۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۵
کد خبر: ۵۵۵۲۹۳

بررسی مبانی اقتصاد مقاومتی در آموزه‌های دینی در یک اثر

نویسنده در این کتاب سعی کرده است تا با الهام گیری از قرآن مجید برای تحقق اقتصاد مقاومتی گام کوچکی بردارد.
کتاب «مبانی و الزامات اقتصاد مقاومتی در آموزه‌های دینی»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات بوستان کتاب، کتاب «مبانی و الزامات اقتصاد مقاومتی در آموزه‌های دینی» را به قلم مهری قبادی قوردلار راهی بازار نشر کرده است.

 در معرفی پشت جلد این کتاب چنین آمده است:

اقتصاد مقاومتی که رویارویی و تقابل با اقتصاد سرمایه‌داری و اقتصاد وابسته دارد، می‌تواند راه‌حل خوبی باشد برای حل بحران‌های اقتصادی که بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا را تحت تأثیر قرار داده است.

در این کتاب سعی شده است تا با الهام گیری از قرآن مجید برای تحقق اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب پیشنهاددهنده آن در فضای اقتصادی کشور بوده‌اند گام کوچکی برداشته شود.

نویسنده این کتاب را در سه فصل با عناوین مفهوم شناسی، الزامات اقتصاد مقاومتی و عوامل موفقیت در اقتصاد مقاومتی تنظیم کرده است.

نهمچنین گارنده در فصل اول به بررسی عنوان‌های تعریف اقتصاد، تعریف اقتصاد مقاومتی، اهمیت و ضرورت اقتصاد مقاومتی، جهاد و مقاومت اقتصادی در منابع دینی پرداخته است.

اقتصاد مقاومتی با اقتصاد وابسته مصرف کننده مخالف است و در مقابل اهداف سلطه ایستادگی می‌کند و سعی دارد ساختارهای اقتصاد موجود را تغییر دهد و بومی‌سازی آن بر اساس جهان‌بینی اسلامی و اهداف آن بنا کند، ازاین‌رو نویسنده در فصل اول اقتصاد مقاومتی را چنین تعریف کرده است:

اقتصاد مقاومتی، یعنی تشخیص حوزه‌های فشار و متقابل با تلاش برای کنترل و بی‌اثر کردن آنها و در شرایط آرمانی، تلاش برای تبدیل فشار به فرصت. این اقتصاد در راستای کاهش وابستگی و تأکید بر مزیت‌های تولید داخل و تلاش بر خوداتکایی است.

اقتصاد مقاومتی مختص زمان تحریم و جنگ نیست؛ بلکه چشم‌انداز بلندمدت پیش روی اقتصاد ایران است، زیرا اقتصاد ایران در سایه تفکر جمهوری اسلامی، همیشه آماج حملات دشمنان خواهد بود. اقتصاد مقاومتی به معنای ریاضت اقتصادی نیست، بلکه مفهوم شکوفایی اقتصادی و رفع مشکلات موجود در زیربخش‌های اقتصادی، برای جلوگیری از امتیازدهی به دشمنان و بهبود سطح رفاه عموم مردم است.

پیشبرد اقتصاد مقاومتی به مؤلفه‌ها و الزاماتی نیاز دارد که بدون آنها، این مهم به نتیجه مطلوب خود نمی‌رسد، بر همین اساس در فصل دوم با عنوان مبانی و الزامات آن، از دیدگاه قرآن و روایت این مسئله در سه بخش اصلی: فراهم‌سازی بسترهای اقتصادی، مباحث مربوط به بخش تولید و مباحت مربوط به بخش مصرف، بررسی شده است.

 همچنین فعالیت اقتصادی هر جامعه نتیجه فرهنگ، سیاست، اعتقادات و روابط اجتماعی است، از این رو نگارنده در فصل دوم زیر عنوان فراهم‌سازی بسترهای اقتصادی چنین آورده است:

 در هر کشور که بسترها قانونی، فرهنگی و ... مهیاتر باشد، امکان بهبود فعالیت‌های اقتصادی در آن کشور بیشتر خواهد بود؛ به عبارت دیگر، آماده‌سازی بسترهای اقتصادی، پایه و زیربنای تحقیق اقتصاد سالم در یک کشور محسوب می‌شود. بنابراین، طبق آیین مقدس اسلام و آیات و روایت نیز می‌توان برخی مبانی اعتقادی، فرهنگی و ... را در راستای مهیاسازی بسترهای اقتصادی مطرح کرد.

عوامل موفقیت در اقتصاد مقاومتی

موفقیت در عرصه اقتصاد مقاومتی نیر وابسته به عواملی است که بدون آنها، این مهم به نتیجه مطلوب نمی‌رسد. مهم‌ترین عوامل مؤثر در این باره را می‌توان در دو مورد کلی عوامل معنوی پیشرفت اقتصادی و عوامل مادی پیشرفت خلاصه کرد. ازاین‌رو نویسنده در فصل سوم به بررسی این دو موضوع پرداخته است.

 پیشرفت اقتصادی علاوه برفعالیت‌های آدمی به برخی عوامل دیگر نیز نیاز دارد که جنبه مادی و اقتصادی ندارند، ازاین‌رو نگارنده در فصل سوم زیر عنوان «عوامل معنوی پیشرفت اقتصادی» چنین آورده است:

ادای نماز که در روایت؛ از عوامل پیشرفت اقتصادی شمرده است و با استغفار که از مقدمات بهره‌مندی از نعمت‌های الهی دانسته شده است.

 برخی دیگر نیز مثل انفاق، اگر جنبه اقتصادی دارند؛ در نگاه اول، موجب رشد اقتصادی نمی‌شوند و چه‌بسا نظر برسد که اموال انسان با انجام آن کارها کم شود، ولی در روایات، معصومان تشویق به انفاق می‌کنند و آن را مایه فزونی می‌دانند.

 برخی از عوامل، مثل قرض‌الحسنه و صدقه نیز در نگاه اول، غیر معنوی به نظر می‌رسند و چه‌بسا موجب کاستی اموال شوند، ولی بنا به‌تصریح آیات و روایت و تجربه عملی، علاوه بر عدم کاستی، افزایش برای اموال را در بردارند.

انتشارات بوستان کتاب، کتاب «مبانی و الزامات اقتصاد مقاومتی در آموزه‌های دین» را با شمارگان 1100 نسخه، در 207 صفحه و به قیمت 15000 تومان منتشر کرده است./۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات