۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸
کد خبر: ۵۵۵۰۳۵
مرکز تخصصی ائمه اطهار منتشر کرد؛

"مجموعه شناخت و نقد اندیشه سلفیه"

معاونت پژوهش مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع)، مجموعه ۲۰ جلدی "شناخت و نقد اندیشه سلفیه" را به کوشش محسن فضل‌آبادی منتشر کرده است.
سلفی گری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، معاونت پژوهش مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع)، مجموعه 20 جلدی «شناخت و نقد اندیشه سلفیه» را به کوشش محسن فضل‌آبادی منتشر کرده است.

پیام مرجع راحل حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی درباره وهابیت و تکفیر بدین گونه است:

برای همه آگاهان روشن است که وهابیت، که به اتفاق همه گروه‌های مسلمین، از اسلام خارج است و مولود کفر و یهود می‌باشد. هیچ فلسفه وجودی به جز مخالفت با اسلام و قرآن و ایجاد تفرقه مسلمین ندارد و این گروه نه‌تنها به دنبال هدم مظاهر مقدس شیعه، بلکه در صدد از بین بردن همه آثار و مقدسات اسلامی، از جمله مرقد نبی اکرم (ص) است و روزی قرآن و کعبه مقدس را نشانه خواهد گرفت.

دشمنان قسم خورده اسلام عزیز تمام توان و همت خود را به کا گرفته اند تا یک دلی و اتحاد مسلمانان را از بین برده با این کار بتوانند جلوی نفوذ اسلام را در ممالک خود بگیرند، بنابراین با سیاست تخریب اسلام حقیقی و تقویت اسلام کاذب و توسل به حربه مذهب علیه مذهب سعی دارند چهره اسلام را مخدوش سازند، از این رو در مقدمه این مجموعه چنین می‌خوانیم:

در این میان جریانی که قرائتی تنگ نظرانه و خشن از دین مبین اسلام، تمام فرق اسلامی؛ اعم از فرق کلامی و فقهی را اهل بدعت دانسته و تنها خود را اهل سنت محض می‌داند، به جای آنکه تیغ را بر پیکر دشمنان اسلام فرود آورد، هر روز در گوشه و کنار بلاد اسلامی، مسلمانان بی گناه را به خاک و خون کشیده و این گونه درخدمت استعمارگران درآمده است.

 بمب گذاری، خوردن اعضای بدن، ویران سازی قبور بزرگان دین، قتل عام عالمان دینی و ده‌ها جنایت دیگر، تنها گوشه‌ای از کارنامه سیاه این غده سرطانی می‌باشد.

 در فرایندی که جهان اسلام پیش از هر زمان دیگری از مسائل به وجود آمده توسط جریان‌های تکفیری رنج می‌برد و خون هزاران مسلمان بی‌گناه به بهانه‌های واهی، به دست «قبلیه خشونت» بر زمین می‌ریزد، بی شک شناخت و نقد عالمانه این تفکر مسلمانان را از فرو غلطیدن درافکار انحرافی ایشان باز می‌دارد.

 در این راستا مرکز تخصصی أئمه اطهار (ع)، تخت اشراف دفتر مرجع فقید حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی بر آن شد تا با هدف شناخت و نقد تفکر «سلفیه» با برگزاری نشست‌های تخصصی به بررسی و نقد باروهای این جریان پرداخته و عقاید آنان را در ترازوی نقد قرار دهد، مجموعه حاضر یکی از آثار این سلسله نشست‌ها می‌باشد که در اختیار عموم علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

عنوان‌های هر یک از جلدهای مجموعه  شناخت و نقد سلفیه و کارشناسان آنها عبارتند از:

مفهومشناسی سلفیه، جریانشناسی وهابیت، توحید و شرک و تأثیر اندیشه سلفیه در تحولات جهان اسلام اثر حجت الاسلام مهدی علیزاده حسینی؛ تاریخ تفکر سلفی‌گری و جریانشناسی سلفیگری معاصر و مبانی کلامی سلفیه اثر حجت الاسلام مهدی فرمانیان؛جریانشناسی گروه‌های سلفی و تکفیری و شبههستیزی جریان تکفیر؛ زمینه‌ها و اهداف، اثر حجت الاسلام عبدالله علی بخشی؛ منهجشناسی سلفی نوشته حجت الاسلام حسین رجبی؛ زیدیه سلفی اثر حجت الاسلام مصطفی سلطانی؛ اسلام و پدیده تکفیر اثر آیت‌الله نجم الدین طبسی؛ جایگاه قرآن و روایات در اندیشه سلفیه اثر دکتر احمد پاکتچی؛ مبانی رجال و حدیث نزد سلفیه اثر حجت الاسلام آل مجد شیرازی؛ مبانی وحدت و تقریب مذاهب اسلامی اثر حجت الاسلام محمدحسن زمانی؛ تقابل اهل سنت و وهابیت اثر حجت الاسلام عصام العماد.

معاونت پژوهش مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع)، مجموعه «شناخت و نقد اندیشه سلفیه» را منتشر کرده است./۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات