۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۲
کد خبر: ۵۵۵۵۵۵
حجت الاسلام قاسمیان:

ماهیت عبادت خشوع برای دیدن جمال الهی است

استاد حوزه علمیه گفت: ماهیت عبادت خشوع برای دیدن جمال الهی است، خداوند جن و انس را برای عبادت خلق کرده است که با او رابطه حبی و عشقی برقرار کرده و از این رابطه لذت ببرند.
حجت الاسلام قاسمیان

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان مدیر حوزه علمیه مشکات در مراسم سوگواری حضرت زهرا(س) که در دانشگاه شریف برگزار شد، گفت: نیت درباره ارزش و اهمیت اعمال نقش اصلی را دارد.

وی با بیان اینکه نوع عبادات برخی کاملا با نیت دنیوی است، عنوان کرد: نیت در بحث فقهی و اخلاقی متفاوت است، نیت در بحث اخلاقی برای تقرب به سوی الله است، ماجرای اصلی خلقت انسان کسب محبت الهی است، عبادت هم برای تقرب به سوی الله است اگر چه نیت برای بهشت و جهنم هم اشکال ایجاد نمی‌کند.

مدیر حوزه علمیه مشکات اظهار داشت: شهوت بهشت رفتن عاقلانه است، چراکه گاهی همین شوق بهشت و خوف جهنم رفتن نیز انسان را پله پله انسان به سوی محبت و تقرب الهی می‌کشاند.

حجت‌الاسلام قاسمیان با بیان اینکه ماهیت عبادت تذلل و خشوع برای دیدن جمال الهی است، ابراز کرد: خداوند جن و انس را برای عبادت خلق کرده است که با او رابطه حبی و عشقی برقرار کرده و از این رابطه لذت ببرند.

وی درباره حکومت‌های دینی گفت: یکی از اصول و روش انبیا این است که معارف را به ایمان قلبی تبدیل کنند و به ‌زور کسی را مجبور به ایمان نکنند تا زمانیکه آرمان و فکرها به ایمان تبدیل نشده باشد انقلاب موج می‌زند اما توده مردم نسبت به آن چفت نشده است و همین امر سبب می‌شود که حکومت آنها به ظاهر پیروز به نظر نیاید.

مدیر حوزه علمیه مشکات افزود: وقتی ظاهرا حکومت‌های دینی به نظر موفق نمی‌آیند برخی به دو نوع حکومت رضاخانی و معاویه‌ای تمایل پیدا می‌کنند که حکومت خلیفه دوم از نوع رضاخانی و حکومت امروز غربی‌ها از نوع حکومت معاویه است.

حجت‌الاسلام قاسمیان بیان داشت: بنی‌اسراییل دنبال کسی بودند که آنها را از شر فرعون نجات دهد اما دنبال برگزیده شدن نبودند آنها در کنار حضرت موسی(ع) پایمردی کرده و تمدن فرعون را نابود کردند خداوند هم آنها را به عزت رساند اما بدون توجه به نعمات و معجزات الهی وقتی بت‌پرستان را با یک شاخص‌هایی حکومت‌داری دیدند به سوی آنها متمایل شدند.

وی افزود: امروز هم ما پهلوی را ساقط کرده و پس از آن در جنگ تحمیلی این همه نصرت الهی را دیدیم حال چه شده که برخی با دیدن این همه معجزه الهی دچار التقاط می شوند پاسخ در اینجاست که آنها دنبال آرمان‌ها نبوده و فکرشان به ایمان تبدیل نشده است.

مدیر حوزه علمیه مشکات ابراز کرد: خداوند در سوره یونس خطاب به پیامبر خود می‌فرماید اگر می خواستم می توانستم همه مردم را به زور مومن کنم اما من صبر می کنم که خودشان با معرفت ایمان بیاورند./۸۱۳/د۱۰۳/ب۱

منبع: شبستان

ارسال نظرات