۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۳
کد خبر: ۵۵۵۴۴۵

صد و بیست حکایت زندگانی "امیرمؤمنان" در یک کتاب

کتاب «امیرالمؤمنین(ع)» شامل ۱۲۰ حکایت و واقعه حکایت عقیدتی، قرآنی، اخلاقی، برزخی، قضایی، غیبی، وجنگی درباره حضرت علی(ع) است.
کتاب «امیرالمؤمنین(ع)»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشر نوید اسلام، کتاب «امیرالمؤمنین(ع)» را به قلم آیت‌الله سید علی‌اکبر قریشی به تازگی منتشر کرده است.

نویسنده در مقدمه درباره این کتاب این‌گونه گفته است:

کتاب حاضر حدود ۱۲۰ حکایت و واقعه درباره امیرالمؤمنین(ع) است، این حکایت ها عقیدتی، قرآنی، اخلاقی، برزخی، قضایی، غیبی، جنگی و نظیر آنهاست و در واقع شرح‌ حال آن حضرت در قالب حکایت و قصه‌هاست و حتی از آیات شریفه و احادیث مشهور فقط آن قسمت را که در شکل و قالب حکایت هستند نقل کرده‌ایم.

انتخاب این سبک برای آن بوده که خواندن و حفظ کردن و نقل آنها به دیگران سهل و آسان باشد که در حکایت این هر سه مزیت وجود دارد و لذا خواندن و نقل حکایات شیرین است و ملال‌آور نیست.

نویسنده این کتاب را در هفت قسمت گرد آورده است:

قسمت اول شامل پنج رویداد است که در مکه معظمه قبل از هجرت رسول خدا(ص) بر امیرمؤمنان روی داده است.

قسمت دوم دربردارنده قضایا و وقایعی است که در مدینه منوره بعد از هجرت  برای  آن حضرت اتفاق افتاده و شامل ۱۵ واقعه است.

نویسنده در قسمت سوم ۱۲ واقعه که بعد از رحلت رسول خدا (ص) و در زمان شیوخ ثلاثه برای حضرت علی(ع) رخ داده، آورده است.

قسمت چهارم شامل قضایای ۱۹ ماجرا از جریان‌های پیچیده و پر از فراز و نشیباست که در دوران خلافت حضرت علی(ع) پیش آمده است.

قسمت پنجم در بردارنده  ۱۲ اخبار غیبی است که حضرت علی(ع) در آنها با علم امامت از پیشامدهای آینده خبر داده است.

نگارنده در قسمت ششم ۱۵ ماجرا از قضاوت شگفت آن بزرگوار را که در پیشامدهای ویژه داوری‌ها کرده، آورده است.

همچنین در قسمت هفتم ۴۲ مورد از مفردات فضایل آن حضرت نقل شده و مجموع همه هفت قسمت ۱۲۰ واقعه و قضیه است.

مطالب کتاب از  منابع معتبر و دست اول و مشهور نقل شده که بر اعتبار و اهمیت کتاب می‌افزاید و هر جریان به گونه ای به روح  صفا و به قلب  شفا و جلا می‌بخشد، و در آن، شخصیت، تقوا، فضیلت، سجایای اخلاقی و گرفتاری‌ها و مصائب آن امام همام بازگو می‌شود.

همچنین نویسنده در بخی از کتاب واقعه پیدا شدن قبر حضرت علی (ع) را این‌گونه شرح داده است:

امیرالمؤمنین(ع) به علم امامت می‌دانست که بعد از شهادت او، دنیا به کام بنی‌امیه خواهد بود و اگر محل دفن آن حضرت را بدانند جسد مطهرش را بیرون آورده و اهانت می‌کنند، لذا آن مظلوم عالم وصیت فرمود که جنازه‌اش را مخفی دفن کنند و امام حسن محبتی(ع) چنان کرد و آن حضرت را شبانه در نجف دفن کرد و صبح از خانه حضرت تابوتی بیرون آورده و بر آن نماز خواند و با چند نفر آن را به طرف مدینه فرستاد و مردم ندانستند آن حضرت در کجا دفن شده است.

قبر شریف همچنان مخفی بود، گرچه امامان آنجا را به خواص شیعه خبر داده بودند و به زیارت آن می‌رفتند؛ ولی قبر آن حضرت از نظر عموم ناپیدا و غیر معلوم بود تا زمان هارون عباسی که در زمان او معلوم گردید.

نشر نوید اسلام، کتاب «امیرالمؤمنین(ع)» را با شمارگان ۴۰۰۰ نسخه، در قطع رقعی و ۵۴۳ صفحه به قیمت ۳۵۰۰۰ تومان منتشر کرده است./۹۹۸/ن ۶۰۳/ش

ارسال نظرات