۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۱
کد خبر: ۵۵۵۲۹۸
در نشست دین و سلامت مطرح شد؛

دکترین حوزه سلامت تشکیل شود

اولین نشست مجمع عالی طلاب پزشک و کارشناس حوزه سلامت با عنوان «دین و سلامت» در قم برگزار شد.
دین و سلامت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اولین نشست مجمع عالی طلاب پزشک و کارشناس حوزه سلامت امروز با عنوان «دین و سلامت» با حضور و ارائه حجج الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی و هاجری و همچنین آقایان غلامرضا نورمحمدی، سید جواد حسینی و مسعود فخاری در سالن همایش های انجمن های علمی حوزه برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام هاجری دبیر دانش آموختگان حوزه و دانشگاه در مجمع عالی طلاب پزشک در ابتدای این نشست علمی با اشاره به ضرورت ایجاد وحدت میان حوزه و دانشگاه گفت: حوزویانی که مسلط بر علوم دانشگاهی هستند و یا در مراکز تخصصی درس خوانده اند، تنها قشری هستند که می توانند شکاف تاریخی و زیان بار میان حوزه و دانشگاه را برطرف کنند.

وی ا ایجاد وحدت میان حوزه و دانشگاه را بسیار مهم دانست و اظهار داشت: اگر قشر حوزوی دانشگاه دیده نتواند این وحدت را ایجاد کند، هیچکس دیگری نخواهد توانست این کار را به سرانجام برساند.

حجت الاسلام هاجری با بیان اینکه حوزویان باید مطابق علم روز الگویی ارائه دهند که بتوان با آن جامعه را مدیریت کرد و مورد پذیرش همه واقع شود، عنوان کرد: امروزه در این عرصه نیازمند تلاش جهادی هستیم.

دبیر دانش آموختگان حوزه و دانشگاه در مجمع عالی طلاب پزشک با اشاره به اینکه کار کردن درزمینه های علمی همانند «دین و سلامت» به صورت فردی بسیار سخت و امکان ناپذیر است، بیان داشت: ضروری دانستیم تا مجمعی تشکیل دهیم تا به صورت منسجم بتوانیم دستورات دین درباره سلامت را در جامعه احیا کنیم.

حوزه سلامت نباید در طب خلاصه شود

در ادامه سید جواد حسینی کارشناس حوزه سلامت اظهار کرد: ما به دنبال تشکلی هستیم که به صورت سازماندهی شده متد سلامت را در نگاه دین دسته بندی کنیم و آن را به جامعه ارائه دهیم تا اثرگذارتر باشد.

وی با اشاره به اینکه طلاب علوم دینی در کنار یکدیگر به آسانی می توانند کارگروهی انجام دهند، بیان کرد: طلاب صادق ترین و صالح ترین افراد برای مباحثه و فعالیت های علمی هستند، بنابراین نباید گفته شود که طلاب نمی توانند با یکدیگر و در کنار همدیگر کار کنند.

حسینی رابطه بین طب و سلامت را عموم و خصوص مطلق دانست و ابراز داشت: حوزه سلامت نباید در طب خلاصه شود.

کارشناس حوزه سلامت با تأکید بر اینکه در زمینه سلامت آموزه های فراوانی در آیات قرآن کریم و روایات وجود دارد، ادامه داد: حوزویان باید این روایات را باید به روزآوری کرده و با آگاهی از علوم روز دنیا آنها را به جامعه و جهان ارائه دهند، زیرا اگر این کار صورت بپذیرد بی شک مورد قبول همگان واقع خواهد شد.

وی انسجام را رمز موفقیت دانست و خاطرنشان کرد: اگر در کار خودمان منسجم نباشیم بی تردید نخواهیم توانست در این کار موفق عمل کنیم؛ بر این اساس باید متد دین را به زبان دانشگاهی ارائه دهیم تا برای آنها قابل درک باشد.

حسینی با تأکید  بر این که باید دکترین حوزه سلامت تشکیل شود، اضافه کرد: ما در فقه دکترین طهارت، صلات و غیره داریم، اما در حوزه سلامت این کار انجام نشده است.

کارشناس حوزه سلامت با بیان اینکه نباید سلامت در جسم خلاصه شود، عنوان کرد: امروزه باید بدانیم که حوزه سلامت شامل درمان بیماری های روانی که از فضای مجازی منشعب می شود را هم شامل می شود؛ بنابراین در این زمینه باید به فضای مجازی و آسیب هایی که به سلامت افراد وارد می کند هم باشیم و از سلامت اجتماعی غافل نشویم./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات