۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۶
کد خبر: ۵۵۵۲۱۱

رادیو اینترنتی نماز رونمایی شد

رادیو اینترنتی نماز با پخش برنامه‌های ترکیبی در زمینه بحث محتوایی نماز، قرائت، تفسیر، زیباخوانی، پاسخ به شبهات در عرصه نماز با حضور قائم مقام ستاد اقامه نماز و عوامل برپا کننده این رادیو آغاز کار خود را اعلام کرد.
ستاد اقامه نماز

به گزارش خبرگزاری رسا، به نقل از روابط عمومی و امور استان‌های ستاد اقامه نماز، محمود مظفر قائم مقام ستاد اقامه نماز در نشست رونمایی از رادیو اینترنتی نماز با بیان اینکه ما برای استفاده از ظرفیت رسانه و فضای مجازی در عرصه نماز، اقداماتی انجام‌ داده‌ایم و موضوعات نماز را در سال‌های گذشته با موضوعاتی همچون نمازگرام که مبتنی بر عکس بود آغاز و در مرحله بعد نماز و رسانه را پیگیری کرده و امروز رادیو اینترنتی نماز را که مبتنی بر صدا است رونمایی می‌کنیم، اظهار کرد: ما می‌خواهیم از این طریق شبهاتی که در عرصه نماز برای برخی وجود دارد از بین رفته، در صدد ترویج فرهنگ نماز در بین اقشار مختلف جامعه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: رادیو اینترنتی نماز هر سه‌شنبه برنامه دارد و در کل یک مجموعه ترکیبی است که هفده دقیقه در کانال تلگرامی قرار می‌گیرد و در این هفده دقیقه موضوعات متعددی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد که از جمله آن‌ها، بحث محتوایی نماز است. البته سعی کرده‌ایم که این بخش محتوایی با صداوسیمای جمهوری اسلامی هماهنگ باشد. بخش‌های متنوعی از جمله تفسیر آیات نمازی، قصه‌گویی، سخنان علما و بزرگان درباره نماز، داستانک‌های نمازی، پیام‌های مقام معظم رهبری به اجلاس‌های سراسری نماز و … را در این مجموعه داریم و سعی کرده‌ایم در این رادیو اینترنتی از صوت زیبا استفاده کنیم.

قائم مقام ستاد اقامه نماز تصریح کرد: افراد می‌توانند صدای خود را ضبط کنند و برای ما ارسال کنند. همچنین ارائه خاطرات نمازی از سوی آنها در این رادیو اینترنتی قرار داده می‌شود. ما درصدیم که یک تعامل ارزشمند با مردم داشته باشیم. همچنین از نرم‌افزارهای موبایلی نیز در این عرصه بهره برده‌ایم. ما درصددیم تمام کسانی که تجربه خوبی در دعوت به نماز دارند این موضوع را با ما در میان بگذارند تا ما بتوانیم از ظرفیت‌های آنها برای ترویج فرهنگ نماز بهره ببریم.

مظفر یادآور شد: برای زیباخوانی نماز از کارشناسان قرآنی بهره برده‌ایم که از جمله آنها عبارتند از محمد طائب و همچنین در عرصه اذان نیز از اساتید مختلفی بهره برده‌ایم. هفده دقیقه رمز هفده رکعت نماز است که برنامه‌های ترکیبی پیرامون آن داریم؛ از جمله آنها تفسیر نماز، اخبار و رویدادهای نمازی، زیباخوانی نماز، داستانک‌ها و خاطرات نمازی را روی سایت اینترنتی قرار می‌گیرد. در آینده نه چندان دور نیز تولیدات ما در این عرصه بیشتر می‌شود و امکان پخش زنده روی سایت اینترنتی را داریم.

وی یادآور شد: در حوزه انتشارات نیز بخش‌های مختلفی داریم. از کتاب‌های صوتی کم حجم، مفید و موثر نیز در این عرصه بهره برده‌ایم. از گویندگان خانم نیز در این رادیو استفاده کرده‌ایم . ما درصدد هستیم که در عرصه نماز با این رادیو اینترنتی به شبهات پاسخ بدهیم و بر همین اساس از کتاب‌های حاج آقا قرائتی و سایر انتشاراتی که در عرصه نماز فعالیت داشته‌اند بهره برده‌ایم تا موضوعات و نیازهای مورد نیاز مخاطب برطرف شود.

