۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۵۵۵۲۷۰
آیت الله مقتدایی:

مدارس علمیه شهرستان‌ها با اساتید و فضلای بومی تقویت شوند

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با انتقاد از طلابی که حاضر به هجرت از قم نیستند، خواستار تقویت مدارس علمیه شهرستان ها با اساتید و فضلای بومی شد.

 آیت الله مقتدایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله مرتضی مقتدایی عضو شورای عالی حوزه های علمیه پیش از ظهر امروز در آیین تجلیل از طلاب و فضلای ممتاز کرمانی حوزه علمیه قم که از سوی مجمع نمایندگان طلاب و فضلای استان کرمان در سالن همایش های دارالشفاء برگزار شد، اظهار داشت: استان کرمان از حضور طلاب و فضلای ارجمندی بهره می برد و مجمع نمایندگان این استان نیز در برپایی این مجلس زحمات زیادی را متحمل شده اند.

وی با بیان این که مجمع نمایندگان سایر استان ها نیز باید از این استان الگو بگیرند، افزود: تکریم از طلاب و فضلای ممتاز امری حائز اهمیت است، چون هم نوعی تکریم است و هم تشویقی است تا در تحصیلات آینده خود نیز جدیت بیشتری به خرج بدهند.

آیت الله مقتدای تصریح کرد: در حوزه علمیه ما فضلای خوب و اساتید مجربی داریم به ویژه اساتید استان کرمان همواره اساتید فاضل، متعهد و ولایی هستند و طلاب این استان نیز فاضل، نجیب و درس خوان هستند و این نشان می دهد که کرمان استانی عالم پرور است و مردم این استان نیز ولایی و عالم پرور هستند که از بین آنها این چنین طلاب و فضلایی انتخاب می شوند.

وی با تأکید بر این که مجمع نمایندگان باید همچون پدر و برادری مهربان در کنار طلاب استان خود باشند، اظهار داشت: اعضای مجمع نمایندگان نسبت به طلاب شهرهای خود باید احساس مسؤولیت کنند، چراکه طلاب در استان قم همواره با مشکلات تحصیلی و معیشتی زیادی رو به رو هستند که یک عضو مجمع نمایندگان باید سراغ آنها رفته و از آنها دلجویی کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه یادآور شد: باید نسبت به طلاب استان خود به گونه ای عمل کنید که دلگرم باشند و بدانند که در صورت مشکلات می توانند به شما تکیه کنند، بنابراین همراهی شما با طلاب و اساتیدی که در قم هستند از اهمیت ویژه ای برخودار است و مسؤولیتی شرعی و الهی بر عهده شما است.

وی اضافه کرد: مطلب دیگر آن که طلاب حوزه علمیه قم همین مسؤولیت را باید نسبت به مردم و اهالی استان خود نیز داشته باشند؛ تفقه در دین یک وظیفه اولیه است ولی وظیفه سنگین تر که در قرآن اشاره شده انذار، رفتن بین مردم و تبلیغ دین است.

آیت الله مقتدایی با اشاره به این که در مورد استان کرمان آمار تکان دهنده ای وجود دارد، ابراز کرد: این معنا ندارد که کمتر از نصف مساجد این استان امام جماعت داشته باشد؛ شما باید به استان خود بروید و مساجد و مراکزی که با کمبود روحانی مواجه هستند را با حضور و فعالیت خود مزین کنید.

وی افزود: یکی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از مردم کرمانشاه همین بود که چرا طلابی که از این استان در قم هستند به استان خود برنمی گردند و علوم دینی را در بین مردم خود نشر نمی دهند، بنابراین وظیفه اصلی روحانیت حضور در مناطق خود و تبلیغ در آن شهرها است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه عنوان کرد: حتی اگر در استان ها نیاز به استاد هست از بین فضلای خودتان بزرگانی را جستجو کرده و به شهرهای استان خود بفرستید، چون بسیاری از طلاب سال های اولیه طلبگی خود را در قم نیستند و اگر در استان های خود تقویت شوند در قم نیز موفق تر خواهند بود.

وی تأکید کرد: حوزه های علمیه شهرستان ها باید تقویت شود و خود فضلای بومی هر استان باید به فکر استان خود باشند، مساجد را از امام جماعت پرکنید و این را برای خود وظیفه بدانید./1330/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات