۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۵۵۵۳۶۲
آیت الله مصباح یزدی:

وظیفه دولت اسلامی تأمین نیازهای مادی و معنوی جامعه است

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه حرف مردم این است که ما سختی ها را تحمل می کنیم، اما تبعیض نباشد، گفت: قانون ‌به تنهایی نمی تواند جامعه را اداره کند، بلکه مجری قانون هم باید صالح باشد.
 آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی در بیست و‌ سومین همایش کشوری دفتر ارتباطات فرهنگی قم با عنوان «انقلاب اسلامی؛ چهل سال پایداری و بالندگی» که امروز در سالن همایش های مجتمع یاوران مهدی(عج) برگزار شد، به اشاره به مفهوم کارآمدی گفت: کارآمدی به معنای عام یعنی یک سلسله اسبابی که ما را به اهدافمان می رساند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: برای اینکه بدانیم یک نظام کارآمد است، ابتدا باید اهداف آن نظام را مورد مطالعه قرار داده و سپس وضعیت فعلی آن نظام را با آن اهداف مطابقت دهیم تا میزان کارآمدی روشن شود؛ اگر اهدافی که دارد محقق شده باشد، آن نظام کارآمد بوده، اما اگر غیر از این باشد، آن نظام ناکارآمد است.

وی اهدافی که می توان برای یک نظام در نظر گرفت را اهداف مادی و معنوی دانست و عنوان کرد: کارآمدی نظام های مادی گرا اینگونه است که تنها غریزه های حیوانی انسان را تأمین کند و آنها را سرگرم آرزوهایشان کند که نمونه بارز این مسأله را می توانیم در رییس جمهور آمریکا مشاهده کنیم که به انواع انحرافات اخلاقی آلوده است، اما همه آنها را توجیه می کند.

آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: در مقابل گرایش مادی، گرایشی وجود دارد که معتقد به حیات ابدی است و زندگی اصلی انسان ها را در آخرت می بیند؛ کارآمدی این گونه نظام ها به میزان تحقق اهداف والایی که دارند، بستگی دارد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه ناکارآمدی یعنی یک نظام به اهداف خود دست پیدا نکند، ابراز داشت: برای اینکه علت ناکارآمدی در یک نظام مشخص شود، ابتدا باید اهداف و ایده ها مورد نقد و بررسی قرار گیرند و اگر در آنها مشکلی یافت نشد، در کسانی که مجری آن ایده بوده اند تجدید نظر شود.

وی کارآمدی یک نظام اسلامی را در تحقق زمینه های سعادت دنیوی و اخروی انسان ها دانست و بیان داشت: نظامی که با نگرش الهی به انسان روی کار می آید باید زمینه سعادت مندی دنیوی و اخروی انسان ها را فراهم کند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه جامعه ما ترکیبی از معرفت ها و بینش های مختلف است، گفت: میان مردم جامعه ما نه افردی هستند که برای رسیدن به لذت های دنیوی هر نوع جنایتی را مرتکب شوند و نه افرادی هستند که تنها به جنبه های معنوی فکر کنند و از دنیا چشم ببندند؛ در جوامع دیگر مادی گرایانی هستند که برای لذت های دنیوی هر جنایتی را مرتکب می شوند که نمونه بارز آن شخصیت درجه اول آمریکا است؛ خوشبختانه در کشور ما با اندکی مسامحه می توان گفت اینچنین افرادی وجود ندارند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بر ضرورت فرهنگ سازی اسلامی در جامعه تأکید کرد و اظهار داشت: باید گفت که در جامعه اسلامی باید مطالبات مردمی و وظایف مسؤولان بر اساس سعادت محوری صورت گیرد، نه اینکه مسؤولان خودشان را مسؤول بهشت بردن مردم ندانند.

وی ابراز کرد: آنچه سبب شده است که مسأله کارآمدی نظام پیچیده شود، آن است که عده ای می پندارند نظام در قانون و مقررات خلاصه می شود؛ آنها بر اساس این پندارشان می گویند اگر قوانین درست باشد و اجرا شود یعنی نظام کارآمد بوده است و در غیر این صورت نظام کارآمد نیست؛ دشمنان نیز از این رهگذر وارد می شوند و با مغالطه به جوانان القا می کنند که قوانین ناکارآمد است و چون این قوانین از قرآن کریم گرفته شده است، پس دین ناقص است و از همین طریق آنها را ناامید می سازند.

آیت الله مصباح یزدی تأکید کرد: در حقیقت باید گفت که آرمان ها و اهداف امام راحل و شهدا با این اهدافی که امروزه برخی مسؤولان ترسیم می کنند متفاوت است؛ امروزه هدف برخی افراد این است که غایت نظام سرمایه داری را در جامعه نهادینه کنند، اما باید گفت که این کار با اهدافی که در نظام اسلامی وجود دارد، در تضاد است، بنابراین نباید کاری کنیم که دشمنان به آرزوهای خودشان برسند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه متأسفانه برخی اساتید در دانشگاه های معتبر اعتقادات مادی گرایی را دنبال کرده و بر این پایه دانشجو تربیت می کنند، گفت: عواملی باید فراهم شوند که نسل بعدی جامعه به نظام اسلامی پایبند باشد؛ امروزه باید بدانیم که اگر سیاست جامعه دینی نباشد، نظام ناکارآمد خواهد شد؛ درست است که تعامل با دیگر کشورها باید برقرار باشد، اما این بدان معنا نیست که ما از سیاست های دینی خودمان صرف نظر کنیم.

وی با اشاره به اینکه حرف مردم این است که ما سختی ها را تحمل می کنیم، اما تبعیض نباشد، تصریح کرد: قانون ‌به تنهایی نمی تواند جامعه را اداره کند، بلکه مجری قانون هم باید صالح باشد.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه مسؤولان نباید از کلمه «آزادی» سوء استفاده کنند، بیان داشت: آزادی به این معنی نیست که هر کس به‌هرگونه که خواست رفتار کند، بلکه به این معنا است که زیر بار ظلم دیگران نرویم، نه اینکه خوی حیوانی داشته باشیم، امروزه با مشاهده اینکه زیر بار ظلم  استکبار نیستیم، در می یابیم که نظام‌ کارآمد است.

وی در پایان به اشاره به اینکه برخی جریان ها قصد دارند کودکان جامعه را از همان سنین اولیه به سوی گرایش های لیبرالیستی سوق دهند، خاطرنشان کرد: امروزه وظیفه داریم که از پیش دبستانی تا دانشگاه و در سطوح مختلف جامعه فرهنگ اسلامی را ترویج کنیم./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات