۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۲
کد خبر: ۵۵۵۵۲۳
حجت الاسلام والمسلمین فرزانه:

اسلام خواستار ازدواج به موقع و آگاهانه جوانان است

امام جمعه موقت مشهد گفت: اسلام خواسته است خانواده به موقع تشکیل شود و تأخیر در آن را خطرناک دانسته و نسبت به آن هشدار سنگینی داده است.
حجت الاسلام فرزانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر فرزانه شامگاه شنبه در سخنرانی مذهبی خود در بارگاه منور رضوی که در محل رواق مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد، به بیان نکاتی پیرامون اهمیت مسأله ازدواج در جامعه اسلامی پرداخت و اظهار کرد: تشکیل خانواده نزد خانواده محبوب و عزیز است و از همین رو خداوند در قرآن به صراحت بیان فرموده که مؤمنان نگران مخارج تشکیل خانواده نباشند چرا که خداوند وعده داده در این زمینه مؤمنان را یاری کند.

امام جمعه موقت مشهد افزود: اسلام خواسته است خانواده به موقع تشکیل شود و تأخیر در آن را خطرناک دانسته و نسبت به آن هشدار سنگینی داده است.

وی خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) نقل فرموده اند که جبرییل بر پیامبر(ص) نازل شد و گفت «ای پیامبر! خدا تو را سلام می رساند و می گوید دختران باکره در اجتماع مانند میوه ای روی درخت هستند که وقتی برسند، استفاده از آن ها چاره ای ندارد مگر این که آن را بچینند. اگر میوه به موقع چیده نشود، اولا به وسیله خورشید فاطد می شود و ثانیا توسط باد رنگ طبیعی خود را از دست می دهد. دختران باکره وقتی به سن عادت ماهیانه رسیدند، باید آن ها را شوهر داد چرا که اگر به موقع ازدواج نکنند، از آن ها انتظار فتنه می رود.»

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه در تبیین سخنان خود یادآور شد: از این روایت چند نکته استنباط می شود؛ اولا این که سن ازدواج دختر نباید بگذرد چرا که در این صورت صدمه می بیند که از آن جمله می توان به انحراف در مسائل جنسی اشاره کرد. انحراف جنسی دختر باعث می شود او از خدا غافل شده و جامعه دچار نگرانی و دلهره شود. این یک هشدار عجیب و بزرگ است. پس اسلام با هیچ بهانه ای اجازه تأخیر در ازدواج دختر را صادر نمی کند.

امام جمعه موقت مشهد با بیان این که اسلام بر تشکیل خانواده سالم تأکید دارد، گفت: طبق روایت نبوی، اگر جوانی به خواستگاری دختر ما بیاید که مؤمن و خوش اخلاق باشد یعنی روحش از رذایل اخلاقی پاک باشد و دروغگو، حسود، دنیاطلب و فارغ از یاد خدا نیست، شایسته ازدواج با دختر مؤمن است. متأسفانه بسیاری از دختران پاک به دلایل غیر اسلامی غیر قابل قبول هنوز ازدواج نکرده اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سفارش های دینی درباره ازدواج پسران اشاره کرد و یادآور شد: پیامبر(ص) در روایت دیگری فرمودند «از خضراءالدّمن یعنی آن دختر زیبارویی که در یک خانواده فاسد پرورش یافته است، بپرهیزید.» ازدواج با دختری که در یک خانواده مشهور به فساد است، نهی شده و از طرف دیگر سفارش شده از خانواده مشهودر به تدین دختر خواستگاری شود.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه افزود: سلامت خانواده به معنای تطابق آن با معیارهای دینی و اخلاقی است. اسلام می خواهد وقتی خانواده تشکیل شد، باقی باشد و استحکام داشته باشد. این همان قسمتی از ماجراست که جامعه ما در آن مشکل دارد.

امام جمعه موقت مشهد با ابراز نگرانی از پیشتازی این شهر در مسأله فروپاشی خانواده ها، تصریح کرد: مگر می شود انسان در کنار امام هشتم(ع) باشد و زندگی سالمی نداشته باشد؟ این خیلی مسأله مهمی است که باید مورد بررسی قرار گیرد. در زمان قدیم هرچه زمان می گذشت، عشق و وفاداری زن و شوهر به یکدیگر افزایش پیدا می کرد.

وی تأکید کرد: آنچه می تواند عامل بقا و استحکام یک خانواده باشد، اولا عشق و محبت بین زن و مرد است. عشق بالاترین درجه محبت است و این عامل باید بین زن و شوهر وجود داشته باشد تا زندگی آن ها را گرم کند.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه با بیان این که ابتدا عشق مرد به زن اتفاق می افتد، یادآور شد: دو مسأله غریزه جنسی بالا در مردان و دلربا بودن وجودی زنان، باعث شده عشق اولیه از جانب مردان صادر شود و اگر بنا باشد زن در زندگی یک مرد ماندگار باشد، این عشق و محبت باید پیوسته از جانب مرد ابراز شود./820/پ۲۲/ب۱

ارسال نظرات