۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۵۵۵۱۰۵

از کتاب "پزشک پرواز" رونمایی شد

آیین رونمایی از کتاب «پزشک پرواز» در سالن مهر حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی تهران برگزار شد.
رونمایی از کتاب "پزشک پرواز"

به گزارش خبرگزاری رسا، آیین رونمایی از کتاب «پزشک پرواز» در سالن مهر حوزه هنری با حضور محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایرج فاضل رئیس جامعه جراحان ایران، عبد الحمید قره داغی مدیر عامل انتشارات سوره مهر، دکتر حسن عراقی زاده معاونت بهداری ستاد کل نیروهای مسلح، دکتر احمد عبداللهی قمی رئیس بهداری سپاه پاسداران و مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری در خصوص کتاب پزشک پرواز گفت: کتاب پزشک پرواز، اثری است که جایش در میان ادبیات دفاع مقدس ما خالی بود. ما بیش از ۸۰۰ کتاب تا کنون منتشر کرده ایم؛ اما جای خاطرات پزشکان ما خالی بود. قبلاً دو کتاب از خاطرات پزشکان عراقی منتشر کرده‌ایم. امروز بخشی از خاطراتی که منتشر می شود درباره  پزشکانی است که در جنگ حضور داشتند.

وی افزود: از آقای خرسندی ممنون هستیم که ما را از این غفلت بیرون آوردند. نگارش این کتاب یک شروع و فصل تازه در ادبیات دفاع مقدس ماشت. است. امیدوارم این آخرین کتاب در این باره نباشد. نکته ای که در خاطرات خرسندی وجود دارد، شخصیت وی است که می تواند برای جوانان عزیزمان که جویای علم هستند مغتنم باشد. اکنون که با بحران شخصیت روبرو هستیم، جوانان ما شخصیت و هویت خود را در این کتاب بجویند.

رئیس حوزه هنری بیان کرد: امیدوارم خاطرات همه عزیزانی که در روزهای حماسه دفاع مقدس حضور داشتند و ملت ما را تنها نگذاشتند، منتشر شود. متاسف هستم کسانی که باید خاطراتشان منتشر می شد، اکنون در میان ما نیستند. فرصت را از دست ندهیم. این سرمایه ملی به همه ایران تعلق دارد.

سپس سیاوش صحت عضو جامعه جراحان، پیام رئیس جامعه جراحان را قرائت کرد.

همچنین در این مراسم، فاطمه دهقان نیری، نویسنده کتاب پزشک پرواز در خصوص این اثر گفت: کتاب پزشک پرواز یکی از بهترین کار‌هایی بود که انجام داده ام.

.وی افزود: دو سال نگارش آن طول کشید و ۲۰ ساعت برای نگارش کتاب مصاحبه گرفتم. یکی از دلایلی که به خاطرات پزشکان در جنگ پرداخته نشده، وقت اندک پزشکان است. منابع در این باره کم است و هر نویسنده دیگری بخواهد بنویسد، باید سراغ پزشکان حاضر در صحنه برود. ما نویسندگان باید در خدمت پزشکان باشیم تا ناگفته های آنها از جنگ برای این نسل گفته شود.

در این مراسم، محمد تقی خرسندی آشتیانی، راوی کتاب پزشک پرواز گفت: من وظیفه کوچکی را در جنگ انجام دادم و در حدی نبود که کتابی درباره اش نوشته شود.  دکتر عرب خردمند اصرار کردند که خاطراتم نوشته شود. اگر اصرار ایشان نبود، این کتاب نوشته نمی شد. آنچه به من در این راه مدد داد،  عشق و احساس بدهکاری بود.

خزسندی آشتیانی در ادامه از تلخی ها و شیرینی های دوران دفاع مقدس گفت و ادامه داد : در دوران جنگ در اوج سختی، شیرینی هایی را پیدا کردم که هیچ جا نمی توانستم ببینم. خاطرات جنگ بسیار زیاد بود. هر وقت خانم دهقان نیری برای مصاحبه می آمدند، خواب و خسته بودم؛ به وی می گفتم من در خواب و خیال چیزهایی یادم می آید و به شما می گویم..

این کتاب حاصل ده جلسه مصاحبه با دکتر محمدتقی خرسندی، فوق تخصص گوش و حلق و بینی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، بوده و دربرگیرنده خاطرات ایشان از کودکی تا کنون و به طور خاص خاطرات سال‌های جنگ ایران و عراق و حضور ایشان در مناطق جنگی است.

گزیده‌ای از کتاب:

“‌ روال کار را برنامه‌ریزی کردیم. قرار شد مجروحینی که زمان داشتند، بلافاصله کارهای اولیه‌شان انجام بشود و بعد آن‌ها را به باند بفرستیم تا انتقال داده شوند. صندلی‌های هواپیماها را برداشته و برانکارد گذاشته بودند. داخل هواپیما را هم مثل آمبولانس، به میله‌ی سرم و غیره مجهز کرده بودند. هر هواپیما می‌توانست چهارصد مریض را انتقال بدهد. “…/۹۹۸/د ۱۰۳/ش

ارسال نظرات