۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۵۵۵۳۰۳
استاد اخلاق:

لقمه حرام انسان را به گناه جنسی می کشاند

استاد اخلاق حوزه علمیه لقمه حرام را از عوامل مهم سلب توفیق عنوان کرد وگفت: در روایت آمده که لقمه حرام انسان و نسلش را به گناه جنسی می کشاند.
حجت الاسلام حسن عرفان

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسن عرفان در درس اخلاق کارکنان جامعه الزهرا (سلام الله علیها) با اشاره به فراز دعای «اللهم ارزقنا توفیق الطاعه» که منصوب به حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه) است گفت: در این فراز به دو مساله رزق و توفیق اشاره شده است. توفیق به معنای آسان شدن یا فراهم شدن اسباب یک کار خیر است.

وی با بیان اینکه وقتی توفیق یک عمل خیر از انسان گرفته می شود در حقیقت اسباب آن عمل فراهم نمی شود یا فراهم شدنش به سختی می افتد اظهار داشت: زیارت، عبادت، خدمت، علم آموزی، داشتن اولاد صالح و ازدواج از قلمروهای توفیق است.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: باید همواره متوجه باشیم تا دلیل سلب توفیق را بفهمیم و نسبت به آن دغدغه داشته باشیم.

وی بیان داشت: شیخ نخودکی به پسرش گفته بود در تمام عمرم تنها یک روز نماز صبحم قضا شد که در همان روز بی برکتی را در زندگی ام دیدم.

حجت الاسلام والمسلمین عرفان اظهار داشت: مشکل ما این است که برای از دست دادن پول و مادیات غصه می خوریم ولی نسبت به سلب توفیقات دغدغه نداریم و این یک آفت بزرگ در زندگی ماست در حالی که اولیای خدا اینگونه نبودند و حتی برای دیر رسیدن به نماز جماعت گریه می کردند و ناراحت می شدند.

وی خاطر نشان کرد: نقل است که سید بحرالعلوم که بسیار اهل شب زنده داری بود و بزرگان شیعه خیلی خدمت شان می رسیدند یک شب هنگامی که می خواست به منزل برود فقیری را دید. سید بحر العلوم بدون اینکه کنار آن شخص بنشیند به او گفت خادمم را می فرستم تا به تو غذا دهد و جایی برای خوابت فراهم کند، آن شب وقتی برای نماز شب بیدار شد دید که هیچ حال تهجد ندارد، صبح که می خواست از خانه خارج شود آن مرد فقیر را دوباره دید. فقیر نگاهی به سید کرد و گفت دیشب به من محل نگذاشتی، سحر به تو محل نگذاشتند.

استاد اخلاق حوزه علمیه توجه به ارباب رجوع و رعایت احترام آنان را به ویژه در محیط های اداری بسیار مهم دانست و گفت: شاید بین مراجعه کنندگان از اولیای خدا هم باشند و حداقلش این است که همه مراجعه کنندگان بندگان خدا هستند و احترام آنها بر ما واجب است.

وی لقمه حرام را از عوامل مهم سلب توفیق عنوان کرد و بیان داشت: در روایت آمده که لقمه حرام انسان و نسلش را به گناه جنسی می کشاند.

حجت الاسلام والمسلمین عرفان دیر رفتن سرکار، کم کاری کردن، استفاده خصوصی از بیت المال و تصرف در آن را از مصادیق شبهه ناک شدن لقمه دانست و بر دقت در این امور از سوی همه به ویژه کارمندان تاکید کرد. /۹۲۴/د۱۰۳/ج

ارسال نظرات