خود در تبیین احکام برای مردم عمل می کند، روحانیت ما گوشه گیز نیست و در همه عرصه ها حضوری فعال دارد و در زمینه های دینی، علمی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به خوبی ایفای نقش می کند.

اگر دشمن بر جامعه قالب شود تر و خشک با هم می سوزند و با وحدت، بصیرت، ولایتمداری و فرصتی که در نظام برای خدمت فراهم شده است باید جلوی توطئه هی دشمن گرفته شود و وظیفه خطیر روحانیت که عمل و تبیین امر به معروف است برای جامعه و مردم روشن می سازد.

مردم ایران اسلامی شریف و نجیب بوده و پیرو اهل بیت(ع) هستند، اگر معروفات را به خوبی بشناسند به آن عمل می کنند، مهم ترین معروف حفظ نظام اسلامی و دفع دشمن خبیث اسرائئل و آمریکا است که سلطه آنها در جامعه منکر است.

حوزه و روحانیت وظیفه خطیری در قبال نظام جمهوری اسلامی و مردم این انقلاب دارد، حوزه به عنوان پرچمدار اشاعه ارزش های دینی در راستای تحقق اهداف انقلاب و خدمت به نظام و انقلاب و مردم متدین این نظام در خط مقدم قرار دارد و همواره با تکیه بر تعالیم و معارف دینی در زمینه ارتقای ارزش ها، معروف ها و رشد علمی، فرهنگی و اجتماعی جامعه گام بر می دارد و در عرصه های اقتصادی و سیاسی نیز برای خدمت به نظام ایفای نقش می کند حوزه مادر انقلاب است و در قبال این انقلاب مسؤولیت دارد.

رسا- آیا وجود برخی نقاط ضعف و اشکال مجوزی برای کنار کشیدن علما و روحانیت از حراست و صیانت و پشتیبانی از نظام اسلامی می شود؟

ضعف و اشکال در هر زمانی وجود داشته است، در حکومت ائمه(ع) و امیرالمؤمنین(ع) نیز ضعف و اشکالاتی وجود داشته است، آنان نیز نتوانسته اند آنچه را که می خواستند به صورت صدرصد پیاده کنند، حضرت فاطمه(س) به ما آموخت که اگر یک تنه باشیم باز هم باید مدافع دین خدا و ولی خدا باشیم.

وجود ضعف ها و کم کاری ها که در جامعه امروز مشاهده می شود بخشی از آن به کم کاری مسؤولان و بخشی نیز کارشکنی دشمنان بر می گردد، این کمبود ها و کم کاری ها مجوزی نمی شود که دفاع از حیثیت و ارزش های اسلامی نادیده گرفته شود.

وجود ضعف ها نباید مجوزی برای تسلیم شدن در برابر دشمنان شود، باید در خدمت به مردم و نظام با عزم و اراده قوی ایستادگی کرد و روحانیت با وجود این ضعف ها هرگز کنار نمی کشد، باید همچون حضرت فاطمه(س) که از ولایت دفاع کردند، مدافع ولایت باشیم که دفاع از ولایت همان دفاع از دین و ارزش ها است و ولایت با دین همسان است./9451//۵۰۴/خ

  

ارسال نظرات