۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۱
کد خبر: ۵۵۵۵۶۵
حجت الاسلام صادقی:

حیات علم در بستر آزادی فکر و اندیشه است

حجت الاسلام صادقی گفت: به دنبال فرمایشات رهبر انقلاب کمیته آزاد اندیشی حوزه برای احیای کرسی ها و مباحث آزاد اندیشی شکل گرفته است.
حجت الاسلام هادی صادقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام هادی صادقی رییس کمیته مرکزی کرسی های آزاد اندیشی حوزه های علمیه عصر امروز در دیدار حضرت آیت الله نوری همدانی، با بیان این که مسأله آزاد اندیشی از سیره های رایج حوزه های علمیه و سلف صالح بوده است، گفت: اساتید همواره در درس ها به شاگردان خود میدان می دادند که آزادانه نقد و بحث کنند.

وی افزود: همواره گفت وگوهای علمی در فضایی آزاد در حوزه ها شکل گرفته است که از امتیازات و افتخارات بزرگ حوزه های شیعه به شمار می رود، سیره اهل بیت(ع) به اصحاب انتقال داده شده که آزاداندیشانه در برابر افکار مخالفان برخورد کنند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه با بیان این که ائمه طاهرین(ع) به مباحثی که به صورت آزاد مطرح می شد پاسخ می دادند، اظهار داشت: گاهی به شاگردان می فرمودند که پاسخ دهند، این بزرگواران مهم ترین مباحثات را به صورت ریشه ای و دقیق انجام می دادند و هیچگاه برخورددفعی نمی کردند و میدان بحث را نمی بستند.

وی ادامه داد: اهل بیت(ع) همواره راه آزاد را باز کردند و این سیره به علمای شیعه نیز منتقل شده است و تا به امروز جریان دارد، در مقطعی به دلیل برخی حساسیت ها در این جریان افراط و تفریط هایی صورت گرفته است، رهبر انقلاب در سال 81 در پاسخ به نامه فضلا بر مسأله آزاد اندیشی در حوزه ها تأکید کردند.

حجت الاسلام صادقی با بیان این که حیات علم در بستر آزادی فکر و اندیشه به ارمغان می آید، ابراز داشت: به دنبال فرمایشات رهبر انقلاب کمیسیون هایی در دانشگاه و حوزه ها تشکیل شد و فعالیت هایی صورت گرفت اما کمرنگ شد و کمیته آزاد اندیشی حوزه برای احیای کرسی ها و مباحث آزاد اندیشی شکل گرفته است.

وی عنوان کرد: در ابتدا دستورالعملی آماده و به حوزه های سراسر کشور ابلاغ شد تا در هر استانی کمیته آزاد اندیشی استانی شکل گیرد، قرار است در قم که مهد مباحث علمی آزاد بوده و هست این جریان با حمایت و هدایت مراجع و بزرگان در مسیر صحیح و منضبط پیش رود.

رییس کمیته مرکزی کرسی های آزاد اندیشی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: باید اخلاق، عقلانیت و منطق باید در کارها حاکم باشد تا با نظارت منضبط مباحث به صورت آزاد بیان شود، باید فضا به گونه ای باید که افراد متهم نشوند البته بحث ها باید با منطق علمی باشد از این رو قرار است که مدیر علمی، ناقد و داور داشته باشد که سبب انضباط علمی می شود.

وی اضافه کرد: باید افراد اهل فضل و علم به میدان بیایند و نوآوری های خود را عرضه کنند، گاهی سیاست زدگی سبب تحت الشعاع قرار گرفتن مباحث علمی تحت مسائل سیاسی می شود که نباید اینگونه باشد./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات