۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۵۵۵۲۲۰
قائم مقام معاون تهذیب حوزه:

طلبه‌ای موفق است که عالم، عاقل و دیندار باشد

حجت الاسلام والمسلمین همتیان گفت: خدمتگذاری امام زمان یکی از زیبایی های طلبگی است و کسی که این شیرینی و زیبایی را ببیند هیچگاه از طلبگی خسته نمی‌شود.
همتیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد همتیان، قائم مقام معاون تهذیب حوزه های علمیه در جلسه درس اخلاق خود در مدرسه مدینه العلم، جمله «ما رأیت الا جمیلا» را قابل تأمل دانست و اظهار داشت: چگونه است که ظاهر داستان کربلا با آن همه فجایع رخ داده در آن زیبا نیست؛ اما حضرت زینب(س) آن را زیبا می بیند.

وی ادامه داد: معلوم است که حضرت باطن و حقیقت ملکوتی قضیه را می بیند و فقط به ظاهر اکتفا نمی کند و اگر کسی هم بخواهد ارزش داستان کربلا را بداند نباید به ظاهر آن بسنده کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه عالم طلبگی را هم دارای باطن توصیف کرد و افزود: طلبگی هم ظاهر و باطنی دارد و همانند کربلا باید به باطن آن نگریست، اگر کسی فقط به ظاهر آن نگاه کند و حقیقت و باطن آن را درک نکند، نمی تواند مسیر آن را تا پایان ادامه دهد؛ چراکه در فضای طلبگی سختی های ظاهری همچون توهین، دشنام، نیش و کنایه وجود دارد و مشاهده ظاهر آن ملالت آور می‌شود؛ اما دیدن ملکوت آن شیرینی خاصی به طلبه می چشاند.

وی در ادامه خدمت به امام زمان(عج) را از زیبایی‌های طلبگی دانست و ابراز داشت: همین سربازی و خدمتگذاری امام زمان یکی از زیبایی های طلبگی است و کسی که این شیرینی و زیبایی را ببیند هیچگاه از طلبگی خسته نمیشود.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان با اشاره به اهمیت خدمت گذاری به امام زمان گفت: ارزش خدمت به حضرت آنقدر زیاد است که امام جعفر صادق(ع) درباره ایشان میفرمایند: «لو ادرکته لخدمته ایام حیاتی» یعنی اگر او را درک کنم تمام عمر خدمت او را می‌کنم.

وی امن‌ترین مسیر زندگی را خدمت به امام زمان(عج) دانست و بیان کرد: بهترین راهی که انسان با خیال راحت جوانی خود را خرج آن کند و در پایان پشیمان نشود خدمت به امام زمان(عج) است؛ اما باید توجه داشت که هرقدر متاع ارزش بیشتری داشته باشد، سختی بیشتری دارد و سختی فراوان طلبگی هم بخاطر ارزش آن است.

قائم مقام معاون تهذیب حوزه های علمیه دینداری و تقوا را از لوازم ضروری طلبگی برشمرد و گقت: علی‌ بن‌حمزه‌ بطائنی وکیل مورد اعتماد حضرت موسی بن‌جعفر(ع) بود و مقدار زیادی اموالِ حضرت نزد او امانت بود که بعد از شهادت حضرت به طمع تصاحب و عدم تحویل اموال، منکر امامت امام رضا(ع) شد و در نتیجه مذهبی را به نام واقفیه به وجود آورد.

وی در پایان داشتن سه ویژگی را برای طلبه ضروری دانست و تصریح کرد: عمل طلبه ها بسیار پر ارزش است؛ اما خطر سقوط آن هم بسیار زیاد است و یک طلبه برای موفقیت و عدم لغزش باید عالم، عاقل و دیندار باشد، از عقل بسیار یاری بگیرد و تصمیمات او نباید تحت تأثیر احساسات باشد و اگر خیر بود آن را انجام دهد و در غیر آن از انجامش خودداری کند و از همین‌رو خداوند در قرآن فرموده است: «إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لا يَعْقِلُونَ» یعنی بدترین جنبنده ها نزد خدا کسی است که به عقلش مراجعه نکند./۸۷۶/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات