۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۵۵۵۳۶۱
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران:

اگر تمدن اسلامی محقق شود، همه چالش ها حل خواهد شد

سجادی گفت: مراد از تمدن آن است که یک جامعه بر اساس اهدافی که دارد، علم تولید کند، بنابراین منظور از تمدن اسلامی، همان تولید علم اسلامی است.
دکتر سجادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید جمال الدین سجادی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران صبح امروز در دومین روز از پنجمین همایش ملی سلامت معنوی که به همت فرهنگستان علوم‌پزشکی در مرکز همایش های بین المللی غدیر قم برگزار شد، با اشاره به اینکه همه تولاتی که در نظام اسلامی صورت می گیرد باید در جهت تمدن سازی اسلامی باشد، گفت: متأسفانه امروزه حرکتی که این تمدن را جمع آوری کرده و ساختار آن را مشخص کند، وجود ندارد.

وی ادامه داد: مؤلفه های تمدن اسلامی، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، سیاست های کلی و‌ غیره مشخص شده است، اما این اجزا رها شده و به صورت منسجم نیستند؛ اگر بخواهیم به تمدن اسلامی دست پیدا کنیم باید حرکت کنیم و صرف سخنرانی و تعیین سیاست ها کافی نیست.

سجادی خاطرنشان کرد: مراد از تمدن آن است که یک جامعه بر اساس اهدافی که دارد، علم تولید کند، بنابراین منظور از تمدن اسلامی، همان تولید علم اسلامی است.

عضو بورد تخصصی بیمارستان فرهیختگان با اشاره به اینکه علوم غربی در جامعه اسلامی ناکارآمد است، ابراز داشت: علوم غربی در خود غرب کارآمد است، زیرا بر اساس اهداف خودشان تولید شده است، اما در جامعه اسلامی نه تنها نمی تواند کارآمد باشد، بلکه به اعتقادات و تفکرات افراد هم خدشه وارد می کند.

وی تصریح کرد: امروزه درست است که ظواهر جامعه اسلامی است، نماز می خوانیم، اذان پخش می شود، روزه می گیریم و اعمالی از این دست انجام می دهیم، اما باید بپذیریم که در محیطی در حال زندگی کردن هستیم که نوع پوشش افراد جامعه و سبک زندگی شان نشانگر لائیسم است.

سجادی گام برداشتن در جهت تمدن سازی اسلامی را وظیفه حوزه های علمیه دانست و افزود: اگر تمدن اسلامی محقق شود، بی تردید همه مشکلات و چالش ها حل خواهد شد./841/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات