۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۵۵۵۰۸۷
آیت الله اعرافی خبر داد؛

تقدیر رهبر انقلاب از تشکیل شورای هماهنگی نهادهای عالی حوزوی

مدیر حوزه‌های علمیه از تقدیر رهبر معظم انقلاب از تشکیل شورای هماهنگی نهادهای عالی حوزوی خبر داد و تعامل این نهادها را عامل مهمی در جلوگیری از موازی کاری ها دانست.
سخنرانی آیت الله اعرافی آیت الله اعرافی در همایش مرکز خدمات حوزه

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی صبح امروز در مراسم افتتاحیه سی و دومین همایش مدیران مرکز خدمات ضمن گرامیداشت ایام پیروزی انقلاب اسلامی گفت: خداوند را برای نعمت حضور پرشکوه ملت ایران در دفاع از آرمان‌های امام(ره) و انقلاب شاکر هستیم و باید قدردان مردمی باشیم که به رغم همه کاستی‌ها به شکل اعجاز انگیز در نقطه‌های عطف حضور پیدا می‌کنند.

وی ضمن گرامی داشت ایام فاطمیه و تسلیت شهادت بانوی بزرگ اسلامی گفت: از شما که در استان‌های مختلف خدمت‌گزار طلاب و روحانیون هستید قدردانی می‌کنم.

مدیر حوزه‌های علمیه ابراز داشت: واقعاً مرکز خدمات با نگاه عمیق، دقیق، جامع و مخلصانه در ارتقای روحانیت و حوزه تلاش می‌کند.

وی گفت: اسلام دین اجتماعی است و یک وظیفه عام خدماتی را بر دوش همه انسان‌ها گذاشته است و البته فقه ما بخش‌هایی از این مباحث را خوب تدوین نکرده است.

آیت‌الله اعرافی عنوان کرد: ما در چند باب فقهی خلأ داریم که یکی از آنها فقه روابط عام اجتماعی است و در چند سال گذشته یکی از دغدغه‌های من بوده است.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: اسلام فرد را در ارتباط با جامعه معنا می‌کند و اصلاً نمی‌شود این ارتباط را قطع کرد.

وی با اشاره به اینکه خدمتی که به دیگران ارائه می‌کنیم به سه گروه اصلی تقسیم می‌شود گفت: خدمات معنوی و دینی، خدمات روحی و روانی و خدمات سخت‌افزاری سه نوع خدمت هستند و اسلام نیز در نوع‌های دوم و سوم به شکل وسیع و با دقت بسیار ورود کرده است.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: اسلام بک جامعه آباد و سالم و مترقی را می‌خواهد به وجود آورد و فرد سالم هم در این جامعه پرورش می‌یابد.

وی گفت: قدم‌های اول در شکل‌گیری شورای عالی نهادهای عالی حوزه انجام شده است و در استان‌ها هم جلساتی تشکیل می‌شود ولی هنوز در آغاز راه هستیم.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: در جلسه‌ای گزارش تشکیل شورای هماهنگی نهادهای عالی حوزوی خدمت مقام معظم رهبری ارائه شد و ایشان از تشکیل این شورا تشکر کردند.

وی گفت: در بحث‌های مربوط به حوزه، سندهای مراکز مختلف باید با هم ارتباط داشته باشند و در تعامل با یکدیگر تنظیم شوند.

آیت الله اعرافی بیان کرد: اسناد کلان و بالادستی حوزه تنظیم و چشم‌انداز حوزه تدوین و نهایی شده است و منشوری نیز برای حرکت در پرتو سند تدوین شده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 200 کار ویژه آماده شده و در حال بررسی‌ است گفت: یک نظام اولویتی برای این کار ویژه‌ها ارائه شده است و بر اساس آن طرح آمایش بازنگری می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه همه اقدامات ما باید معطوف به کار ویژه‌هایی باشد که اولویت‌بندی شده است افزود: در کار ویژه مسجد مشخص کرده‌ایم که به ازای هر هزار نفر و هر روستای بالای 500 نفر باید یک مسجد داشته باشیم و در هر مسجدی نیز یک امام جماعت ممحض حضور داشته باشد.

وی بیان کرد: نقشه جامع رشته‌های حوزه، طرح هدایت علمی و تربیتی، مطالعات راهبردی حوزه، بازنگری در نظام آموزشی و متون و طرح کمک‌هزینه هدفمند حوزه‌ها از دیگر برنامه‌های تحت بررسی هستند.

آیت الله اعرافی گفت: در استان‌ها حدود 10 محور داریم که جزو مصوبات شده است و با فعالیت شما ارتباط دارد که یکی از آنها رسمیت پیدا کردن درس‌های خارج است.

وی تصریح کرد: اعزام اساتید خارج به صورت پاره وقت، اعزام استاد تمام وقت و آموزش از راه دور و مجازی چند راهکاری است که برای ارتقای استان‌ها در نظر گرفته‌ایم.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: هنوز موازی کارهایی در حوزه داریم که با همکاری و تعامل نهادهای حوزوی می‌توانیم موازی کاری‌ها را کم و مرتفع کنیم.

وی عنوان کرد: امیدواریم که شاهد همبستگی روز افزون نهادهای حوزه باشیم و در استان‌ها شاهد تعامل قوی‌تر برای تحقق اهداف نظام، انقلاب و حوزه باشیم. /۹۲۴/د۱۰۳/ج

ارسال نظرات