قائم مقام ستاد اقامه نماز افزود: در بخش رادیو انتخاب برای مخاطب محدود است. وقتی رادیو گوش می‌دهیم باید ببینیم گوینده چه می‌گوید و نمی‌توانیم آن را به عقب یا جلو ببریم؛ اما در این رادیو اینترنتی ما بنا به تقاضای مخاطب بخش‌های مختلفی را بارگذاری کرده‌ایم و به مخاطب حق انتخاب می‌دهیم. همین حق انتخاب می‌تواند سبب جذب مخاطبان بیشتری شود. در این رادیو اینترنتی دنبال پاسخ به شبهات نیز هستیم مثلا این شبهه برای برخی وجود دارد که ما چرا باید نماز را به عربی بخوانیم؛ که با استفاده از تفسیرهای حاج آقا قرائتی ما به این شبهات پاسخ داده‌ایم.

از ظرفیت‌های هنر برای ترویج فرهنگ نماز بهره ببریم/ در جشنواره فیلم فجر موضوعی با عنوان نماز داشته باشیم

مظفر در ادامه با بیان اینکه ما در ستاد اقامه نماز به دنبال این هستیم که بتوانیم نماز و تاثیر آن را در جامعه به صورت عملیاتی به اجرا در بیاوریم، خاطرنشان کرد: ما در جامعه به دنبال اقامه نماز هستیم، نمازخوان زیاد داریم اما در تلاش هستیم که بتوانیم فرهنگ و دستاوردهای نماز را در اولویت‌های برنامه‌های خود قرار بدهیم بر همین اساس درصدد هستیم نمازخانه‌ها در تمام مکان‌ها تجهیز شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه ما درصددیم نماز به گونه‌ای خوانده شود که بتوانیم تاثیر آن را در جامعه در اخلاق و رفتار مردم ببینیم، گفت: بزرگ‌ترین دغدغه ما همین مطلب است اما متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم به نقطه مطلوب برسیم. مسئولان و وزرای ما باید نسبت به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند. نماز در اولویت کار ما باید باشد. گاهی برخی از ارگان‌ها اگر پول و یا امکاناتی اضافه داشتند از آن نمازخانه را می‌سازند اما نمازخانه باید مهم‌ترین رکن هر مکانی باشد.

قائم مقام ستاد اقامه نماز بیان کرد: مربیان و مدیران آموزشی چه در سطح دانشگاه‌ها و چه در مراکز پیش دبستانی باید شیوه‌ها و مهارت‌های دعوت به نماز را فرا بگیرند که چطور مردم و حتی قشرهای خاکستری را به نماز دعوت کنند. در این زمینه ما می‌توانیم از هنر و مسائل فرهنگی نیز بهره ببریم. در فیلم فجر خیلی کم موضوعی داریم که به نماز پرداخته شود. هنرمندان، فیلمسازان و تهیه‌کنندگان ما در این زمینه می‌توانند اثرگذار باشند. وزارت ارشاد و صداوسیما می‌تواند از ظرفیت‌های هنر برای ترویج فرهنگ نماز بهره ببرد.

مظفر تاکید کرد: نویسندگان در بخش داستانک، شعرا در بخش شعر  و نویسندگان رمان‌های کوتاه و بلند می‌توانند در این عرصه بسیار اثر بگذارند. شاید در این رابطه اقدامات و کارهایی داشته‌ایم اما کافی نبوده است. محصولات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز باید در عرصه فعالیت‌های نماز پویا باشد. مفاهیم نماز باید به زبانه کودکان برای سنین مختلف بیان شود تا آنها جذب این فریضه مهم و ارزشمند الهی شوند. متاسفانه در زمینه فعالیت‌های مختص کودکان در عرصه نماز دچار نقص و آسیب‌هایی هستیم.

وی یادآور شد: ما تفاهمنامه‌ای با معاونان وزارت ارشاد داشته‌ایم و امیدواریم در سال آینده در جشنواره تئاتر موضوعی با موضوع نماز داشته باشیم و فیلمسازان ما نیز به این موضوع اهمیت بدهند. اگر ما بتوانیم زیبا و هنرمندانه از طریق فیلم و سریال به موضوع نماز بپردازیم نیمی از کارها را پیش برده‌ایم. اگر در جشنواره فیلم فجر برای فیلمسازان ما جوایز ویژه‌ای در نظر گرفته شود و به آنها بگویند هر کسی که در عرصه نماز فیلم بسازد یک سیمرغ خاص به او تعلق می‌گیرد. این می‌تواند سبب تشویق فیلمسازان شود.

هزار و ۱۳۰ باب نمازخانه و مسجد احداث، بازسازی و بهینه‌سازی شده/ کمبود مساجد را در مناطق محروم داریم

قائم مقام ستاد اقامه نماز ادامه داد: ما از سال‌های گذشته نسبت به نمازخانه‌های بین راهی و ادارات اهتمام ویژه‌ای داشته‌ایم و تاکنون در کل کشور هزار و ۱۳۰ باب نمازخانه و مسجد احداث، بازسازی و بهینه‌سازی کرده‌ایم. یکی دیگر از دغدغه‌های ما این است که بتوانیم با یک عزم ملی نمازهای صبح را در مساجد احیا کنیم که این نیازمند همکاری روحانیون است. متاسفانه ما در این عرصه شاهد اقدامات و فعالیت‌های خوبی نیستیم. مردم در نماز مغرب و عشاء و حتی نمازهای ظهر مشارکت دارند اما در نماز صبح کمتر به این موضوع اهتمام ورزیده می‌شود.

