۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۵۵۵۳۰۱
حجت الاسلام رضایی اصفهانی تأکید کرد؛

لزوم تأسیس مراکز تخصصی حوزوی در حوزه سلامت

رییس مدرسه عالی قرآن و حدیث جامعة المصطفی گفت: امروزه باید مراکز تخصصی در حوزه سلامت در حوزه وجود داشته باشد تا طلاب علوم دینی در این زمینه به صورت تخصصی پژوهش کنند و مبانی اصیل دینی را در این زمینه به جامعه ارائه دهند.
حجت الاسلام رضایی اصفهانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی رییس مدرسه عالی قرآن و حدیث جامعة المصطفی امروز در اولین نشست مجمع عالی طلاب پزشک و کارشناس حوزه سلامت با عنوان «دین و سلامت» که در سالن همایش های انجمن های علمی حوزه برگزار شد، با بیان اینکه این مجمع باید از همان اوایل انقلاب تشکیل می شد، گفت: فلسفه طب، اخلاق پزشکی مبتنی بر قرآن و سنت، نظام‌جامعه سلامت، بازنگری ابعاد سلامت، بهداشت معنوی، درمان، تفسیر آیات طبی و غیره از موضوع هایی است که حوزه علمیه از اوایل انقلاب باید به آن ها می پرداخت، اما متأسفانه مورد غفلت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه حدود ۲۵۰ آیه از قرآن کریم به صورت مستقیم و غیر مستقیم مرتبط با سلامت است، اظهار داشت: ۱۳ سال قبل وقتی رشته قرآن و بهداشت را به وزارت علوم بردیم، می گفتند «قرآن چه ربطی به سلامت دارد» اما با پیگیری های ما امروزه بیش از ۱۰ رشته ایجاد شده و در این زمینه فارغ التحصیل هم داشته ایم.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی خاطرنشان کرد: امروزه باید مراکز تخصصی در حوزه سلامت در حوزه وجود داشته باشد تا طلاب علوم دینی در این زمینه به صورت تخصصی پژوهش کنند و مبانی اصیل دینی را در این زمینه به جامعه ارائه دهند؛ البته ناگفته نماند که کارهای بسیاری در این عرصه صورت گرفته است، اما مقداری نیازمند تلاش بیشتر است.

این محقق علوم قرآنی ابراز داشت: گاهی اوقات کسانی که در حوزه دین و سلامت تخصص ندارند، دست به اعمالی می زنند که سبب می شود تا مخالفان این نظریه بر مخالفت خودشان مصمم تر شوند؛ شاید این موضوع یکی از عللی باشد که وزارت بهداشت با ورود حوزویان به عرصه سلامت مخالف می کند، بنابراین حوزویانی که قصد ورود به این عرصه دارند باید تخصص لازم را کسب کنند.

وی یکی از مواردی که باید از سوی حوزه مورد توجه قرار بگیرد را «اعجاز علمی» در منابع دینی معرفی کرد و اظهار داشت: این موضوع از سوی پژوهشگران بسیاری مورد توجه قرار گرفته است و حتی برخی از آنها توانسته اند بدین وسیله افراد زیادی را جذب اسلام کنند؛ به اذعان برخی کارشناسان غربی، اعجاز علمی قرآن کریم در دست مسلمانان به منزله شمشیری علیه غرب است.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی اضافه کرد: بسیاری از مطالب قرآن کریم در زمینه سلامت هنوز کشف نشده است و می تواند مبنای نظریات علمی و ایده پردازی قرار گیرد که برای مثال می توان به «تأثیر غذای حلال بر روحیات و مسائل جسمی و روانی» اشاره کرد.

رییس مدرسه عالی قرآن و حدیث جامعة المصطفی در پایان یادآور شد: موضوعات علمی بسیاری پیش روی حوزه های علمیه است که باید به آنها پرداخته شود، اما چون بسیار کم به حوزه سلامت توجه شده، مجمع عالی طلاب پزشک باید به صورت ویژه و جهادی به فعالیت بپردازند تا بتوانند اثرگذار باشند./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات