۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۵۵۵۲۹۵
آیت الله میرباقری:

علمی که خرج خود انسان شود بی‌فایده است

نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که اگر کسی بخواهد علم را خرج خود کند، آن علم بی فایده است، گفت: علم را به کسی که دنبال اثبات نفس است نمی دهند.
سخنرانی آیت الله میرباقری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سیدمهدی میرباقری امروز در همایش حاملان عرش که با حضور حافظان قرآن کریم جامعه‌الزهرا(س) در تالار بیداری اسلامی برگزار شد قرآن کریم را چراغ هدایت الهی توصیف کرد و اظهار داشت: باید توجه داشت که قرآن کریم از عوالم بالا تنزل پیدا کرده و واسطه تنزل هم شخص پیامبر گرامی اسلام(ص) هستند و اگر وجود نازنین ایشان نبود حقایق قرآن کریم همیشه پشت پرده می ماند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی دنیا را فرصت دست یابی به حقایق قرآن توصیف کرد و گفت: حقایق قرآن کریم نزد پیامبر و امام است؛ بر این اساس امام صادق(ع) فرمودند که «کلمه روح پس از پیامبر نزد ما است و این روح همه اسرار قرآن کریم را با خود دارد.»

وی ادامه داد: امام علی(ع) بیانات لطیف، عمیق و دقیق در باب قرآن کریم و نحوه استفاده از این کتاب آسمانی بیان فرمودند، از جمله ایشان در خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه می فرمایند«وَ مَا جَالَسَ هَذَا الْقُرْآنَ أَحَدٌ إِلَّا قَامَ عَنْهُ بِزِيَادَةٍ أَوْ نُقْصَانٍ، زِيَادَةٍ فِي هُدًى أَوْ نُقْصَانٍ مِنْ عَمًى؛ هر كس با قرآن همنشينى كند، چون برخيزد، چيزى بر او افزوده شده و چيزى از او كاسته گشته. به هدايتش افزوده شده و از كوردليش كاسته گشته است.»

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تاکید بر این که فهم معارف قرآن کریم، مقدمه سیر با قرآن کریم است، عنوان داشت: باید با بهره گیری از قرآن کریم به سرچشمه قرآن که حقیقت توحید است دست یافت.

آیت الله میرباقری با بیان اینکه تلاوت قرآن کریم زمینه خیر و برکت است، ابراز داشت: در روایات آمده است که در هر حرف قرآن کریم که از سوی انسان تلاوت می شود ۱۰ تا صد حسنه برای او محاسبه می شود این در حالی است که  در هر حرف از قرآن که در نماز خوانده شود ۷۰۰ حسنه از سوی پروردگار عالم به مومن عطا می شود.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن کریم می فرماید که«ما هر یک از بندگان را که بخواهیم هدایت می کنیم و اگر بنده ای بخواهد به مقام معرفت و توحید راه یابد، با نور این کتاب هدایت می شود.»

نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان رهبری  با بیان اینکه تلاوت قرآن کریم به ویژه اگر آداب ظاهری و باطنی رعایت شود، فضیلت زیادی دارد، گفت: ائمه معصومین(ع) در روایات حروف قرآن کریم را معنا کردند که این حقیقت نشان می دهد تک تک حروف معنا دارد؛ بر این اساس اگر یک حرف قرآن به انسان عطا شود، بابی به سوی خدا و توحید است.

وی ادامه داد: قرآن کریم کتابی است که برای شفاعت انسان ها نازل شده و کتاب زنده ای است که در دنیا و آخرت شفیع است.

آیت الله میرباقری با اشاره به این که ما به اندازه سیر و فهم قرآن مجید به درجات عالی می رسیم، گفت: باید توجه داشت که امام معصوم در فهم این معارف واسط است و حقایق قرآن کریم را به مردم می رساند، زیرا ساحت قرآن ساحتی نیست که کسی بتواند به آن دست یابد؛ ائمه نیز با استناد به کتاب این مفهوم را به مردم منتقل می کردند.

نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان رهبری تلاوت و حفظ قرآن کریم را بستر و زمینه انس و بهره مندی از این کتاب آسمانی دانست و اظهار داشت: اگر بخواهیم از قرآن بهره مند شویم و با قرآن سیر کنیم باید علوم قرآنی را از امامان معصوم(ع) دریافت کنیم؛ بر این مدار نمی شود قرآن را بدون امام درک کرد چراکه علم کتاب نزد ائمه است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم به توصیف عبودیت از نگاه ثقلین پرداخت و ابراز داشت: عبودیت سه رکن دارد، اول اینکه انسان احساس مالکیت نداشته باشد و علم را از خود نداند، بلکه علم را امانت الهی بداند، در این صورت انفاق علم برای او آسان می شود.

وی افزود: دومین رکن عبودیت این است که بنده با خود تدبیر نکند و امور خود را به خداوند تفوی کند، در این صورت سختی های راه برای او آسان می شود، همچنین سومین رکن این است که تمام اشتغال فرد به تکلیف و امر و نهی خداوند باشد و پس از فراغت از بار مالکیت و خودتدبیری به بندگی در فضای آزاد بپردازد.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی استفاده حقیقی از قرآن کریم را مشروط به اتصال با امام دانست و عنوان داشت: اگر کسی بخواهد علم را خرج خود کند، آن علم بی فایده است، چراکه علم را به کسی که به دنبال اثبات نفس است نمی دهند، بر این اساس باید توجه داشت که اثبات خود یعنی هر کسی فرعونیت خود را می خواهد اثبات کند که این نشان از برتری جویی است./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات