۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۴
کد خبر: ۵۵۵۵۲۷
حجت الاسلام اکبری مطرح کرد؛

روش صحیح هشدار به دیگران در هنگام اقامه نماز

استاد حوزه علمیه قم به یکی از پرسش هایی که برای مردم ایجاد می شود و آن این که در نماز چگونه به دیگران هشدار دهند که نماز آنها باطل نشود، پاسخ داد.
محمود اکبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمود اکبری امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه نماز اولین چیزی است که در قیامت مورد پرسش قرار می گیرد و اگر نماز انسان پذیرفته شود سایر اعمال او نیز مقبول خواهد بود، گفت: یکی از پرسش هایی که همواره بر مردم ایجاد می شود این است که در نماز چگونه به دیگران هشدار دهند که نماز آنها باطل نشود.

وی افزود: هشدار دادن در نماز دارای شرایطی است و فرد در هنگام نماز خواندن هر کاری را که میل داشت نمی تواند انجام دهند مگر اینکه جان شخصی یا کسی در خطر باشد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: برای نمونه فردی مشغول اقامه نماز ظهر است و کودک یا نوزادی به سمت شیء خطرناکی در حرکت است که در اینجا فرد باید توجه کند که اگر در اذکاری نیست که بلند گفتن آن ذکر موجب بطلان نماز می شود، می تواند ذکر نماز را بلند بگوید تا دیگران متوجه شده و کودک را از خطر دور کنند.

وی افزود: اگر فردی در شرایطی باشد که نمی تواند ذکر را بلند بگوید اگر در ابتدای وقت نماز قرار دارد و وقت تنگ نیست می تواند نماز خود را بشکند و کودک را از خطر دور کند و اگر وقت نماز تنگ است باید به همان بلند گفتن ذکر اکتفا کند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: همچنین اگر در هنگام اقامه نماز گوشی تلفنی شخصی زنگ خورد و پاسخگویی به این تلفن ضرورت و وجوب فراوانی دارد فرد می تواند دکمه پاسخگویی گوشی را فشار داده تا طرف مقابل متوجه شود که مشغول نماز خواندن است.

حجت الاسلام اکبری ادامه داد: همچنین اگر در هنگام نماز خواندن کودکی مهر شخص نمازگزار را بردارد و یا مهر به گوشه ای پرت شود در این صورت فرد باید شرایط را بررسی کند و اگر امکان سجده بر چیز دیگری مانند پارچه پنبه ای یا سنگ بود می تواند به این دو سجده کند و اگر به این چیزها دسترسی نداشت و وقت نماز ضیق است می تواند به پشت دست خود سجده کند.

وی با اشاره به رهنمودی از رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت اقامه نماز در کشور اسلامی یادآور شد: مقام معظم رهبری همواره بر اهمیت نماز تأکید می‌کنند و  به ویژه قشر جوان را بر انجام این فریضه ی الهی توصیه می‌کنند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نماز را نشانه حکومت الهی می دادند و توصیه می کنند «اقامه نماز در کشوری که پرچم اسلام را برافراشته و به حاکمیت اسلام مفتخر است، یکی از واجبات فرایض می‌باشد، زیرا همه هدفهای یک جامعه نیکبخت در صورتی تأمین خواهد شد که تربیت فردی و تهذیب اخلاقی در آحاد مردم و به ویژه در کارگزاران امور کشور تامین شود.».

حجت الاسلام اکبری خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب درباره جایگاه نماز در تربیت انسان ها می فرمایند«باید گفت که نماز معبر اصلی برای سلوک انسان در راهی است که ادیان الهی در برابر آدمی نهاده اند تا بتوانند از آن به هدف غایت اصلی حیات یعنی رستگاری و خوشبختی دنیا و آخرت دست یابد؛ نماز اولین قدم سلوک الهی الله است ولی ظرفیت این عامل الهی به اندازه ای است که در اوج کمال بشری نیز می تواند بال پرواز انسان به عرش شود.»/837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات