۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰
کد خبر: ۵۵۵۳۸۵
حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده:

دین شناسی لازمه دینداری است

رییس هیأت امنای موسسه موضوع شناسی احکام فقهی دین شناسی را لازمه دینداری دانست و گفت: اگر انسان صرفا در لفظ و زبان ادعای شیعه بودن کنند کافی نیست بلکه در عمل نیز باید اثبات شود.
فلاح زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح زاده رییس هیأت امنای موسسه موضوع شناسی احکام فقهی امروز در بخش بیان احکام نماز جمعه قم، با اشاره به ویژگی های شیعیان از منظر حضرت زهرا(س) گفت: حضرت فرمودند اگر افراد به آنچه که دستور دادیم عمل کنند و از آنچه که نهی کردیم پرهیز کنند از شیعیان خواهند بود.

وی افزود: این فرمایش حضرت در هر عصر و زمانی برای هرکس که می خواهد بداند شیعه است یا خیر کارایی دارد و تاریخ مصرف آن تمام نمی شود، اوامر و نواهی اهل بیت(ع) غیر از احکام شرعی نیست، ملاک شیعه بودن در عمل عمل به انجام تکالیف و وظایف دینی است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که انسان باید نسبت به احکام شرعی توجه داشته باشد، اظهار داشت: اگر انسان صرفا در لفظ و زبان ادعای شیعه بودن کنند کافی نیست بلکه در عمل نیز باید اثبات شود.

وی ادامه داد: مقدمه عمل به احکام یادگیری آن ها است، یادگیری احکام شرعی و وظایف دینی این است که انسان تفصیلی یا اجمالی فرابگیرد، آموختن تفصیلی و اجتهادی کار حوزویان است اما به صورت کلی بحث یادگیری اجمالی تحت عنوان تقلید از مرجعیت و پیروی از فقیه جامع الشرایط است.

حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده دین شناسی را لازمه دینداری دانست و ابراز داشت: برخی مقلد مراجعی هستند که از دنیا رفتند اما نمی دانند که فتوای همان مراجع مرحوم این است که مرجع تقلید باید زنده باشد، البته اگر آن مرجع زنده باقی ماندن از تقلید میت را جایز بداند انسان می تواند باقی بماند و والا این مجوز وجود ندارد.

وی عنوان کرد: تقلید صرفا به گفتن نیست بلکه انسان باید فتوا را بداند و پیروی کند از این رو باید احکام را مطالعه کرد، انسان باید احکام مبتلا به خود را به خوبی بداند تا بر اساس دستورات شرع عمل کند، در شغل نیز باید احکام را رعایت کرد تا درآمد حلال شود.

رییس هیأت امنای موسسه موضوع شناسی احکام فقهی خاطرنشان کرد: پیامبر فرمود عبادت با حرامخواری مانند ساختمان سازی بر شن و ماسه است که اساس ندارد، احکام کاری و فقه اشتغال باید مورد توجه باشد، در سال های اخیر 50 جلد کتاب درباره احکام اصناف گوناگون نوشته شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که اسامی معصومان و نام مبارک حضرت زهرا(س) مقدس است، اضافه کرد: دست گذاشتن بر نام معصومین بدون وضو جایز نیست، همه موظف هستند که نام مباک خدا، انبیا و اهل بیت(ع) را با احترام ببرند، حتی در مداحی ها و متون باید احترام شود؛ هرگونه بی احترامی به نام مبارک حضرت حرام است.

حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده با بیان این که عزاداری برای حضرات معصومین و حضرت زهرا(س) جزو افضل قربات است، گفت: اگر انسان می خواهد قرب الهی پیدا کند می تواند از طریق این عزاداری برای معصومین باشد، عزاداری ها باید به گونه ای انجام شود که در شأن اهل بیت(ع) باشد.

وی افزود: اگر کارهای مستحب به واجب ضربه بزند سبب تقرب نمی شود، نذورات عزاداری ها باید در همان موری که نذر شده خرج شود؛ حضرت زهرا(س) فرمود تلاوت قرآن، نگاه به چهره رسول خدا و انفاق در راه خدا محبوب من در دنیا است./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات