۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۵۵۵۲۴۸
آیت الله علم الهدی:

مستکبران با ظهور امام زمان به عذاب خزی دچار خواهند شد

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: همانطور که عذاب خزی بر قوم شعیب نازل شد، تمام جریان های استکباری امروز نیز در جریان ظهور امام زمان(عج) به عذاب خزی مبتلا خواهند شد.
تفسیر آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، شامگاه چهارشنبه در ادامه سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم که با موضوع «مهدویت» در محل مهدیه مشهد برگزار می شود، به بیان نکات تفسیری آیه 93 سوره مبارکه هود پرداخت.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به این که در این آیه شریفه حضرت شعیب قوم خود را به عذابی خوار کننده هشدار می دهد، اظهار کرد: این تهدید شعیب یک سخن عادی نبود. با قرب و عظمتی که شعیب در بندگی خدا داشت، هیبت او به گونه ای بود که وقتی می گفت «إنی عامل» آن را با قدرت و صلابتی می گفت که لرزه بر اندام همگان می افتاد.

آیت الله علم الهدی با اشاره به این که تهدید اولیای الهی قطعا محقق می شد، خاطرنشان کرد: روزی پیامبر(ص) در مسجد نماز می خواندند و وقتی به سجده رفتند، یکی از اعراب جاهل به دستور ابوجهل شکمبه گوسفند را روی سر پیامبر گذاشت. ایشان پس از نماز در صورت یکایک رؤسای قبایلی که دستور به انجام این کار داده بودند، ایستاده و فرمودند «لقد جئتکم بالذبح» یعنی «من آمدم تا یکایک شما را بکشم.» در اثر این تهدید پیامبر(ص) رعشه بر اندام تمام آن افراد افتاد و در نهایت همگی در جنگ بدر به دست امیرمؤمنان(ع) به درک واصل شدند.

وی یادآور شد: عذاب خزی عذابی است که وقتی نازل شود، نابودی شخص عذاب شده همراه با ذلت خواهد بود. دو جا نابودی همراه با ذلت رخ می دهد؛ یکی جایی که برای خانواده انسان مشکلی به وجود آید و آن مرد نتواند خانواده خود را نجات دهد. مظهر دوم عذاب خزی این است که جریانی در برابر رقیب خود شکست بخورد و از قدرت ساقط شود و طرف مقابل پس از قرار گرفتن در رأس قدرت، همه چیز را از آن جریان بگیرد.

امام جمعه مشهد مقدس افزود: وقتی حضرت شعیب(ع) آن قوم را نفرین کرد، به فرموده قرآن، آن ها دچار دو حادثه شدند؛ اولا «رجفه» که به معنای زلزله های سخت ویران کننده است و دیگری عذاب «صیحه» یا همان امواج صوتی بسیار قوی که وقتی این امواج با انسان برخورد کند، او را از حرکت باز می دارد و در جریان خون او اختلال ایجاد می کند. وقتی عذاب بر قوم حضرت شعیب(ع) نازل شد، آن ها می دیدند که خانواده شان در جریان زلزله در حال نابودی هستند اما چون گرفتار عذاب صیحه شده بودند، کاملا ناتوان از نجات خانواده خود بودند.

قرآن کریم می فرماید وقتی عذاب نازل شد، ما شعیب و پیروانش را نجات دادیم. نجات آن ها به گونه ای رقم خورد که با وجود این که از شهر خارج نشده بودند، این زلزله و صیحه به حومه آن ها وارد نشد.

وی در ادامه به روایت امام هشتم(ع) در تفسیر این آیه شریفه اشاره کرد و گفت: بزنطی نقل می کند که حضرت فرمودند «چقدر صبر با انتظار فرج خوب است.» این سخن امام هشتم(ع) ناظر بر این است که انتظار فرج فقط خواندن دعای ندبه و استغاثه به حضرت نیست بلکه آمیخته با مقاومت و صبر است. کسی واقعا منتظر امام زمان(عج) است که با جریانات معاند امام زمان(عج) مبارزه کند. انسانی که منتظر است نمی تواند آرام بگیرد و به استغاثه و دعای ندبه اکتفا کند.

آیت الله علم الهدی اظهار کرد: همانطور که شعیب در برخورد با دشمنان خدا مقاومت کرد، منتظران امام زمان(عج) هم نمی توانند فساد را ببینند اما نهی از منکر نکنند و به این بیندیشند که دیگران درباره آن ها چگونه سخن می گویند. وقتی انسان ببیند فساد و انحراف می خواهد بر مردم مسلط شود، نمی تواند ساکت بنشیند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی ادامه داد: کسی که خود را وقف وجود مقدس امام زمان(عج) کند، دیگر به چیزی جز این که چگونه به حضرت خدمت کند، نمی اندیشد. امام هشتم(ع) وقتی فرمودند «صبر همراه با انتظار فرج چه زیباست»، همین آیه شریفه را قرائت فرمودند و گفتند معنای این آیه این است که اگر می خواهید منتظر امام زمان(عج) باشید، باید صبر داشته باشید چرا که فرج بر یأس و ناامیدی می آید یعنی زمانی که همه انسان ها از اصلاح امور ناامید شده باشند.

وی یادآور شد: وضعیت شیعه پس از دوران امام رضا(ع) پیرامون درک این روایت مهم است چرا که شرایط پس از ایشان به گونه ای سخت شد که امام معصوم(ع) از دسترس مردم دور شدند و 12 قرن است که ظلم به شیعه روا شده است.

آیت الله علم الهدی تأکید کرد: همانطور که عذاب خزی بر قوم شعیب نازل شد، تمام جریان های استکباری امروز نیز در جریان ظهور امام زمان(عج) به عذاب خزی مبتلا خواهند شد./820/پ202/ب1

ارسال نظرات