مدیرعامل مجمع خیرین مسجدساز در ادامه با اشاره به این مطلب که کمبود مساجد را در مناطق محروم داریم و یک عدم انگیزه و عدم توجه نسبت به این موضوع در حال رخ دادن است، درباره فعالیت‌های آن مجمع گفت: در ستاد اقامه نماز یک نهضت مردمی با عنوان مجمع خیرین مسجدساز ایجاد کردیم تا هر کسی در حد توان خود بتواند در امر مسجدسازی مشارکت‌ داشته باشد. ترویج و تبلیغ ساخت مساجد ارزان، کم‌هزینه در منطقه پر جمعیت و محروم در سراسر کشور از شعارهای ما است. محاسبه کردیم اگر هر شخصی در هر ماه فقط هزار تومان کمک کند، ‌ می‌توانیم سالیانه یک میلیارد تومان اعتبار برای ساخت مساجد کسب کنیم. برای این امر با شرکت آسان‌پرداخت وارد مذاکره شدیم. کسانی که علاقه به مشارکت در این امر خیر را دارند، می‌توانند با وارد کردن شماره # ۲۳ * ۷ * ۷۳۳ * به این امر دست یابند. برای اینکه خیرین مسجدساز بتوانند اقدامات و کارهای ما را پیگیری کنند کانال تلگرامی خیرین مسجدساز تحت عنوان http://www.masjedsaz.ir  را راه‌اندازی کرده‌ایم که از این طریق می‌توانند نیازها شهر و منطقه خود را مطرح و گزارش‌های کار را ببینند.

وی ادامه داد: ما در عرصه فعالیت‌های نماز خلاءها، نقص‌ها و کمبودهایی داریم که خلاءها از طریق همت عالی، نقص‌ها از طریق ایمان و عزم راسخ و کمبودها با یک تلاش جهادگونه برطرف می‌شود. ما در فضای مجازی درصدد هستیم که در عرصه فعالیت‌های نماز اقداماتی داشته باشیم تا بتوانیم در آینده نسلی نمازخوان و کسانی که اقامه نماز را به صورت عملی در جامعه داشته باشند را بیشتر پرورش بدهیم. بر همین اساس یک خط ویژه‌ای را تحت عنوان کانال نیک یاوران نماز راه‌اندازی کرده‌ایم. برای خانواده‌هایی که می‌خواهند فرزندان خود را نمازخوان بار بیاورند و از این طریق مشکلات آنها در عرصه پاسخگویی به سوالات جوانان و نوجوانان آنها رفع شود.

قائم مقام ستاد اقامه نماز یادآور شد: ما از دانش‌آموزانی که مدرسه آنها نزدیک مساجد است می‌خواهیم اگر برایشان امکان دارد نماز صبح را در مسجد اقامه کنند. این دغدغه مومنان است که نمازهای صبح در مساجد احیا شود و دغدغه‌ای بجا است. ما یک بانک اطلاعاتی از کمبودهای مساجد در مناطق محروم داریم و بعد از ۳۹ سال که از انقلاب می‌گذرد برای انقلاب مناسب نیست که روستایی از مسجد محروم باشد. ما درصدد هستیم با این بانک اطلاعاتی و مشارکت‌های مردمی نهضت راه‌اندازی مساجد را احیا کنیم.

مظفر در ادامه با درخواست از دستگاه‌های متولی بهداشت، درمان، امداد و نجارت برای اسکان مسافران نوروزی، گفت: از تمام دستگاه‌های متولی امر خواستارم که در ایام تعطیلات نوروز به نمازخانه‌های بین راهی نیز توجه داشته باشند و اگر برای آنها میسر است در شهرهایی که بازدید مردم و حضورشان در آنجا بیشتر است درب‌های مساجد را برای اقامه هفده‌گانه نماز باز بگذارند تا از این طریق مردم نیز انس و الفت بیشتری با مساجد داشته باشند. این امر را می‌تواند استاندار هر شهری پیگیری کند و امیدواریم در این عرصه نیز شاهد اقدامات و فعالیت‌های ارزشمند و خوبی باشیم.

براساس این گزارش ، مشاهده سایت رادیو نماز از طریق سایت ستاد اقامه نماز کشور به نشانیradio.namaz.ir قابل مشاهده و بهره‌برداری است./۸۱۶/د۱۰۳/ب۱

ارسال نظرات