۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۵۵۵۳۵۷
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

سلامت معنوی اسلامی در آموزش بالینی نهادینه شود

عین اللهی با اشاره به ضرورت نهادینه سازی سلامت معنوی اسلامی در آموزش بالینی، گفت: بنابر فرموده رهبر معظم انقلاب امروزه باید به سوی مرجعیت علوم‌ اسلامی برویم و از علوم غربی پرهیز کنیم.
دکتتر بهرام عین اللهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بهرام عین‌اللهی استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی صبح امروز در دومین روز از پنجمین همایش ملی سلامت معنوی که به همت فرهنگستان علوم‌پزشکی در مرکز همایش های بین المللی غدیر قم برگزار شد، با اشاره به ضرورت نهادینه سازی سلامت معنوی اسلامی در آموزش بالینی گفت: بنابر فرموده رهبر معظم انقلاب امروزه باید به سوی مرجعیت علوم‌اسلامی برویم و از علوم غربی پرهیز کنیم.

وی ادامه داد: بحث معنویت از قدیم الایام در علم پزشکی ایران وجود داشته است و اسلامی سازی علم پزشکی و نهادینه سازی معنویت امری جدید نیست و‌ ما می خواهیم به آن علوم بازگشت داشته باشیم.

عین اللهی خاطرنشان کرد: انحرافات زیادی در تعریف معنویت وجود دارد و به نظر ما سلامت معنوی فقط در دین اسلام به دست می آید.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تأکید کرد: سلامت معنوی به معنای درمان نیست، بلکه به بیمار کمک می کند تا در رویارویی با بیماری احساس بهتری داشته باشد.

وی افزود: ایجاد توقع بالا در بیمار، عدم جستوجوی درمان پزشکی و یا باورهای کاذب معنوی از انحرافات و پیامدهای منفی است که بر سلامت معنوی مترتب می شود و ریشه آن هم به باورهای اعتقادی افراد باز می گردد.

عین اللهی عنوان کرد: پزشکان باید اعتقادات قوی دینی داشته باشند و افزون بر این به باورهای مذهبی مراجعان احترام بگذارند و از بیماری آنها استفاده کنند تا شخص بتواند به خداوند نزدیک تر شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تدوین برنامه آموزشی آن در دانشگاه های علوم پزشکی را قدم اول در نهادینه سازی سلامت معنوی اسلامی دانست و بیان کرد: آموزش حین خدمت، پیشنهاد به عنوان دروس عمومی به شورای انقلاب فرهنگی،  تدوین برنامه برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و گنجاندن در برنامه هم اندیشی اساتید از راهکارهایی است که می تواند در نهادینه سازی سلامت معنوی اسلامی اثرگذار باشد.

وی افزود: با توجه به غنایی که آیات و روایات در زمینه سلامت معنوی دارند، می توان از آنها در تدوین متون سلامت معنوی اسلامی استفاده کرد.

عین اللهی بر ضرورت آموزش های معنوی  حین خدمت تأکید کرد و گفت: این مسأله برای پرستاران بسیار ضروری است چون نقش اثرگذاری در ارتباط با بیماران دارند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نقش اساتید در سلامت معنوی را حیاتی دانست و اظهار کرد: اساتید باید ترکیبی از علم و ایمان باشند، چراکه نقش بسزایی در تربیت دانشجویان دارند، همچنین اساتید در دانشگاه ها به ویژه دانشگاه های علوم پزشکی نباید خود را وابسته به غرب بدانند، زیرا دانشجویان از آنها الگو می گیرند؛ به بیان دیگر بر اساس فرموده رهبر معظم انقلاب، استاد باید شاگردپرور باشد.

وی در پایان یادآور شد: علم بدون ایمان هیچ گونه فایده ای ندارد، زیرا علمی که بدون ایمان باشد، اخلاق و پایبندی به ارزش ها را از بین می برد./841/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات